12.4.2019

Teoksia Suomen merimuseon (vas.) ja Etelä-Karjalan museon näyttelyistä.

Kevään näyttelyt tarjoavat merimonstereita, myyttejä ja muinaisia taruja

Museokierros Kotkassa, Kouvolassa ja Lappeenrannassa sisältää henkiin herätettyjä merikarttojen monstereita, kosketeltavia ja moniaistisia teoksia sekä muinaisia taruja ja jäännöksiä.

Kotkassa kohtaat merikarttojen monstereita ja näyttelyn, joka ääntelee, tuoksuu ja tuntuu. Kouvolassa ravistellaan perinteisiä käsityksiä suomalaisuudesta murtamalla myyttejä. Lappeenrannassa puolestaan esitellään muinaisjäännöksiä ja suomalais-ugrilaisen hantikansan muinaisia taruja sekä juhlitaan 90-vuotiasta Taidemaalariliittoa. Museokierros Kaakkois-Suomessa käy kätevästi Museokortilla!

Kotka

Kehona (8.2.2019–28.4.2019) /// Kymenlaakson museo

Kymenlaakson museossa on tarjolla näyttely, joka ääntelee, tuoksuu ja tuntuu! Kehona-näyttelyn lähtökohtina on teosten kosketeltavuus, moniaistisuus ja eri ikäryhmien huomioiminen. Aistit antavat teoksista monenlaista tietoa ja laajentavat kokemusta taideteoksesta. Näyttelyssä huomioidaan myös erilaiset tavat käyttää aisteja.

Kehona-näyttelyn teokset ovat leikitteleviä ja monitasoisia tuntoja herättäviä. Kaikki teokset eivät ole vakaasti paikoillaan, vaan ilmestyvät yllättäen nurkan takaa kohtaan, jossa juuri oli tyhjää. Osa teoksista puolestaan yllättää mittasuhteillaan.

Merimonsterit (12.4.2019–17.1.2021) /// Suomen merimuseo

Uskallatko kohdata Jättiläismerikäärmeen ja Verimerimakkaran? Voit myös kurkistaa Sukelluskellosta Alkumereen, vierailla Kummajaismuseossa tai tutkia merireittejä ja navigointilaitteita.

Kotkassa sijaitseva Suomen Merimuseo kutsuu tutustumaan merimonstereihin. Vanhojen merikarttojen hirviöt on herätetty henkiin käsin kosketeltavaan muotoon! Merimonsterit-näyttelyssä pääset merihirviöiden matkassa Carta marina -kartan (1539) vaarallisille vesille. Näyttelyssä yhdistyvät historialliset faktat ja myyttiset merihirviöt.

Runot ja tarut houkuttelivat entisajan merenkulkijoita tuntemattomiin maailmoihin – minne ne johdattavat sinut? Varo, ettet putoa maailman reunalta!

Kouvola

Myytinmurtajia ja matkantekijöitä (23.11.2017–13.10.2019) /// Poikilo-museot, Kouvolan kaupunginmuseo

Tiedätkö, mistä ovat peräisin suomalaisuuden symbolit, väiskinlakki sekä punainen tupa ja perunamaa? Myytinmurtajia ja matkantekijöitä -näyttelyssä pääset testaamaan, kuinka suomalainen olet!

Näyttely ravistelee perinteisiä käsityksiä suomalaisten alkuperästä, yhtenäisestä kansasta ja sen sivistämisen jaloudesta. Näitä kolmea myyttiä tarkastellaan koko nykyisen Kouvolan historiaan liittyvien tekstien, kuvien ja esineistön kautta.

Näyttelyssä pääset myös kokemaan Aalto-yliopiston Medialabin kehittämää 3D-mallia Pariisin vuoden 1900 maailmannäyttelyn Suomen Paviljongista.

Lappeenranta

Pyhän koiran niemi. Siperian alkuperäiskansojen tarinoita ja kulttuuria Hanti-Mansiasta (13.4.2019– 29.9.2019) /// Etelä-Karjalan museo

Etelä-Karjalan museon näyttelyssä esitellään suomalais-ugrilaisen hantikansan muinaisia taruja ja kulttuuria. Kansatieteellisessä näyttelyssä tutustutaan hanteihin ja heidän esineistöönsä, kulttuuriinsa ja kiehtoviin taruihin ihmisen, eläinten ja luonnon yhteydestä.

Pyhän koiran niemi, Seitsemän karhun saari sekä Eläinten ja lintujen sota -tarut tarjoavat yhdessä hantien alkuperäisten esineiden kanssa ainutlaatuisen sukelluksen Obin ugrilaisten kansojen historiaan, elämään ja tarustoon.

Vuonna 2012 Pohjois-Venäjällä Šuryškaryn hantien perinteisissä asumispaikoissa tehtiin kansatieteellinen tutkimusmatka Taivaalta pudonnut maa. Tutkijoita kiinnostivat Roman Ruginin kirjoittamat alkuperäiskansojen taruihin pohjautuvat tekstit. Vuonna 2014 tutkimusmatkan tuloksien pohjalta perustettiin Pyhän koiran niemi -projekti. Ihmisten avuksi saapuvasta koirasta kertovan tarun lisäksi tähän projektiin sisältyivät myös rakkaudesta ja uskollisuudesta kertovat Porakh Njol, Eläinten ja lintujen sota ja Seitsemän karhua -tarut. Näistä alkuperäiskansojen tarujen sisällöistä tehtiin Pyhän koiran niemi -näyttely.

Kuvat: Pyhän koiran niemi, Alena Abitova, Luonnon ja ihmisen museo, Hanti-Mansijsk

HIISI. Etelä-Karjalan merkittäviä muinaisjäännöskohteita (13.4.2019– 29.9.2019) /// Etelä-Karjalan museo

Tutustu HIISI-näyttelyssä linnavuoreen, kuppikiviin ja kalmistoon. Monet muinaisjäännökset liittyvät uskomuksiin ja maailmankuvaan. Vanhan kansan pyhiä paikkoja ovat muun muassa kuppikivet, uhripuut, -kivet, -kalliot ja -lähteet sekä pyhät lehdot, vanhalta nimeltään hiidet. Niillä on ollut tapana muistaa paikanhaltijoita tai vainajia sekä pyytää apua meitä väkevämmiltä voimilta pientä uhrilahjaa vastaan.

Tuoretta maalia Lappeenrannassa – Taidemaalariliiton 90-vuotisjuhlanäyttely(19.1.2019– 28.4.2019) /// Lappeenrannan taidemuseo

Erika Adamsson, Before the Rain, 2017. Kuva: Pekko Vasantola.

Taidemaalariliitto ry viettää tänä vuonna 90-vuotisjuhlavuottaan. Taidemaalariliiton juhlavuosi näkyy eri puolilla Suomea. Tuoretta maalia Lappeenrannassa – Taidemaalariliiton 90-vuotisjuhlanäyttely jatkaa juhlanäyttelyiden sarjaa Lappeenrannan taidemuseossa. Lappeenrannan näyttelyssä on mukana 24 taiteilijaa.

Kimi Pakarinen, Marraskuun kolmastoista 2015, 2016. Kuva: Kimi Pakarinen.

Katso kaikki Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan näyttelyt!