9.5.2021

Lola Odusoga: ”Kulttuuri auttaa latautumaan ja irtautumaan töistä”

Museokortti ja MIELI ry kysyivät tunnetuilta suomalaisilta, mitä taide, kulttuuri ja museot heille merkitsevät. Lola Odusoga pitää kulttuuria tärkeänä etenkin silloin, kun mielen täytyy latautua ja ajatusten irtautua töistä.

Pitkän linjan viihde- ja kulttuurialan ammattilainen Lola Odusoga kertoo kulttuurin olevan osa hänen jokapäiväistä elämää.

– Sen lisäksi, että kulttuuri on mulle työ, niin sen lisäksi tarvitsen sitä myös vapaa-ajalla. Sillon, kun mulla on vapaa-aikaa ja mun täytyy jotenkin latautua ja irtautua töistä ja ladata itseäni tietyllä tavalla seuraaviin asioihin, niin kulttuuri näyttelee tosi suurta osaa arjessani.

Odusoga käy museoissa etenkin matkoillaan ja kokee museokäyntien avaavan parhaiten portit uusiin kulttuureihin.

– Kun käyn museoissa, niin se tapahtuu useimmin ulkomailla. Silloin pääsee tutustumaan kyseisen maan kulttuuriin. Ne on hyviä käyntejä ja kokemuksia.

Odusoga kertoo käyvänsä museoissa myös kotimaassa.

– Myöskin suomalainen museokäynti on aina sellainen, joka avaa jollain tavalla sun omaa ajatusmaailmaa ja sieltä voi saada vinkkejä omaan elämään.

Vuonna 2021 järjestetty Museokortin ja MIELI ry:n Hyvinvointia kulttuurista -kampanja muistutti meitä kaikkia kulttuurin vaikutuksista mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

Valtakunnallinen kriisipuhelin: 09 2525 0111

Tarvitsetko tukea tai apua? Kri­isi­pu­he­lin tarjoaa kes­kus­te­lua­pua nu­me­ros­sa 09 2525 0111. Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa.