8.4.2022

Tätä on odotettu! Kiasma avautui uudella ARS22-näyttelyllä – nykytaiteen ystävät kohtasivat avajaishumussa

Kiasman avajaisia juhlittiin torstaina 7. huhtikuuta uudella ARS22-suurnäyttelyllä. Moni ehti kaivata museota, joka oli remontissa reilun vuoden ajan.
Kuvat: Marjo Vänttinen / Museokortti

ARS22 - Eläviä kohtaamisia -näyttely kokoaa kansainvälisen nykytaiteen ajankohtaiset ja kiinnostavat teokset ja tekijät. Mukana on teoksia 55 taiteilijalta tai taiteilijaryhmältä 26 eri maasta! Näyttely antaa tilan yhteisöllisyydelle ja pohtii aikamme suuria kysymyksiä.

Nykytaiteen museo Kiasma on avannut ovensa huhtikuussa 2022 peruskorjauksen jälkeen, kutsuen ihmiset nykytaiteen äärelle. ARS22 -suurnäyttely tarkastelee yhteiskunnallista pirstoutumista ja tarjoaa vaihtoehtoisia keinoja nykykulttuurin irrallisuuden, eristyneisyyden ja toivottomuuden pohtimiseen. Koe yhteisöllisyys yhteisten kokemusten ja elämysten muodossa nykytaiteen parissa!

Näyttelyn voi kokea Kiasman kaikissa kerroksissa ja näyttelyä varten on syntynyt 15 aivan uutta teosta. Nähtävää riittää myös elävän nykytaiteen muodossa sillä tapahtumallisia teoksia esitetään Kiasma-teatterin lisäksi myös näyttelytiloissa. Sekä näyttelyyn, että tapahtumiin pääsee Museokortilla!

Osta Museokortti!

Cyprien Gaillard, Ocean || Ocean, 2019. Kuva: Sonja Hämäläinen / Museokortti

ARS22 -suurnäyttelyssä voit osallistua empatian oppitunnille, ihailla teoksia maalaustaiteesta installaatioon, kohdata aikaisempien ARS-näyttelyiden teoksia ja tutustua poikkeuksellisen runsaaseen live-ohjelmistoon.

Museokortilla pääsee moniin eri tapahtumiin ympäri Suomea. Kaikkien museoiden tapahtumia voit selailla täällä.

ARS22 koostuu kiinnostavista ja ajankohtaisista tekijöistä eri puolilta maailmaa

Eva Koťátková, What Does a Turtle Feel Through the Carapace: Interspecies Classroom, 2022. Kuva: Sonja Hämäläinen / Museokortti

Eva Koťátkován
tilausteos tarjoaa tapoja asettua toisen asemaan kohtaamisten, tarinoiden ja tunteiden jakamisen äärellä. Luokkahuoneen kaltainen tila täyttyy eri eläinlajien ja luonnonilmiöiden äänillä, sekä eri kielillä luetuista kertomuksista. Uppoudu harjaannuttamaan myötäelämisen taitoa tai pidä unelmointituokio teoksen parissa.

– Teos tarjoaa tilan ja turvapaikan identiteettien ja hierarkioiden ulkopuolella, Koťátková kuvailee.

Teos tarjoaa tilan ja turvapaikan identiteettien ja hierarkioiden ulkopuolella.

Eva Koťátková

Yhteisöllisyyden voi kokea myös teoksessa järjestettävissä empatiatyöpajoissa, joihin voi ilmoittautua mukaan. Verhot ovat kiinni, kun paja on käynnissä.

Luís Lázaro Matosin teoksille ominaista on humoristisuus ja unenomaisuus. Uudessa tilausteoksessaan nimeltä Atlantis pääsee sukeltamaan myyttisen uponneen saaren syleilyyn.

Taiteilija vertaa Atlantiksen romahdusta nykytilanteen ilmastokriisiin, jossa hälytysmerkit jäävät huomiotta.

Luís Lázaro Matosin installaatio vie vedenalaiseen maailmaan. Teoksen lähtökohtana on myyttinen mereen uponnut saari, Atlantis. Kuva: Sonja Hämäläinen / Museokortti

ARS22 luo taiteen keinoin yhteistä maailmaa

Taustalla olevissa värikkäissä maalauksissa näkyy Samson Gambalun lapsuuden harrastus, eri maiden lippujen keräily purukumupakkauksista. Kuva: Sonja Hämäläinen / Museokortti

Teokset nostavat esiin kysymyksiä ihmisen suhteesta maailmaan ja kertovat yksilöiden ja yhteisöjen arjesta ja unelmista. Näyttelyssä hypätään luonnon ja historian, sekä hengellisyyden ja teknologian maailmaan.

Samson Gambalu kuljeskelee kaupungilla ja luonnossa kamera taskussaan ja kuvaa videoita.Mykkäelokuvista vaikutteita saaduissa lyhyissä performanssivideoissa esiintyy myös taiteilija itse. Teokset ovat saaneet vaikutteita myös malawilaisesta Nyau-kulttuurista naamiorituaaleineen. Uppoudu upean videoinstallaation pariin!

Samson Gambalu kuvailee ARS22 – Eläviä kohtaamisia -näyttelyn dynamiikkaa yhteneväiseksi ja monimuotoiseksi, taiteilijoita on ympäri maailmaa.

Laure Prouvostin Four For See Beauties teoksessa korostuvat kosketus ja ääni. Näyttelyhuone on lämmitetty muistuttaaman ihmiskehon lämpötilaa. Kuva: Sonja Hämäläinen / Museokortti

Kohtaaminen keskiössä

Henkilökuvissa Slotte käyttää yleensä ystäviään mallina, mutta ”Villikaalitarhuri” -teoksessaan hän on käyttänyt itseään mallina. Kuva: Sonja Hämäläinen / Museokortti

ARS22 -näyttelyssä on monipuolisesti esillä teoksia kiehtovasta installaatiosta puhuttelevaan maalaustaiteeseen.

Joel Slotte kertoo teoksensa Villikaalitarhuri liittyvän ARS22-näyttelyn teemaan kohtaamisten kautta.

– Teoksessa oleva hullukaali on äärimmäisen myrkyllinen. Kasvatan sitä itsekin ja kyseistä kasvia täytyy kohdella varoen itseni takia, mutta myös harjoittaa kunnioitusta ja myötätuntoa ei-inhimillistä asiaa kohtaan, Slotte kertoo.

Esillä on myös muita Slotten maalauksia ja piirustuksia. Monissa teoksissa esiintyy mytologisia hahmoja, kuten vampyyri tai fauni.

Nykytaiteen ajankohtaiset teokset saivat rinnalleen aikaisempien ARS-näyttelyiden teoksia

Jo vuodesta 1961 järjestetystä näyttelysarjasta ARS22 on kymmenes näyttely ja viides Kiasmassa järjestetty.

Tänä vuonna näyttelyyn on tuotu ensimmäistä kertaa aikaisempien ARS-näyttelyiden avainteoksia eri vuosikymmeniltä 1961-luvulta alkaen. Osa teoksista kuuluu Kiasman kokoelmiin ja osa on lainattu kansainvälisistä ja suomalaisista kokoelmista. Hyppää uusien näkökulmien pariin, joita teosten historiallinen tausta luo ajankohtaisille aiheille!

Katso lista kaikista näyttelyistä

Museokortti (74€) on pääsylippu yli 330 museoon ympäri Suomen, Ahvenanmaalta Inariin. Museokortilla koetaan taidetta, tiedettä, historiaa, luontoa, urheilua, musiikkia ja vaikkapa arkkitehtuuria. Osta Museokortti >