25.6.2020

Lue jutusta, miten Kimmo Ahlmanin kekseliäs karanteenitaideteos syntyi.

Tuhannet suomalaiset innostuivat karanteenitaiteesta – "Tiskirätin ja kuplamuovin uusi elämä" voitti viimeisen Museokortin

#Karanteenitaidetta-haaste innosti tuhannet suomalaiset luomaan uudelleen rakastettuja taideklassikoita kekseliäästi karanteeniajan hengessä. Viimeiset Museokortti-palkinnot jaettiin – katso voittokuvat ja lue kertomukset, miten teokset syntyivät.

Museokortti haastoi huhtikuun alussa suomalaiset ottamaan osaa kansainväliseen taidehaasteeseen, jossa tarkoituksena on luoda uudelleen tuttuja taideteoksia karanteeniajan hengessä.

Kolme kuukautta myöhemmin sosiaalinen media tulvii #karanteenitaidetta-tunnisteella merkittyjä kuvia, joissa versioidaan suomalaisklassikoita. Instagramin, Facebookin ja Twitterin somejulkaisuja sekä Museokortille sähköpostitse lähetettyjä haastekuvia on kertynyt yhteensä yli 4 000.

Viimeiset Museokortti-palkinnot jaettiin näille hauskoille teoksille – ”Melkein lähti lapasesta haaste, kun innostuin”

Viimeisen kilpailuviikon toisen Museokortti-palkinnon voitti Jenni Miettunen, joka versioi yhdessä Aune-puolisonsa kanssa Akseli Gallen-Kallelan teoksen Lehmä ja poika.

– Koiraamme Viimaa (walesinspringerspanieli) kutsutaan leikillisesti joskus perävasikaksi sen turkin ja luonteen takia. Etsimme teoksia, jossa olisi Viiman värinen lehmä, ja Gallen-Kallelan Lehmä ja poika oli juuri sopiva. Tiesin myös sopivan paikan kuvaa varten Oulussa Kuivasjärven rannalla, Jenni Miettunen kertoo.

Iloinen Viima-koira pääsi mukaan tekemään karanteenitaidetta!

Taiteen suuri ystävä Kimmo Ahlman innostui myös #Karanteenitaidetta-haasteesta, koska se erottui mielenkiintoisuudellaan muista karanteeniajan haasteista.

– Haaste oli erittäin innostava ja kutkuttavan mielenkiintoinen. Kotona kun oltiin, niin mikä sen parempaa puuhastelua kuin tämä haaste, joka liittyi rakastamaani aiheeseen, taiteeseen, Ahlman kuvailee.

– Melkein lähti lapasesta tämä haaste, kun innostuin tekemään neljä muutakin teosta haasteen puitteissa.

Ahlman versioi uudestaan Nils Schillmarkin teoksen Rouva Anna Krogiuksen muotokuva. Erona alkuperäiseen maalaukseen vain oli kuplamuovista valmistettu päähine ja vanhasta tiskirätistä muotoiltu rusetti. Kuvatekstiksi Ahlman antoi teokselle: "Tiskirätin ja kuplamuovin uusi elämä." Tämä kekseliäs versio voitti Museokortti-palkinnon.

– Kun näin teoksen, muistin muutosta jääneen kuplamuovirullan ja aloin siitä muokkaamaan päähinettä ja "pitsiä" kaulukseksi. Ongelmana oli sininen rusetti rouvan rinnassa, kun kotoa ei löytynyt mitään sopivaa sinistä. Muistin kuitenkin vanhan tiskirätin, jonka olin juuri heittänyt roskikseen. Siitä rätistä tuli hyvä rusetti rintaan. Ei sitten muuta kuin musta t-paita ylle ja paperinenäliinat hihansuihin.

Myös julkisuudesta tutut ottivat osaa haasteeseen – katso hienot haastekuvat!

Suomalaisten keskuudessa suosituimpia taideteoksia uudelleen versiointiin ovat olleet suomalaiset klassikot, kuten Helene Schjerfbeckin Toipilas, Hugo Simbergin Haavoittunut enkeli ja Kuoleman puutarha, Akseli Gallen-Kallelan Lemminkäisen äiti ja Kullervon kirous, Eero Järnefeltin Kaski, Albert Edelfeltin Kuningatar Blanka sekä Ferdinand von Wrightin Taistelevat metsot.

Haasteeseen ottivat osaa myös julkisuuden henkilöt ja toimijat. Muun muassa Suomen maavoimat tekivät oman versionsa Edelfeltin teoksesta Porilaisten marssi.

Oulun poliisi puolestaan kehotti vapun lähestyessä välttämään kokoontumisia ja liitti mukaan oman karanteenitaideversionsa Edelfeltin teoksesta Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä.

Satakunnan pelastuslaitoksella tehtiin koskettava versio Simbergin klassikkomaalauksesta Haavoittunut enkeli.

– Tällä versiolla haluamme kunnioittaa myös kaikkia niitä ihmisiä, jotka tähän tautiin sairastuvat. Me olemme täällä auttamassa. Myös kanssaihmiset auttavat ottamalla ohjeet ja pyynnöt tosissaan, @satapelastus-Instagram-tilillä kirjoitettiin julkaisun yhteyteen.

Omia versionsa teki myös opetusministeri Li Andersson, joka versioi Rene Magritten tunnetun teoksen Les Amants.

Näyttelijä Eero Ritala ideoi hulvattoman version Simbergin maalauksesta Lammastyttö. Ritalan versiossa lampaan korvaa Lambi-wc-paperirullista muodostettu kasa, jolta löytyy lampaan korvatkin.

Entinen europarlamentaarikko Eija-Riitta Korhola puolestaan tarttui Gallen-Kallelan klassikkoteokseen Lemminkäisen äiti.

Haaste toi iloa ja hyvää mieltä korona-aikaan

Kysyimme haasteen seuraajilta Instagramissa, millaista oli seurata haastetta. Ihmiset kertovat haasteen ilahduttaneen ja tuoneen spontaaneja naurunpurskahduksia.

”Aivan huikeaa viihdettä ja taidehistorian tulkintaa!”

”Hulvattoman hauskaa, uskomattomia versioita, kertakaikkisen ihastuttavaa. Kiitos!”

”On saanut nauraa ääneen!”

”Kevään paras kulttuurianti! Tuhannet kiitokset tästä.”

”Parasta, mitä IG on tarjonnut pitkään aikaan.”

”Ilahduttanut arkea, aiheuttanut spontaaneja naurua, teokset kerrassaan nerokkaita.”

”Tosi hauskaa, teokset on ollut ihan mahtavia!”

”Aivan mahtavaa! Ihmiset ovat parhaimmillaan tosi luovia!”

”Mahtavaa ja inspiroivaa! En tiennyt suomalaisissa olevan näin paljon luovuutta.”

”Ihan huippua huikeita oivalluksia, joista paljon naurua.”

”Aivan mahtavaa, mikä mielikuvitus ja luovuus on kukkinut.”

”Haaste on ollut yksi parhaimmista asioista näinä aikoina.”

”Nämä on tuonut paljon riemua.”

Lue lisää #Karanteenitaidetta-haasteesta