4.2.2020

Pohjois-Pohjanmaan museo Oulussa on jo vuosia rakentanut lapsille suunnatut näyttelyt toiminnallisiksi ja hauskoiksi tekemisen paikoiksi.

Lasten kanssa museoon – näissä näyttelyissä lapsetkin viihtyvät

Museokortti tarjoaa koettavaa kaikenikäisille. Kokosimme vinkit toiminnallisiin ja elämyksellisiin näyttelyihin lapsiperheille ja lasten kanssa museoon suuntaaville.

Museoissa on paljon lapsille suunnattuja toiminnallisia näyttelyitä, joissa pääsee oppimaan, kokemaan ja leikkimään – sekä jopa koskettamaan museoesineitä. Tutustu koko perheen näyttelyvinkkeihin ja lähde lasten kanssa museoon.

1. Koiramäen kartanolla

Etelä-Pohjanmaan museo, Seinäjoki | 28.4.2019–8.3.2020

Koiramäen kartanolla -näyttelyssä voi puuhailla oman mielikuvituksen johdattamana tai Kunnaksen kirjojen opastuksella.

Näyttely tutustuttaa lapset leikin kautta entisajan maalaiselämään, ja se on rakennettu Mauri Kunnaksen suosittujen Koiramäki-kirjojen pohjalta. Esillä on Koiramäen ajan esineitä, joista vain pieni osa on lasin takana suojassa. Muita esineitä saa koskea ja kokeillakin!

Leipomisen ja keittämisen lisäksi näyttelyssä voi esimerkiksi hoitaa maatilan eläimiä, askarrella käpylehmiä tai kokeilla, uskaltaako mennä pimeään riiheen. Näyttelyssä asustaa myös viisi Koiramäestä tuttua hahmoa.

2. Tyrskynmyrskyn

Forum Marinum, Turku

Merikeskus Forum Marinumista löytyy Tyrskynmyskyn, joka on lasten oma merimuseo. Näyttelytilassa komeilee suuri laiva, jonka kannelle pääsee kiipeämään ja horisonttiin tähystäessä voi opetella tähtikuvioita. Tyrskynmyrskyssä oppii ja oivaltaa merenkulusta hauskasti leikin kautta.

3. Kuinkas sitten kävikään?

Muumimuseo, Tampere | perusnäyttely

Muumimuseossa pääsee Tove Janssonin muumikirjojen maailmaan.

Muumimuseon perusnäyttely Kuinkas sitten kävikään? tutustuttaa kaikenikäiset museovierailijat Tove Janssonin kirjoittamien ja kuvittamien muumikirjojen ainutlaatuiseen maailmaan. Eläydy muumien koko tarinaan aina suuresta tuhotulvasta vaarallisen juhannuksen kelluvaan teatteriin ja majakkasaaren arvoituksesta muumiperheen marraskuiseen katoamismysteeriin. Muumimuseo on elämyksellinen taidemuseo, joka ilostuttaa kuvataiteen ja muumien ystäviä iästä riippumatta.

4. Kummituksen keksintökoje

Tekniikan museo, Helsinki | 9.11.2019–31.12.2024

Kummituksen keksintökoje -näyttelyssä perehdytään tekniikkaan katselemalla, kokeilemalla, tekemällä ja tutkimalla museoesineitä eri aistein ja välinein.

Mikä kaikki on tekniikkaa? Miten tekniikka toimii ja missä sitä käytetään? Näyttelyssä museon kummitus kutsuu lapset tarkastelemaan teknisiä laitteita ja miettimään, mikä on uutta ja mikä vanhaa sekä tutustumaan suomalaisiin keksijöihin ja keksintöihin. Kummituksen keksintökoje on toiminnallinen näyttely, joka innostaa tutkimisen ja kokeilemisen kautta pohtimaan tekniikan olemusta, ilmiöitä ja muutosta aikojen saatossa.

5. Lue minut!

Orimattilan taidemuseo | 16.1.–22.3.2020

Lue minut! -näyttely on suunnattu alakoulu- ja yläkouluikäisille, ja se perustuu Sanna Pelliccionin ja Siri Kolun Lue minut! -nimiseen kirjaan. Toiminnallisessa näyttelyssä sukelletaan kirjan kuvituksien ja tekstien tunnelmien pohjalta rakennettuun unenomaiseen kirjojen maailmaan, jossa kaikki on mahdollista. Näyttely pyrkii inspiroimaan lukemaan, kirjoittamaan ja leikkimään sanoilla.

6. Ryömi, konti – viesti vauvuudesta

Jyväskylän taidemuseo | 14.12.2019–17.5.2020

Aikuiselta näyttely vaatii antautumista leikkiin ja oivallukseen. Ota esimerkkiä vauvasta!

Miten taide koskettaa vastasyntynyttä? Ryömi, konti – viesti vauvuudesta -näyttely on kontattava tilateos, jonka lähtökohtana, keskipisteenä ja kokijana on vauva. Näyttely on erityisesti vauvoille ja vauvaperheille suunnattu elämystilallinen kokonaisuus. Näyttelytilaan ryömitään tai kontataan vauvaoven kautta. Lattialla on tyynymäisiä teoksia, joiden päällä voi kontata ja liikkua. Niiden pinnalla olevat viivat muodostavat vauvan liikeradan, ja niissä on kosketustuntuman antavia ja ääniä tuottavia materiaaleja.

7. Apteekkarin kauppahuone

Serlachius-museo Gustaf, Mänttä-Vilppula | 14.12.2013–31.12.2020

Toiminnallisessa Apteekkarin kauppahuone -työpajanäyttelyssä pääsee tutustumaan vanhaan kauppahuoneeseen ja eri ammatteihin.

Kauppaneuvos G. A. Serlachiuksen aikaan vievä kauppahuone on lapsille ja nuorille suunnattu työpajanäyttely, joka tarjoaa hauskaa tekemistä. Apteekkarin kauppahuoneen kävijät voivat omatoimisesti tai ohjatusti kokeilla vaikkapa vanhan ajan valokuvausta, myyntityötä tai yrttien tunnistamista. Vanhanaikaisen apteekin työtapoihin voi perehtyä myös videolta.

Lue lisää, mitä muuta museopuuhaa lapsille löytyy >

Lasten Museopassi saatavilla Museokortti-kohteista

Lasten Museopassi on hauska tapa kerätä merkintöjä omista museokäynneistä! Kun aikuinen näyttää Museokorttiaan lipunmyynnissä, lapsi voi näyttää oman Museopassinsa. Oman passin voit pyytää Museokortti-museon lipunmyynnistä. Lasten Museopassi ei oikeuta sisäänpääsyyn maksullisiin museokohteisiin.

Museokortti (69€) on vuoden voimassa oleva pääsylippu 300 museoon Ahvenanmaalta Inariin. Nähtävää riittää niin historian, taiteen, designin, luonnon, tekniikan kuin vaikkapa jääkiekon ystäville. Osta Museokortti >