9.6.2022

Kristan Lapin kierroksella luonto ja kulttuuri sulautuivat täydellisesti yhteen

Saamelaismuseo Siidan pihapiirissä on ulkomuseoalue, joka esittelee Suomen saamelaisten kulttuuriperintöä. Kuva: Krista Ylinen

Krista Ylinen lähti perheensä kanssa kohti Lappia, joka upean luonnon lisäksi tarjoaa myös kutkuttavia kulttuurielämyksiä ja kiehtovia tarinoita menneestä. Lue, kuinka seikkailu lumoavassa Lapissa sujui.

Laulustakin tuttu Lapin kesä on koettava ainakin kerran elämässä. Valokuvaaja Krista Ylinen (@krista_ylinen) testasi Museokortin matkavinkit -palvelua ja valitsi yli 30 valmiin reittiehdotuksen joukosta kierroksen lumoavaan Lappiin.

Lapin kierrokselle on koottu museoiden lisäksi paikallisia nähtävyyksiä, upeita luontokohteita sekä kumppaneiden tarjoamia Museokortti-etuja. Reitiltä löytyy peräti 18 Museokortti-kohdetta, joista voi valita mieleisensä.

Tärkeintä matkassa ei ole päämäärä, vaan itse matkan teko. Lapissa välimatkat ovat pitkiä ja nähtävää riittää, joten aikaa kannattaa varata useampi päivä. Krista perheineen varasi reissulle aikaa 7 päivää.

– Museokortin sivuilla mainittu 5–10 päivää kierrokselle on realistinen riippumatta siitä, mistä matkansa starttaa – luonnollisesti mitä enemmän aikaa varaa sitä enemmän saa irti ja ehtii olostaan nauttia, Krista toteaa.

Matkaseurue suuntasi lähtöpisteestään Kotkasta Kuusamon kautta Sodankylään ja Inariin, ja sieltä Kittilän ja Rovaniemen kautta takaisin etelään. Matkan tarkoituksena oli nauttia rauhassa pohjoisen kauneudesta, tutustua Lapin kultakuumeen värikkääseen historiaan, perehtyä alkuperäiskulttuuriin, vierailla taiteilijakodeissa sekä sukeltaa nykytaiteen ja tieteen maailmaan Rovaniemellä. Katso Lapin kierrokseen reitti kartalta.

Kultakuumeen historiaa ja sukellus saamelaiskulttuuriin

Ensimmäisenä Museokortti-kohteena reitille osui Kultamuseo Sodankylän kunnassa, aivan Urho Kekkosen kansallispuiston kupeessa. Lapin kullan legendaa ja kultakuumetta esittelevässä museossa pääsee myös itse kokeilemaan kullanhuuhdontaa.

Näyttelyssä tutuksi tulevat Lapin kultamaiden legendat, joista mielenkiintoisin lienee salaperäinen Sylvia Petronella Antoinette van der Moerin tarina. Tankavaaran Kultakylä on hyvä tukikohta Urho Kekkosen kansallispuistoon tutustuessa.

– Näinhän se on, että moni asia jäisi paljon etäisemmäksi ilman näitä kokemuksia, Krista totesi museovierailun jälkeen.

Seuraava museokohde kierroksella oli Inarissa juuri remontin jälkeen avautunut Saamelaismuseo Siida.

– Siida oli hieno kokemus! Suuret luontokuvat sekä multimediaesitykset olivat visuaalisesti vaikuttavia ja museo sisälsi paljon mielenkiintoista tietoa saamelaisuudesta sekä arktisen luonnon historiasta ja tulevaisuudesta, Krista iloitsi.

Näyttelyiden lisäksi museon pihapiirissä voi tutkia seitsemän hehtaarin laajuista ulkomuseoaluetta, joka esittelee Suomen saamelaisten kulttuuriperintöä, rakennusperintöä ja elinkeinoja.

– Nautimme paljon ulkomuseon annista. Palasimme sinne uudestaan, sillä emme nähneet maisemointitöiden vuoksi koko aluetta ensimmäisenä päivänä – ja onneksi palasimme! Ulkomuseon kiertämiseen kannattaa varata vähintään tunti aikaa, jotta sen ehtii kulkea rauhassa läpi.

Saamelaiskulttuuriin voi tutustua Inarissa vieläkin syvemmin jos poikkeaa päiväretkelle Pielpajärven erämaakirkkoon. 4,5 kilometriä suuntaansa ottava reitti pohjoisissa metsämaisemissa vie 1700-luvulta peräisin olevaan erämaakirkkoon. Pielpajärvi on Inarin vanha keskuspaikka, jonne saamelaisperheet kokoontuivat aikoinaan talven ajaksi.

Matkavinkkien valmiisiin kierroksiin kuuluu kumppanietuja esimerkiksi hotelleihin ja ravintoloihin. Lapin kierroksen majoituskumppanina on Wilderness Hotel, josta Museokortilla saa 10 % alennuksen.

– En voisi kuvitella parempaa majoitusta Inarissa, kuin mitä tämä hotelliketju on, lämmin suositus sille!

Kiehtovat taiteilijakodit tekevät vaikutuksen

Kittilässä perhe vieraili kahden kiinnostavan lappilaistaiteilijan, Kalervo Palsan (1947-1987) ja Reidar Särestöniemen (1925- 1981), ateljee-kodeissa.

Provosoivista teoksistaan tunnetun Kalervo Palsan kotimökki ja ateljee sijaitsee Kittilän keskustassa. Palsan taide ja elämä oli jotain muuta kuin värikkäillä luontomaalauksillaan hurmanneen Reidar Särestöniemen. Getsemane-ateljeen seiniä koristaa taiteilijan tekemät seinämaalaukset.

Särestöniemi-museo Kittilän Kaukosessa taas vie taiteilija Reidar Särestöniemen (1925- 1981) mielenmaisemaan. Särestöniemen värikkäiden teosten inspiraationa oli pohjoinnen luonto ja ihmiset tarinoineen.

Lapin kerroksen päätepysäkkinä matkaseurue nauttii Rovaniemen taide- ja tiedetarjonnasta .

– Vietämme parhaillaan viimeistä kokonaista päivää kierroksella ja voisimme varmasti jatkaa tätä vielä useamman päivän, jos ei olisi velvoitteita palata etelään.

Seuraa Museokortin Instagram-tilin kohokohdista, kuinka museokierros Lapissa sujui.

Siirry Museokesä 2022 -sivulle ja seuraa vaikuttajien museokesää >