15.10.2021

Moni on löytänyt itsensä Ismo Höltön kuvista – Hakasalmen huvilan näyttelyssä sukelletaan 60-luvun Helsinkiin

Hakasalmen huvilan näyttelyyn on valittu Ismo Höltön 1960-luvun tuotannosta 155 mustavalkokuvaa, jotka tarjoavat nuoren taiteilijan näkemyksen kotikaupungistaan, sen ihmisistä ja koko aikakaudesta. Kuvassa Batman-asuinen poika Myllypurossa 1967. Kuva: Ismo Hölttö

Ismo Hölttö valokuvasi 1960-luvun Helsinkiä ja helsinkiläisiä ikuistaen muutosten ja myllerrysten vuosikymmenen arjen tasolla. Kulttuurituottajaopiskelija Susanna Lindstedt tapasi Hakasalmen huvilassa Höltön nostalgisten kuviensa äärellä.

Humanistisen ammattikorkeakoulun kulttuurituottajaopiskelija Susanna Lindstedt vieraili Hakasalmen huvilassa, jossa on lokakuun loppuun asti esillä Ismo Hölttö – Kohtaamisia 1960-luvun Helsingissä -näyttely.

Vierailin Hakasalmen huvilassa esillä olevassa Ismo Höltön valokuvanäyttelyssä syyskuisena arkipäivänä. Ajankohta vierailulle oli mainio, sillä valokuvataiteeseen sai keskittyä rauhassa ilman huolta tungoksesta. Mikä parasta, kohtasin näyttelyssä sattumalta myös itse Ismo Höltön, joka johdatti minut omien suosikkiteostensa pariin.

Ismo Hölttö on monelle tuttu maaseudulle sijoittuvista valokuvistaan, mutta nyt esillä oleva näyttely sijoittuu taitelijan kotikaupunkiin Helsinkiin.

Näyttely on katsaus suomalaisuuden historiaan sekä kaupungistumiseen, ja se sopii mielestäni kaikille riippumatta siitä, onko helsinkiläinen vai ei. Helsinkiläisille sekä kaupunkia paremmin tunteville se antaa kuitenkin myös kurkistuksen tuttuihin paikkoihin ja niiden historiaan.

Ismo Höltön kuvat herättävät nostalgiaa, muistoja ja uteliaisuuden tietää, keitä kuvien ihmiset ovat ja millaista heidän elämänsä oli.

Valokuvaaja Ismo Hölttö.

Näyttelyyn on valittu yli 150 mustavalkokuvaa, jotka on aseteltu näyttelyyn selkeiksi teemoiksi. Valokuvien lisäksi näyttelyssä on esillä myös 1960-luvun aikakausilehtiä. Oman säväyksensä tuovat myös toisen kerroksen musiikkivalinnat. Näyttely avaa myös taitelijan omaa elämää, ja on selkeä sekä helposti lähestyttävä kokonaisuus.

Esillä olevissa kuvissa esiintyy oikeita ihmisiä, oikeine tarinoineen. Useat kuvat tuntuvat lähes intiimeiltä kuvattavien henkilöiden katsoessa suoraan kameraan. Hölttö kertoo, että ihmiset suhtautuivat kuvauspyyntöihin usein suopeasti ja olivat mielellään kuvattavina.

Kuvista välittyy aitous ja ne kertovat oikeiden ihmisten elämästä. Ei siis ole yllättävää, että Hölttö saa satunnaisia yhteydenottoja ihmisiltä, jotka kertovat löytäneensä kuvista itsensä tai jonkun sukulaisensa. Näyttelyvierailuni aikana löysi jälleen yksi vierailija itsensä teoksesta! Ismo Höltön mukaan tämän kaltaiset kohtaamiset tuntuvat mieluisilta ja ilahduttavat häntä.

Löydän näyttelystä useita suosikkiteoksia, eikä ole ihme, että itse taitelijakaan ei osaa nimetä vain yhtä suosikkia. Suosikkikuvista kysyessäni Hölttö toteaa, että suosikit vaihtuvat ja yhtä on mahdotonta mainita. Muutamiksi sen hetkisiksi suosikkiteoksikseen hän nostaa satama-alueelle sijoittuvat kuvat, naisen Töölöntorilla perunoiden kanssa sekä pojan Batman-asussa.

Hölttö mainitsee tämän kuvan yhdeksi suosikeistaan.Myllypuro, Helsinki 1967.

Näyttelyn kuvauksessa todetaan, että kuvat herättävät nostalgiaa, muistoja ja uteliaisuutta tietää, että keitä kuvien ihmiset ovat ja millaista heidän elämänsä oli, ja kuvaus osuu täysin oikeaan. Suosittelen näyttelyä kaikille valokuvataiteesta, historiasta ja ihmisistä kiinnostuneille.

Hakasalmen huvila on paikkana viehättävä ja museon palvelu erinomaista. Museoon on helppo tulla ja olin yllättynyt siitä, etten ole aiemmin paikassa vieraillut. Museo on on mahtava lisäkeskustan alueen museotarjontaan, joka on ollut itselleni tähän asti tutumpaa.

Jos siis mahdollista, niin nappaa arjesta hetki taiteelle, sillä se virkistää ja inspiroi! Ismo Hölttö kertoo vierailevansa näyttelyssä satunnaisesti, joten saatatpa sinäkin kokea yllättävän kohtaamisen omalla vierailullasi.

Teksti ja kuvat: Susanna Lindstedt
Museokortin kanavissa seurataan Humanistisen ammattikorkeakoulun 12 kulttuurituotannon opiskelijan vuoden mittaisen Museokortti-matkaa. Kirjoittaja Susanna Lindstedt on kulttuurituottajaopiskelija Helsingistä, joka seikkailee museossa Uudellamaalla ja pääkaupunkiseudulla etsien monipuolisia kulttuurikokemuksia ennakkoluulottomasti ja niiden jokaista yksityiskohtaa ihmetellen ja ihastellen!

Tutustu näyttelyyn: Ismo Hölttö – Kohtaamisia 1960-luvun Helsingissä

Hakasalmen huvila on Museokortti-kohde.