30.3.2021

”Idea omaan versioon lähti teoksen tunnelmasta” – Museohaasteessa 50 inspiroivaa tehtävää!

Elisa Tervonen teki oman versionsa Catrin Edlundin teoksesta Plastinen koti. Teos oli esillä Amos Rexin Generation 2020 -näyttelyssä. Kuva (oik.): Riku Pihlanto / Amos Rex

Museohaastetta voi suorittaa myös kotioloissa – Elisa Tervonen inspiroitui Amos Rexin teoksesta ja teki oman versionsa siitä. Tutustu 50 hauskaan tehtävään, osallistu ja sinä voit olla seuraavan Museokortin voittaja!

Vuoden 2021 Museohaasteessa yhdistetään museokäyntiin luontoretki, etsitään museosta muistoja menneisyydestä ja valitaan kotimuseosta lempihuone.

Museohaasteen etätehtävät kannustavat tekemään karanteenitaidetta, järjestämään oman näyttelyn sekä osallistumaan museoiden virtuaaliopastuksille.

Osallistu Museohaasteeseen ja voita Museokortti >

”Imitoi teosta omalla tyylilläsi – jos haluat lisää haastetta, valitse joku muu kuin ihmishahmo”

Museohaasteen alkuvuoden voittaja Elisa Tervonen haki inspiraatiota Museohaasteeseen Amos Rexin sisällöistä.

– Useasti käyn Amos Rexin sivuilla ja somekanavissa vilkuilemassa, mitä kaikkea uutta siellä on ja ihailemassa kuvia teoksista ja fiilistelmässä, Tervonen kertoo.

Catrin Edlundin teos Plastinen koti, Plast hem, Plastic Home, 2019. Kuva: Riku Pihlanto / Amos Rex

Catrin Edlundin Plastinen koti teki Tervoseen vaikutuksen yksinkertaisella muodollaan ja valolla. Tervonen päätti suorittaa Museohaasteen tehtävän 2: Imitoi kuvassa tai videolla teosta omalla tyylilläsi. Jos haluat lisää haastetta, valitse joku muu kuin ihmishahmo.

Elisa Tervonen haki omassa versiossaan samaa tunnelmaa kuin alkuperäisessä teoksessa.

– Idea omaan versioon lähti tunnelmasta, joka teoksen kuvasta välittyi. Yritin imitoida teoksen värejä, tunnelmaa ja valoa, Museokortin voittanut Tervonen kertoo.

Innostus Museohaasteeseen tuli opiskeluiden myötä, kun opiskeluystävä vinkkasi haasteesta.

– Opiskelen paikalliseksi matkailuoppaaksi, ja opiskelut ovat avanneet uuden näkökulman ympäröivään maailmaan ja ajattelin, että Museohaaste voisi avata sitä vielä lisää.

Museohaastetta voi tänä vuonna suorittaa museovierailujen lisäksi myös kotona.

– Haastetta ei tarvitse tehdä otsa kurtussa vaan pilke silmäkulmassa. Voi toteuttaa suurimman osan tehtävistä vaikka omalta kotisohvaltaan ja käydä lisäksi ihailemassa muiden kuvia Instagramissa. Muiden kuvat inspiroivat älyttömästi!

Vaikka somehaaste on ilahduttanut Tervosta, hän toivoo, että museoihin pääsee pian taas vierailemaan tavalliseen tapaan.

Katso Museohaasteen 50 tehtävää ja osallistu >