1.5.2020

Miten syntyi versio Hugo Simbergin teoksesta Emäntä ja piruparka kaksosineen?

"Varsi-imuri ja musta hattu toimittivat toisen henkilön virkaa" – Lue #karanteenitaidetta-voittajien hauskat tarinat teosten takana

Suomalaiset innostuivat karanteenitaiteesta. Kuukauden aikana pelkästään Instagramissa on julkaistu lähes 3 000 haastekuvaa tunnisteella #karanteenitaidetta. Omat versiot tutuista taideteoksista ovat toinen toistaan kekseliäämpiä.

Huhtikuun alussa Museokortti haastoi myös suomalaiset suosittuun somehaasteeseen, jossa luodaan uudelleen taideklassikoita. Ensimmäisen kuukauden ajan oli käynnissä myös haasteeseen liittyvä kilpailu, jossa palkittiin joka viikko kaksi parasta teosta Museokortilla.

Vaikka kilpailu Museokorteista päättyi, #karanteenitaidetta-haaste jatkuu! Museokortti julkaisee haasteen Instagram-tilillä kuvia päivittäin. Julkaise oma versiosi tunnisteilla #karanteenitaidetta, @karanteenitaidetta ja @museokortti. Teemme poimintoja tunnisteella löytyvistä kuvista haastetilille. Lue lisää haasteesta>

Haastevoittajat kertovat, miten voittoteokset syntyivät – "Vaimon kaapista löytyi ihonväriset kompressiohousut"

Viimeisen kilpailuviikon toiseksi Museokortin voittajaksi valittiin Tiina Ikkosen keväinen versio Gustav Klimtin Suudelma-teoksesta. Ikkonen on tehnyt muistakin teoksista versioita, yhteensä yli 20 uudelleentulkintaa.

– Olen tehnyt jo aika monta kuvaa, enkä voi lopettaa! Haasteen myötä voi haastaa omaa luovaa ajattelua ja ongelmanratkaisukykyä sekä tulee tietoisemmaksi kehostaan ja oppii tietysti uutta taiteesta ja taiteilijoista. Parasta tässä ehkä on se, että oppii nauramaan itselleen, Ikkonen summaa.

Klimtsin klassikkoteos valikoitui Ikkosen vaatekaapista löytyneiden keltaisten vaatteiden mukaan. Suudelma-teoksessa on kaksi henkilöä lähekkäin toisiinsa käpertyneinä. Ikkonen keksi kuitenkin tavan tehdä teoksen yksin.

– Varsi-imuri ja musta hattu toimittivat toisen henkilön virkaa, Ikkonen kertoo kekseliäästä ratkaisustaan.

Toisen Museokortti-palkinnon sai Miika Sirkiä hulvattomalla versiollaan Hugo Simbergin teoksesta Emäntä ja piruparka kaksosineen.

– Harvoin tulee osallistuttua somehaasteisiin, mutta tämä oli liian houkutteleva. Huomasin kisan ja katselin hauskoja kuvapareja. Ehdotin sitten vaimolle, että tehtäisiinkö joku hassuttelu yhdessä. Löysin pian meille sopivan teoksen, Sirkiä kertoo.

Teoksen emännän vaatteet olivat löytyneet helposti, mutta piruparan miettiminen olikin hankalampaa.

– Ihan alasti ei tarvinnut olla, kun vaimon kaapista löytyi ihonväriset, puristavat kompressiohousut. Nenään vähän huulipunaa, ja vauvanuket kainaloon. Emännän mekon alle laitettiin korokkeiksi lautapelejä ja muuta pituuseron kääntämiseksi. Poikamme Otso, 11, toimi kuvaajana ja neuvonantajana, Sirkiä kuvaa teoksen syntymistä.

Aiemmilla viikoilla Museokortti-palkinto on voitettu muun muassa olohuoneeseen tuodulla Lemminkäisen äiti -versiolla ja karanteenin tylsyyttä ilmentävällä Symposion-versiolla sekä jämälounaasta tehdyllä van Gogh -teoksella.

Lähde mukaan #karanteenitaidetta haasteeseen >