9.5.2021

Juha Itkonen: "Kulttuurielämykset tuovat mielenrauhaa ja uusia ajatuksia"

Museokortti ja MIELI ry kysyivät tunnetuilta suomalaisilta, mitä taide, kulttuuri ja museot heille merkitsevät. Kirjailija Juha Itkonen ammentaa kulttuurielämysten tuomista uusista ajatuksista.

Kirjailja Juha Itkonen nauttii kulttuurielämyksistä monipuolisesti.

– Niin kun kirjailijat yleensä, olen ahkera lukija ja kulttuurin kuluttaja muutenkin. Kulttuurielämykset tuovat mulle sekä mielenrauhaa, että uusia ajatuksia. Tunteen siitä, että maailmassa on kaikenlaista muutakin, kuin tämä arkinen olemassaolo.

Korona-ajan tuomat rajoitukset ovat vaikuttaneet myös Itkoseen.

– Yhteisölliset kokemukset ovat tärkeitä myös. Esimerkiksi nyt kun keikat on olleet kiellettyjä tuntee todella kaipaavansa musiikin kuuntelemista ja sen kokemuksen jakamista muiden ihmisten kanssa.

Neljän lapsen isä käy museoissa usein koko perheen voimin.

– Museokokemukset, silloin kun niitä on, jäävät mieleen. Tulee aina mieleen, että useamminkin pitäisi käydä. Muistan viime syksyltä museovierailun Espoon EMMAsta, kun museot olivat vielä auki. Käytiin katsomassa Eeva-Leena Eklundin näyttelyä ja muuta kokoelmaa ja toista näyttelyä, joka siellä silloin oli. Oltiin koko perhe siellä, lapsetkin. Se oli hyvä kokemus.

Vuonna 2021 järjestetty Museokortin ja MIELI ry:n Hyvinvointia kulttuurista -kampanja muistutti meitä kaikkia kulttuurin vaikutuksista mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

Valtakunnallinen kriisipuhelin: 09 2525 0111

Tarvitsetko tukea tai apua? Kri­isi­pu­he­lin tarjoaa kes­kus­te­lua­pua nu­me­ros­sa 09 2525 0111. Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa.