8.4.2022

Musiikkimuseo Famen uusi kunniagalleria 2022 sykähdyttää – päätähtinä niin Dingo, Paula Koivuniemi kuin myös Eino Grön ja Erja Lyytinen

Suomen musiikin kunniagalleria Musiikkimuseo Famessa kasvaa vuosittain joukolla merkittäviä, suomalaisten rakastamia muusikoita, säveltäjiä ja musiikintekijöitä. Vuoden 2022 kunniagalleriaan on valittu jälleen kerran eri musiikkilajien huippuja.

Helsingin Pasilassa sijaitseva Fame vie musiikin maailmaan. Kotimaista musiikkia esitellään monipuolisesti ja luovilla tavoilla.

Musiikkimuseon täyttää Suomen musiikin kunniagalleriaan valittujen huippumuusikoiden tarinat. Vuoden 2022 Kunniagalleria-näyttelyssä päätähtinä ovat Annikki Tähti, Dingo, Eino Grön, Erja Lyytinen, George de Godzinsky, Jorma Panula, Kaj Chydenius, Oskar Merikanto, Paula Koivuniemi, Pave Maijanen.

Näyttelyssä pääset tutustumaan suomalaiset musiikin sankareihin, kokemaan musiikkielämyksiä uusien teknologioiden mahdollistamana, kuuntelemaan eri musiikkilajeja ja osallistumaan itsekin laulun ja tanssin vietäväksi.

Paula Koivuniemi on yksi kymmenestä vuoden 2022 kunniagallerian uudesta jäsenestä.

Vuosittaiseen kunniagalleriaan pääsevät mukaan kaikkien musiikinlajien huiput. Musiikki vaihtelee hevistä kansanmusiikkiin ja iskelmästä rap-musiikkiin. Jäsenet valitsee laaja komitea, jossa ovat edustettuina Suomen keskeisimmät musiikkialan organisaatiot.

Dingon värikkäässä nurkkauksessa tutustutaan 1980-luvun puolivälissä valtavaan suosioon nousseeseen suomirock-yhtyeeseen.

Uudistetussa päänäyttelyssä pääset tutustumaan kunniagallerian uusiin jäseniin ja ymmärtämään heidän merkitystään Suomen musiikille.

Kunniagallerian jäsenten musiikkia ja vaiheita esitellään monipuolisesti sanoin, kuvin, esinein, taideteoksin ja musiikkinäyttein.

Eino Grönin menestyksekkääseen jo 1950-luvulla alkaneeseen uraan pääsee tutustumaan Kunniagalleria 2022 -näyttelyssä.

Nauti Suomi-iskelmän legendan Eino Grönin musiikista kuulokkeista, katso blueskuningatar Erja Lyytisen keikkaa VR-laseilla, bongaa Dingon fanipostia ja ihastele Paula Koivuniemen esiintymisasuja.

Kymmenelle kunniagallerian uudelle jäsenelle on näyttelytilassa jokaiselle oma osionsa, jossa pääsee perehtymään muusikon tarinaan ja oppimaan uutta heidän musiikistaan.

Suomalaisen musiikin sielu -osiossa pääsee kuuntelemaan eri musiikkilajeja samoista teemoista. Pääset itse tutkimaan ja valitsemaan mieleistä kuunneltavaa musiikkia.

Museon uusitussa päänäyttelyssä pääset myös tutustumaan suomalaisen musiikin sieluun. Tietyt aihepiirit kiehtovat suomalaisia vuodesta toiseen, ja niin syntyy jatkuvasti upeita, uudenlaisia tulkintoja samanlaisista teemoista.

Esillä on muun muassa luontoon, huumoriin ja unelmiin liittyviä teemoja. Luonnon ja myyttisen metsän näytöltä valittuaan pääsee kuuntelemaan joko Nightwishia tai Jean Sibeliusta.

Museon päänäyttelyssä pääset tutustumaan 10 uuden kunniagallerian jäsenen lisäksi laajaan joukkoon muitakin musiikintekijöitä.

Viereisessä huoneessa kurkataan laajempaan musiikintekijöiden joukkoon ja etsitään eri aikojen uranuurtajia, maailmanvalloittajia ja oman tien kulkijoita.

Muualla museotilassa pääsee laulamaan karaokea Suomen tunnetuimmilla lavoilla Musiikkitalosta Olavinlinnaan. Tanssistudiossa puolestaan heittäydytään balettiin, hiphopiin ja ilmakitarasooloihin tuttujen tanssijoiden johdattamana.

Lue lisää Famesta >

Museokortti (74€) on pääsylippu yli 330 museoon ympäri Suomen, Ahvenanmaalta Inariin. Museokortilla koetaan taidetta, tiedettä, historiaa, luontoa, urheilua, musiikkia ja vaikkapa arkkitehtuuria.

Osta Museokortti