22.4.2020

Karanteenitaidetta voi syntyä ruoasta tai lankakeristä!

”Lautasellani komeili syötävän hyvä Vincent van Gogh” – #karanteenitaidetta-voittaja taiteili jämälounaastaan taideteoksen

Tällä viikolla #karanteenitaidetta-haasteen voittajateoksissa saadaan ihailla kekseliäitä versioita Vincent van Goghin taiteesta. Nämä luovat teokset syntyivät ruokajämistä ja kotiin kertyneistä lankakeristä.

Kaksi parasta #karanteenitaidetta-haasteeseen osallistunutta teosta palkintaan Museokortilla keskiviikkoisin 29.4. asti.

Museokortin #Karanteenitaidetta-haasteessa innostetaan tekemään kotoa löytyvillä tavaroilla omia versioita tutuista taideteoksista ja julkaisemaan niitä somessa tunnisteilla #karanteenitaidetta, @karanteenitaidetta ja @museokortti. Lue haasteesta lisää ja osallistu itsekin >

Karanteenitaidetta voi syntyä myös ruoasta. Tanja Viinamäki nimesi teoksensa Vincent van Jämälounas.

Tanja Viinamäki voitti Museokortti-palkinnon osallistumalla haasteeseen Vincent van Jämälounas -teoksellaan. Hän päätyi valitsemaan Vincent van Goghin teoksen jääkaapista löytyneiden aterianjämien perusteella.

– Tyttären spagettilounas toi mieleeni heti van Goghin maalaustyylin ja kädenjäljen, sekä tietenkin herran punertavat hiukset ja parran. Vajaan puolen tunnin kuluttua lautasella komeili syötävän hyvä Vincent van Gogh, Tanja Viinamäki kertoo.

Museokortin #Karanteenitaidetta-haaste on saanut lyhyessä ajassa sadat suomalaiset tekemään mitä kekseliäisempiä versioita klassikkoteoksista. Pelkästään Instagramissa tunnisteella #karanteenitaidetta löytyy yli 2 300 julkaisua. Haaste on lähtöisin alankomaalaisesta @tussenkunstenquaranteine-tilistä.

Haasteen suomalainen versio on kerryttänyt valtavan määrän positiivista palautetta. Seuraajat kertovat haasteen tuoneen iloa arkeen. Myös Viinamäen mielestä haaste on tuonut toivottua hyvää mieltä ja naurua.

– Tämä haaste on ihan mielettömän hauska. Muiden versioita on ollut todella hauska katsella ja aika monet naurut on naurettu niiden parissa. Haaste on kyllä tuonut hienosti esiin ihmisten luovuutta ja muutenkin on ihanaa, että tällaisena aikana jostain tulee positiivista ja hyvää fiilistä kaikille.

Viikon toiseksi Museokortin voittajaksi valittiin Elina Välimäen lankakeristä luotu upea versio van Goghin teoksesta Vehnäkenttä ja sypressit (Wheat Field with Cypresses).

– Innostuin #karanteenitaidetta-haasteesta heti kun sen löysin. Ihmisten kekseliäisyys ja heittäytyminen ovat tuottaneet kuvia katsellessa paljon iloa, Välimäki kertoo.

Van Goghin siveltimenvedot toivat Välimäen mieleen langat ja tuntuivat sopivan hyvin langalla korvattaviksi.

– Syntyi idea käyttää teoksen luomiseen neulelankoja, niitä kun on kotiin kertynyt paljon ja kaiken värisiä. Aikaa lankojen sommitteluun käytin useita tunteja ennen kuin olin tyytyväinen lopputulokseen.

Tällaisista aineksista Välimäen tarkoin sommiteltu van Gogh -versio syntyi.

Aiemmilla viikoilla Museokortti-palkinto on voitettu muun muassa olohuoneeseen tuodulla Lemminkäisen äiti -versiolla ja karanteenin tylsyyttä ilmentävällä Symposion-versiolla.

Lue #karanteenitaidetta-haasteen ohjeet >

Seuraa Instagramissa hauskoja haastekuvia >