18.6.2020

Ilmainen Museokortti-sovellus kokoaa yhteen yli 300 Museokortti-kohdetta ja toimii myös digitaalisena pääsylippuna, kun sovellukseen liittää Museokorttinsa.

Kaivattu Museokortti-sovellus julkaistiin, viikossa 25 000 latausta — museot löytyvät nyt puhelimesta

Uuden Museokortti-sovelluksen ensimmäinen versio kokoaa suomalaisten museoiden kiehtovan tarjonnan selattavaksi. Ladata sovelluksen voi, vaikka ei Museokorttia vielä omistaisikaan. Sovellusta voi käyttää myös digitaalisena pääsylippuna muovikortin sijasta.

Juuri julkaistusta Museokortti-sovelluksesta löytyvät esimerkiksi näyttelyt, tapahtumat ja Museokortti-edut suoratoistopalveluista tuttuun tapaan. Sovellus auttaa löytämään lähellä olevat museot ja neuvoo perille. Kiinnostavat sisällöt voi kerätä omalle suosikkilistalleen, jolloin niistä saa halutessaan ilmoituksia.

– Reilussa viikossa jo 25 000 suomalaista on ladannut sovelluksen, vaikka emme ole markkinoineet ensimmäistä versiota lainkaan. Kävimme latauslistoilla jopa Netflixin ja Yle Areenan yläpuolella, kertoo kehitysjohtaja Seppo Honkanen.

– Tämä vastaa aitoon tarpeeseen. Museot ja kulttuurimatkailu kiinnostavat, digipalveluamme on todella kaivattu.

Sovelluksen voi ladata, vaikka ei Museokorttia vielä omistaisikaan. Jo ensimmäiseen sovellusversioon on koottu monia toivottuja ominaisuuksia, esimerkiksi mahdollisuus arvioida omia museokäyntejä tai tutustua muiden kokemuksiin. Näin myös museoille avautuu uudenlainen mahdollisuus saada reaaliaikaista palautetta ja ymmärtää asiakkaitaan paremmin.

– Pelillisyyttäkin saimme hieman mukaan. Käyttäjän taso kehittyy museokäyntien perusteella, vinkkaa Honkanen.

Nyt julkaistua sovellusversiota kehitetään entistä toimivammaksi aidon käyttäjäpalautteen perusteella. Ensimmäinen versio ei tässäkään tapauksessa ole täysin valmis, saati lopullinen.

– Toivomme rehellistä palautetta bugeista ja ehdotuksia seuraaviksi kehitysaskeleiksi. Kaikkea ei voi tehdä heti, mutta myöhemmin hyvinkin mahdollisesti kyllä.

Sovelluksessa pääsee selaamaan museoiden näyttelyitä, tapahtumia ja etuja, suunnittelemaan tulevia museokierroksia sekä etsimään kartalta lähellä olevia museoita.

Sisäänpääsy lukemalla QR-koodi, fyysinen kontakti lipputiskillä ei tarpeen

Jos sovellusta tahtoo käyttää myös henkilökohtaisena pääsylippuna Museokortti-kohteisiin, siihen liitetään oma asiakasnumero ja tunnistettava kasvokuva kortin omistajasta. Museokäynti maksetaan lukemalla lipputiskillä oleva QR-koodi ja näyttämällä vahvistusviesti asiakaspalvelijalle.

– Fyysistä kosketusta ei synny lainkaan, joten kyseessä on hygieeninen ja monella tapaa turvallinen mahdollisuus museovierailun maksamiseen.

Jos asiakas valitsee haluavansa maksaa sisäänpääsyt puhelimella, tarvitaan kasvokuva digitaalisten väärinkäytösten ehkäisemiseksi. Kuvaa ei käytetä, julkaista tai hyödynnetä missään muissa yhteyksissä.

Museokortti-sovellus on ilmainen lisäpalvelu. Halutessaan asiakas voi päättää luopua muovikortin käytöstä, mutta kenenkään ei ole pakko siirtyä käyttämään sovellusta tai hankkia älypuhelinta.

– Perinteiset keltaiset kortit säilyvät käytössä tuttuun tapaan, vakuuttaa Honkanen.

Lisätietoja sovelluksesta >
Lataa sovellus Google Playsta (Android-laitteet) >
Lataa sovellus App Storesta (Apple-laitteet) >

Näin sovellus toimii!

1. Lataa museot taskuusi

Tutustu yli 300 museoon ja löydä uusia elämyksiä. Osta uusi kortti tai jatka voimassaoloa. Sovellus toimii myös ilman Museokorttia.

2. Inspiroidu ja suunnittele museokierroksesi

Selaa ja etsi museoita, näyttelyitä, tapahtumia ja Museokortti-etuja. Luo oma suosikkilistasi ja saat muistutuksia suosikeiltasi.

3. Etsi museoita kartalta

Etsi kartalta lähimmät museot ja katso reittiohjeet kohteisiin. Löydä helposti kaikki Suomen upeat Museokortti-kohteet.

4. Käytä 100% digitaalisena Museokorttina

Liitä Museokorttisi sovellukseen ja merkitse käyntisi lukemalla QR-koodi. Seuraa museokäyntejäsi ja kirjoita niistä arviot.

Vinkkaa bugeista ja kerro kehitysehdotuksia

Sovelluksen ensimmäisestä versiosta voi antaa kootusti palautetta lomakkeemme avulla. Käyttäjäpalautteen perusteella osaamme kehittää sovellusta entistä toimivammaksi ja paremmin asiakkaiden käyttötottumuksia vastaavaksi.

Palautetta sovelluksesta >

Museokortti (69€) on vuoden mittainen pääsylippu yli 300 museokohteeseen ympäri Suomen, Ahvenanmaalta Inariin. Museokortilla voi kokea suurimmat ja merkittävimmät museot, tiedekeskukset ja muut paikalliset aarteet. Nähtävää riittää niin taiteen, tieteen, historian, luonnon kuin myös designin ja tekniikan parissa.