12.7.2020

Hevimetallia vai klassisia säveliä? Katso Museokortti-kohteet molempiin makuihin!

Musiikkimuseo Famen uudessa näyttelyssä pääsee suomalaisen metallimusiikin pariin. Oikealla kuvassa Antti Favénin muotokuva Jean Sibeliuksesta, jonka elämäntyöhön pääsee tutustumaan monissa Museokortti-kohteissa.

Museokortilla koet ainutlaatuisia elämyksiä musiikin parissa. Musiikkimuseo Famessa on avautunut uusi näyttely suomalaisen metallimusiikin ystäville. Säveltäjien Jean Sibeliuksen ja Joonas Kokkosen elämään ja klassiseen musiikkiin puolestaan pääsee tutustumaan useammassa Museokortti-kohteessa.

Museokortilla koet paljon muutakin kuin taidemuseoita. Museokortti-kohteissa kerrytät elämyksiä muun muassa tieteen, tekniikan, luonnon, arkkitehtuurin ja musiikin parissa.

Kokosimme kiinnostavia Museokortti-kohteita ja näyttelyitä musiikin ystäville.

Suomalaisella metallimusiikilla on vientiä! Suomi ja hevimetalli ovat synonyymejä rockmusiikkipiireissä ympäri maailman.

Musiikkimuseo Fame tarjoilee uudessa näyttelyssään välähdyksiä suomalaisen hevimetallin maailmanmatkoilta

Metal Export | Musiikkimuseo Fame, Helsinki | 10.7. alkaen

Helsingin Pasilassa sijaitsevaan kauppakeskus Triplaan syksyllä 2019 avautuneessa musiikkimuseo Famessa voi kokea ainutlaatuisia musiikkielämyksiä.

Uusi Metal Export -näyttely esittelee valikoituja tuokiokuvia suomalaisen hevimetallin maailmanmatkoilta 1980-luvulta tähän päivään. Näyttelyssä tutustut alkujaan marginaalisen musiikkigenren nousua Suomen musiikkiviennin ykköstuotteeksi ja maabrändin johtotähdeksi.

Suomalaisen metalliviennin historia käsittää satoja maailmalla keikkailleita bändejä sekä kahmalokaupalla tarinoita ja materiaalia. Lähemmässä tarkastelussa on pieni joukko eri tyylisuuntia edustavia yhtyeitä kokeneista maailmankiertäjistä nuorempiin soihdunkantajiin.

Suomalaisen metallimusiikin tarinaan kurkistetaan haastatteluiden, videoiden ja moninaisten esineiden kautta.

Kiertueiden takahuonetunnelmia henkii myös sisustus, jonka rungon muodostavat hiljattain lopettaneiden keikkapaikka Nosturin ja vientijyrä Children of Bodomin autenttiset tavarat.

Sibelius-museon alkuvuoden uutuusnäyttelyssä tutustut kansallissäveltäjäämme uudesta näkökulmasta

Sibelius – the one and only | Sibelius-museo, Turku | 22.1.2020–8.12.2021

Sibelius-museo on monipuolinen musiikkimuseo, jonka perusnäyttelyssä esitellään musiikin historiaa, perinne- ja taidemusiikkisoittimia eri puolilta maailmaa sekä Sibeliuksen elämäntyötä.

Sibelius-näyttely ”Sibelius – the one and only” tarjoaa uudenlaisen kuvakulman Jean Sibeliukseen. Näyttely kertoo kansallissäveltäjästämme ihmisenä sekä hänen musiikistaan ja arkielämästään. Millaisia olivat hänen ystävänsä, perheensä ja konserttimatkat?

Näyttelyssä selviää myös kansallissäveltäjämme yhteys Turkuun sekä siihen, mikä merkitys kaupungilla oli hänelle itselleen ja kuka esitti ensimmäistä kertaa Sibeliuksen musiikkia Turussa.

Sibelius-museo on talo täynnä musiikkia. Museon kokoelmiin kuuluu yli 2000 soitinta eri puolilta maailmaa. Jean Sibeliuksen elämäntyö on huomioitu omalla näyttelytilalla. Museon laajasta arkistosta löytyy niin Sibeliuksen kuin muiden säveltäjien käsikirjoituksia ja muuta materiaalia.

Ainola on kotimuseo, joka käsittää itse päärakennuksen lisäksi talousrakennukset, saunan sekä noin neljän hehtaarin alueen puutarhoineen ja metsineen. Kuva: Marjo Vänttinen

Astu sisään Sibeliuksen koteihin Hämeenlinnassa ja Järvenpäässä

Sibeliuksen syntymäkoti, Hämeenlinna
Ainola, Järvenpää

Jean Sibelius (1865–1957) syntyi ja eli elämänsä ensimmäiset 20 vuotta Hämeenlinnassa. Sibeliuksen syntymäkodin huoneet on sisustettu 1860–80-luvun asuun, ja museon näyttelyssä valotetaan Pikku-Jannen poikavuosia Hämeenlinnassa.

Aino ja Jean Sibeliuksen kotimuseo Ainola on Suomen kansainvälisesti tunnetuin kotimuseo ja ainutlaatuinen osa Suomen kansallista kulttuuriperintöä. Valmistuttuaan vuonna 1904 Ainola palveli Jean ja Aino Sibeliuksen kotina aina heidän elämänsä loppuun saakka. Museossa pääset tutustumaan Ainolan asukkaiden elämään sekä talon taiteeseen, arkkitehtuuriin ja puutarhaan. Ainola on koti myös useille Sibeliuksen kuululle sävellykselle.

Muusikkopari Elina Viitaila ja Antti A. Pesonen ylläpitävät Taiteilijakoti Villa Kokkosta, joka on ympärivuotinen Museokortti-kohde, Aalto-nähtävyys ja konserttijärjestäjä.

Klassista musiikkia Alvar Aallon suunnittelemassa taiteilijakodissa

Taiteilijakoti Villa Kokkonen, Järvenpää

Klassinen musiikki, moderni rakennustaide ja Tuusulanjärven taiteilijayhteisö kohtasivat toisensa täydellisesti, kun arkkitehti Alvar Aalto suunnitteli Järvenpään Vanhankylänniemeen viuhkanmallisen taiteilijakodin. Aallon mestariteos teos valmistui Tuusulanjärven taiteilijayhteisön nuorimmaksi taloksi vuonna 1969. Säveltäjä Joonas Kokkonen asui Villa Kokkosessa 27 vuotta.

Järvenpääläinen muusikkopari pianisti Elina Viitaila ja laulaja Antti A. Pesonen ylläpitävät museokohdetta ja järjestävät opastettuja kierroksia, jotka huipentuvat konserttihetkeen ateljeen upeassa akustiikassa.

Museokortilla musiikkimuseoihin, kotimuseoihin ja 300 muuhin kiinnostavaa museokohteeseen – osta Museokortti >