9.5.2021

Kuvaaja: Meri Björn

Hanna Brotherus: "Tarvitsemme taidetta ymmärtääksemme ,keitä olemme suhteessa itseemme ja toisiimme"

Museokortti ja MIELI ry kysyivät tunnetuilta suomalaisilta, mitä taide, kulttuuri ja museot heille merkitsevät. Hanna Brotherus käy museoissa silloin, kun hän kokee olevansa allapäin. Museokäyntien jälkeen mieli on aina iloisempi.

Koreografi, tanssitaiteilija ja esikoiskirjailija Hanna Brotherus kokee taiteen ja kulttuurin auttavan käsittelemään niin omaa itseään, kuin muita ihmisiä.

– Taide merkitsee mulle väylää tunteille. Se on mulle ihan sellaista ensiarvoisen tärkeää ja välttämätöntä arjessani. Ajattelen, että taide on eloonjäämisälykkyytä. Me tarvitaan sitä, jotta me voidaan ymmärtää keitä me ollaan suhteessa itseemme ja suhteessa toisiimme.

Brotherus kertoo käyvänsä usein museoissa silloin, kun mieli on maassa.

– Käyn museossa usein silloin, kun mä oon jotenkin allapäin tai alakuloinen ja usein se näyttely itsessään vaikuttaa muhun jollain tavalla usein syvästikin. Toinen asia, mikä mulle on tosi tärkeää museokäynneissä on se, että museot rakennuksina ja tiloina ovat kauhean inspoiroivia. Ehkä se tyhjä tila ja avaruus ja se mahdollisuus taiteen tekemiseen sytyttää mua.

Museovierailut vaikuttavan Brotheruksen mielentilaan positiivisesti.

– Huomaan usein olevani tosi paljon iloisempi ja innostuneempi elämästä kun kävelen museosta ulos.

Vuonna 2021 järjestetty Museokortin ja MIELI ry:n Hyvinvointia kulttuurista -kampanja muistutti meitä kaikkia kulttuurin vaikutuksista mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

Valtakunnallinen kriisipuhelin: 09 2525 0111

Tarvitsetko tukea tai apua? Kri­isi­pu­he­lin tarjoaa kes­kus­te­lua­pua nu­me­ros­sa 09 2525 0111. Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa.