10.5.2021

Katso 10 vinkkiä, miten vahvistaa omaa hyvinvointia kulttuurilla – ”Ole utelias ja kokeile rohkeasti kaikenlaisia elämyksiä”

Kulttuurin hyvinvointivaikutukset -kyselyssä selvitettiin kulttuurin vaikutuksia hyvinvointiin sekä kartoitettiin vinkkejä näiden vaikutusten löytämiseksi.

Museokortin ja MIELI Suomen Mielenterveys ry:n toteuttamaan Kulttuurin hyvinvointivaikutukset -kyselyyn vastasi 8 200 henkilöä maaliskuussa 2021.

Noin 95 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi olevansa täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että taide ja kulttuurin vaikuttavat positiivisesti omaan hyvinvointiin ja jaksamiseen.

Kyselyssä pyydettiin antamaan vinkkejä kulttuurin hyvinvointivaikutusten löytämiseksi ja vahvistamiseksi omassa arjessa.

Vastauksissa toistui etenkin ohje kokeilla rohkeasti ja ennakkoluulottomasti itselle uusia kulttuurielämyksiä.

Kyselyyn vastanneet korostivat, että lähtemällä avoimin mielin esimerkiksi itselle uusiin museoihin on tullut vastaan positiivisia yllätyksiä ja hienoja kokemuksia.

Kokosimme kyselyn vastauksista 10 vinkkiä, miten vahvistaa hyvinvointia kulttuurilla:

1. Ole utelias ja kokeile rohkeasti jotain uutta

”Kannattaa olla utelias ja lähteä kokemaan kaikenlaisia elämyksiä. Kokeile sellaisiakin kulttuurielämyksiä, joita ei ole aikaisemmin harrastanut.”

2. Heitä ennakkoluulot romukoppaan

”Kannattaa mennä ennakkoluulottomasti tutustumaan erilaisiin paikkoihin ja tapahtumiin. Kaikesta ei tarvitse oppia pitämään, mutta saatat yllättyä positiivisesti.”

3. Tee taidetta yhdessä ystävän kanssa

”Suosittelen taiteen tekemistä yhdessä. Se vahvistaa ihmissuhteita ja tarjoaa kivaa tekemistä ja vertaistukea.”

4. Nauti pienistä taide- ja kulttuurihetkistä

”Pienetkin kulttuuritapahtumat tuovat iloa ja hyvinvointia. Piipahdus museossa tai pysähdys katusoittajan esityksen kuuntelemiseen on jo kulttuurin nauttimista.”

5. Etsi kultttuurimuoto, joka sinua kiinnostaa

”Kokeile ja etsi rohkeasti itseäsi kiinnostava tapa nauttia kulttuurista.”

6. Sovi treffit itsesi kanssa ja nauti omasta ajasta kulttuurin äärellä

”Tee enemmän asioita, mitä sinä oikeasti haluat tehdä. Varaa kalenteriin treffit itsesi kanssa ja priorisoi kyseinen tapahtuma. Anna mielikuvituksesi lentää äläkä anna pelkojen jyrätä sen suhteen, mitä voit tehdä.”

7. Tee kulttuuriharrastuksesta säännöllinen

”Suosittelen ainakin kerran kuussa osallistumaan johonkin kultturitapahtumaan. Silloin saa säännöllisesti arjesta poikkeavan kokemuksen ja helpottaa mahdollista arjen stressiä.”

8. Jaa kulttuuriharrastus jonkun kanssa

”Lähteminen on joskus vaikeaa. Kannattaa kokeilla uutta matalalla kynnyksellä ja pyytää joku mukaan. Näin voi löytyä elämään uusia ihmisiä, joiden kanssa jakaa kokemuksia.”

9. Älä tee kulttuurista suoritusta – nauti siitä silloin, kun se tuntuu hyvältä

”Älä ryhdy suorittamaan kulttuuria, vaan keskity nauttimaan. Ole avoimin mielin ja heittäydy tunnelmaan.”

10. Lähde vuoden mittaiselle kulttuurimatkalle kokeilemalla Museokorttia

”Tutustu rohkeasti myös itselle vieraisiin asioihin. Museokortti on siitä hyvä, että sen avulla käyntejä voi palastella lyhyemmiksi vierailuiksi ja se myös antaa syyn matkailla kotimaassa museokohteisiin. Museokortti on kiva hankkia samaan aikaan jonkun ystävän kanssa, jolloin tulee myös helpommin lähdettyä.”

Museokortin ja MIELI ry:n Hyvinvointia kulttuurista -kampanja muistuttaa meitä kaikkia kulttuurin vaikutuksista mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

MIELI ry:n Kriisipuhelin: 09 2525 0111

Tarvitsetko tukea tai apua? Kri­isi­pu­he­lin tarjoaa kes­kus­te­lua­pua nu­me­ros­sa 09 2525 0111. Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa. Lue lisää MIELI ry:n sivuilta >