1.12.2020

Koronaepidemian vaikutukset Museokortin käyttöön – vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Museokierrokselle pääsee tällä hetkellä normaalisti rauhallisen epidemiatilanteen alueilla ja hyvillä mielin myös Uudellamaalla ja muilla leviämisvaiheen alueilla heti tilanteen rauhoituttua. Kokosimme vastauksia asiakkaiden usein kysyttyihin kysymyksiin liittyen Museokorttiin ja koronavirusepidemiaan.

1. Museot suljettiin keväällä väliaikaisesti 2,5 kuukaudeksi koronavirusepidemian hillitsemiseksi. Miten Museokorttien voimassaolon suhteen toimittiin?

Museot suljettiin valtioneuvoston päätöksellä maaliskuun puolivälissä ensin kuukaudeksi, jolloin pidensimme kaikkien Museokorttien voimassaoloa kuukaudella. Museokortin omistajalta tämä ei edellyttänyt toimenpiteitä.

Sulkutilanteen pitkittyessä tarjosimme asiakkaillemme mahdollisuuden saada ajallisen hyvityksen myös lopulta kiinniolojaksolta. Vaihtoehtoisesti asiakkaat saivat halutessaan tukea museoita ja olla vastaanottamatta ajallista hyvitystä Museokortilleen.

2. Jos museot sulkeutuvat alueellani, miten tässä tapauksessa toimitaan?

Kuten keväällä, koronavirusepidemia on johtanut museoiden alueellisiin, väliaikaisiin sulkemisiin myös nyt.

Kuten menettelimme keväällä, myös nyt museot ratkaisevat Museokortin hyvityskäytännöt yhdessä, ja nämä päätökset tehdään 10. joulukuuta. Viestimme aiheesta tarkemmin heti, kun tiedämme enemmän.

3. Mistä löydän tiedon museon mahdollisista poikkeusaikatauluista tai väliaikaisesta sulkeutumisesta?

Nopeasti muuttuvassa tilanteessa luotettavimpia tietolähteitä ovat museokohteen omat verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat. Suosittelemme tarkistamaan tiedot näistä kanavista ennen museovierailua.

Jokainen Museokortti-kohde on itsenäinen organisaatio, joka tekee päätökset omista aukioloajoistaan itsenäisesti tai viranomaismääräysten pohjalta.

4. Voinko ostaa Museokortin nyt, vaikka en haluaisi ottaa sitä vielä käyttöön?

Täysin uuden Museokortin 12 kuukauden voimassaoloaika alkaa vasta ensimmäisestä museokäynnistäsi. Voit huoletta ostaa kortin nyt ja ottaa sen käyttöön, kun sinulle parhaiten sopii.

5. Voinko laittaa Museokorttini tauolle? Mistä löydän Museokortin käyttöehdot?

Museokortin voimassaoloaika alkaa ensimmäisestä museokäynnistä ja kestää katkeamatta vuoden ajan, joten Museokorttia ei voi laittaa tauolle. Löydät Museokortin käyttöehdot täältä.

6. Onko museoissa turvallista vierailla alueilla, jossa museot ovat normaalisti avoinna?

Museotilat ovat avaria, ja niissä vierailevien asiakkaiden on mahdollista noudattaa kaikkia THL:n turvallisuusohjeita koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi. Väljissä museotiloissa turvavälien pitäminen onnistuu helposti museovierailujen aikana.

Museot työskentelevät turvallisten museokäyntien varmistamiseksi. Museokortti-sovellus on hygieeninen pääsylippu ilman fyysistä kontaktia. Suosittelemme kasvomaskin käyttöä.