17.11.2023

Vuoden nuori taiteilija 2023 Eetu Huhtala työskentelee arjen inspiroimana

Tanssijaksi aikonut Eetu Huhtala ei ajatellut, että hänestä tulisi kuvataiteilija. Kuva: Eetu Huhtala.

Äänekoskella syntynyt Eetu Huhtala on Vuoden nuori taiteilija 2023. Vuonna 1993 syntynyttä kuvanveistäjää inspiroi arki. Taiteilijan teokset linkittyvät sekä yksilölle henkilökohtaisiin että laajempiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Taiteilijahaastattelu on julkaistu MUSEO-lehden numerossa 2/2023.

Kuvanveistäjä Eetu Huhtala asuu Helsingissä ja työskentelee sekä Helsingissä että Keravalla. Hän valmistui kuvataiteen maisteriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta vuonna 2021.

Huhtalan teoksia on Jenny ja Antti Wihurin Rahaston kokoelmassa, Rovaniemen taidemuseossa ja Saastamoisen säätiön kokoelmassa, EMMA – Espoon modernin taiteen museossa sekä monissa yksityiskokoelmissa.

Eetu Huhtalan tuotanto koostuu mekaanisista ja suurikokoisista metallisista veistoksista. Teoskuva.

Miten sinusta tuli taiteilija?

Nuorena minulla oli monenlaisia kiinnostuksen kohteita. Tanssi oli pitkään merkittävin, enkä ajatellut, että minusta tulisi kuvataiteilija. Valokuvan, animaation ja lopulta liikkuvien objektien parissa työskentelyn kautta hakeuduin Kuvataideakatemiaan. Opiskelujen aikana kiinnostukseni kohteet tietyllä tapaa kohtasivat ja muotoutuivat nykyiseksi työskentelykseni.

Miten työskentelet?

Teokseni syntyvät hitaasti ja niiden fyysistä tuottamista edeltää pitkä suunnitteluvaihe. Fyysistä työtä edeltää luonnokset, 3d-mallit, tekniset piirustukset, prototyypit ja materiaalikokeilut. Lopullinen työskentelyni itsessään on usein melko suoraviivaista.

Hyödynnät töissäsi arjen esineitä, miksi juuri arki inspiroi sinua?

Olen koko elämäni ajan työskennellyt olemassa olevien asioiden kanssa. Tanssiessa se oli ihmiskeho, valokuvan kanssa ympäröivä maailma ja sen objektit. Itselleni tuntuu luontevalta työskennellä tunnistettavien ja toisaalta jo valmiiksi latautuneiden esineiden kanssa. Työskentelyni pohjalla ovat usein henkilökohtaiset kokemukseni, jopa yksittäiset tapahtumat ja ajanjaksot. Teokset kuitenkin lopulta kiinnittyvät usein vaikeisiin, jaettuihin inhimillisiin kokemuksiin. Teokseni linkittyvät sekä meille yhteisiin henkilökohtaisiin että laajempiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin.

Minkä parissa työskentelet juuri nyt?

Valinta Vuoden nuoreksi taiteilijaksi on herättänyt kiinnostusta työskentelyyni kuvataiteen kentän sisällä, että sen ulkopuolella. Tampereen taidemuseon lokakuussa 2023 päättynyt näyttely oli tietyllä tavalla läpileikkaus työskentelystäni. Esillä oli mekaanisia, liikkuvia ja moniaistillisia teoksia sekä perinteisempiä suurikokoisia alumiinisia veistoksia. Tällä hetkellä työstän uusia teoksia seuraavaan museonäyttelyyni ensi kesäksi ja työn alle on tulossa myös julkisten teosten luonnoksia.

Teksti: Kirsti Ruissalo
Juttu on alunperin julkaistu Museo-lehden numerossa 01/2023.