11.12.2019

Museokortti tuo kulttuurielämyksiä koko vuodeksi lisäten hyvinvointia sekä tarjoten mahdollisuuden rauhoittumiseen kiireen keskellä. Kuvituskuva: Ella Karttunen

Museokortista hyvinvointia työyhteisöille – ”Elämä on nykyään hektistä, mutta museossa rauhoittuu”

Kulttuurin ja taiteen parissa vietetyn ajan merkitys työhyvinvoinnin tukemisessa on todettu useissa tutkimuksissa. Kulttuuriharrastus voi vähentää työstressiä ja suojata uupumukselta. Kysyimme Fujitsun Kulttuurikerhon jäseniltä, miten Museokortti ja harrastus kulttuurin parissa on parantanut heidän hyvinvointiaan.

Museoista voi löytää uusia näkökulmia ja voimavaroja työelämäänkin. Kulttuurimyönteinen Museokortti-lahja sopii erinomaisesti myös henkilöstölle, avainasiakkaille tai vaikkapa työyhteisön kulttuurikerhon jäsenille.

Ict-yritys Fujitsu Finlandin 220 jäsenen Kulttuurikerhon toiminnassa hyödynnetään aktiivisesti Museokortteja. Henkilökunnan Kulttuurikerho on osa työnantajan tukemaa harrastuskerhotoimintaa, ja sen jäsenet käyvät yhdessä museoissa, teattereissa, oopperassa sekä konserteissa.

Kerho tarjoaa Museokortteja jäsenilleen jäsenalennuksella, ja kulttuurikerholaiset tekevät kerran kuukaudessa retkiä opastetuille museokierroksille, jotka ovat maksuttomia Museokortin omistajille.

– Kun suurimmalla osalla on Museokortti, on kierrosten järjestäminenkin helpompaa. Jäsenien kynnys lähteä opastetulle kierrokselle on pieni, kun Museokortti löytyy jo. Näin saadaan ryhmät täyteen helpommin, ja taas on kivempi järjestää ja mennä porukalla yhdessä museoon, kertoo Taina Hämäläinen Fujitsun Kulttuurikerholta.

Hämäläinen kertoo, että retkillä oppaista on tullut heille tuttuja, ja suosikkimuseoitakin on löytynyt. Kulttuurikerholaiset ovat myös vapaa-ajallaan aktiivisia Museokortin käyttäjiä ja vilauttavat korttiaan pääkaupunkiseudun kattavassa tarjonnassa. Pelkästään Helsingissä Museokortti-museoita on 36, ja koko Suomessa lähes 300.

– Museokortin hankkineet käyttävät tietenkin korttiansa myös itsekseen, ja harva päästää sitä vanhenemaan.

Museokortin kanssa voi pysähtyä hektisenkin arjen keskellä. Kuva: Ella Karttunen

Museokortista hyvinvointia, inspiraatiota sekä rauhoittumista arkeen

Fujitsun Kulttuurikerhon jäsen Minna Mäkirinne-Autio osallistuu museoretkille aktiivisesti.

– Joka kerta on ollut pätevät ja inspiroivat oppaat, jotka vain entisestään lisäävät kiinnostusta museokäynteihin, historiaan ja taiteisiin, Mäkirinne-Autio kertoo museokierrosten annista.

Mäkirinne-Autio kokee inspiroivien museokäyntien lisäävän hänen hyvinvointiaan.

– Inspiroidun pätevien ammatti-ihmisten kuuntelemisesta ja kaikesta uudesta tiedosta sekä tavoista katsoa asioita uudella silmällä, monesta näkökulmasta. Tämän toivon heijastuvan omaankin elämäntapaani.

Museokortin heti sen lanseerausvuonna 2015 hankkinut Johanna Kaapola on myös Kulttuurikerhon jäsen.

– Kaikenlainen kulttuuri on aina ollut tärkeää, vastapaino työlle. Heti kun kuulin Kulttuurikerhosta ja Museokortista, liityin. Kummastakin saa hyviä vinkkejä, mitä kaikkea mielenkiintoista ja uutta kulttuurikentällä tapahtuu, Kaapola hehkuttaa.

Kaapola on myös ollut tyytyväinen kerhon järjestämiin museoretkiin, joissa perehdytään oppaan kanssa museoon. Käydessään opastetuilla kierroksilla hän saa näyttelyistä enemmän irti ja löytää uusia näkökulmia asioihin.

Uusien mielenkiintoisten museoelämysten lisäksi Kaapola on löytänyt museosta paikan rauhoittumiselle.

– Elämä on nykyään aika hektistä, mutta museossa rauhoittuu ja keskittyy hetkeen ja näyttelyyn. Saatan poiketa junaa odotellessani museoon vain rauhoittuakseni ja nähdäkseni jotain kaunista.

Museokortti on tuonut Kaapolan elämään museoita, joista hän ei ollut aiemmin kuullut sekä vapauden poiketa museoon useammin.

– Kun käyn Suomessa jollain muulla paikkakunnalla, tulee aina katsotuksi, mitä Museokortin sivuilta löytyy kyseisestä paikasta.

Museokortti mahdollistaa lyhyet piipahtamiset museoihin – kaikkea ei tarvitse kokea kerralla. Kuva: Ella Karttunen

Kulttuurikerhon jäsenelle Pasi Korhoselle museoharrastus on myös tuonut uusia elämyksiä sekä mahdollistanut helpon tavan tutustua museoihin. Museokorttia hän käyttää aktiivisesti vaimonsa kanssa. Yhteinen harrastus kulttuurin parissa on lisännyt hyvinvointia.

– Museoharrastus on lisännyt hyvinvointiani rikastuttamalla uusilla elämyksillä ja kasvattamalla tietoutta Helsingin historiasta, aktiivinen museokorttilainen Korhonen kertoo.

Museokortti on aineeton ja monipuolinen lahjaidea yrityksille ja yhteisöille

Museokortti sopii erinomaisesti liikelahja- kuin myös työhyvinvointikäyttöön. Museokortti tuo kulttuurielämyksiä koko vuodeksi lisäten hyvinvointia sekä tarjoten mahdollisuuden rauhoittumiseen kiireen keskellä. Kulttuurin parissa vietetty aika tutkitusti parantaa hyvinvointia ja voi lieventää työstressiä.

Tilaa yli 10 kpl laskulla!

Lue lisää Museokortin sopivuudesta yhteisön työhyvinvointi- ja liikelahjakäyttöön >