19.1.2021

Museokortilla alennuksia opastuksista ja taidepajoista – katso etusi!

Kiinnostaisiko perehtyä oppaan johdolla oluen valmistukseen tai innostua Antiikista tai asetelmista taiteilijan silmin? Katso viikon vinkit opastuksiin ja taidepajoihin, joista saat etuja Museokortilla.

Museokortin omistajana saat kymmeniä vaihtuvia etuja museokauppojen tuotteista, museoravintoloista ja -kahviloista sekä museoiden tapahtumista, opastuksista ja työpajoista. Kaikki Museokortti-edut löydät täältä.

Oispa kaljaa -yleisöopastus johdattaa oluen valmistukseen ja merkitykseen

Hotelli- ja ravintolamuseo, Helsinki | 12.2.2021 klo 16.30

Oispa kaljaa -yleisöopastukselle voi osallistua paikan päällä museossa tai etänä.

Museokortilla 5 euron alennus yleisöopastuksesta Hotelli- ja ravintolamuseon Oispa kaljaa -näyttelyyn. Opastukseen on mahdollisuus myös osallistua etänä.

Opastuksella kuulet oluen valmistuksesta! Lisäksi perehdytään oluen merkitykseen kansanuskossa ja ihmisten arjessa sekä juhlassa. Yhteiskuntaa tarkastellaan myös olutta juovien ihmisten säätelijänä ja rakenteiden luojana. Valokuvat, esineet ja mainokset eri aikakausilta johdattavat menneiden aikojen olutmuistoihin.

Yleisöopastuksen hinta Museokortilla 10 € (norm. 15 €). Etäosallistuminen Museokortilla 5 € (norm. 10 €). Osta ennakkoon Holvi-verkkokaupasta täältä. Käytä maksaessasi alennuskoodia: museokortti. Museokortti on esitettävä museon aulassa.

Ateneumin taidepajassa pääset rakentamaan ylenpalttisen aseltelman.

Hillitön asetelma – akryylimaalaus pleksille -taidepaja

Ateneumin taidemuseo, Helsinki | 17.2.2021 klo 17.00–19.30

Museokortti-etuna Ateneumin taidepaja alennettuun hintaan 29 € (norm. 39 €). Taidepajassa rakennetaan yhdessä ylenpalttinen asetelma! Asetelman ideoihin ja materiaalien käyttöön haetaan innoitusta Suomen taiteen tarina -näyttelyn teoksista. Miksi asetelma on kiinnostanut kuvataiteilijoita kautta aikojen ja miten sen kuvaaminen on muuttunut? Runsas tai jopa hillitön asetelma maalataan akryylimaalein läpinäkyvälle pleksilevylle. Taidepaja sisältää lyhyen opastuksen näyttelyyn.

Ateneum huolehtii osallistujien turvallisuudesta sekä kiinnittää hygieniaan ja siisteyteen erityistä huomiota. Tämän vuoksi pajoihin on myynnissä vain 10 paikkaa. Yli 15-vuotiaiden edellytään käyttävän kasvomaskia. Lisää Ateneumin ohjeita turvalliseen museovierailuun löytyy täältä.

Pajan kesto on 2,5h. Hinta sisältää pääsymaksun museoon, ohjauksen ja materiaalit. Esitäthän Museokorttisi kassalla.

Osta lippusi Museoshopista >

Antiikin inspiroima – veistoskierros ja piirustuspaja kahden asiantuntijan johdolla

Ateneumin taidemuseo, Helsinki | 4.3.2021 klo 17.00–19.00

Lähde veistoskierrokselle kuvataiteilija Vappu Rossin ja taidehistorioitsija Ville Hakasen matkassa.

Antiikin inspiroima -piirustuspaja on poikkeuksellinen, kiehtova läpileikkaus Ateneumin historiallisiin kerroksiin! Museokortilla saat taidepajan etuhintaan 29 € (norm. 39 €).

Antiikki on innoittanut taiteilijoita eri vuosisatoina – aina nykyhetkeen saakka. Taidepajassa tutustutaan Suomen taiteen tarina -näyttelyssä oleviin veistoksiin ja pohditaan, kuinka antiikin tarinat, ihanteet ja tyylilliset ratkaisut näkyvät Suomen kultakauden veistoksissa. Ohjaajina toimivat kuvataiteilija Vappu Rossi ja taidehistorioitsija Ville Hakanen.

Keskustelevan kierroksen jälkeen jatketaan veistoksiin tutustumista Vappu Rossin opastuksella näyttelysaleissa piirtäen. Antiikin inspiroimaa! -piirustuspaja on poikkeuksellinen, kiehtova läpileikkaus Ateneumin historiallisiin kerroksiin! Taidepaja pidetään Suomen taiteen tarina -näyttelyn tiloissa.

Osta liput Museoshopista >

Ollaan ihmisiksi -taidepaja sisältää lyhyen opastetun kierroksen Ilja Repin -näyttelyyn, jossa tutustutaan erityisesti taiteilijan tapaan kuvata ihmistä.

Ollaan ihmisiksi – piirustus- ja maalauspaja

Ateneumin taidemuseo, Helsinki | 23.3.2021 klo 17.00–19.00

Maaliskuussa pääset Museokortilla Ateneumin erityiseen piirustus- ja maalauspajaan hintaan 29 € (norm. 39 €).

Ilja Repinillä oli aikaansa nähden radikaaleja ajatuksia yhteiskunnan hierarkioista, tapakulttuurista ja ihmisen asemasta. Repin vastusti luokka-ajatteluun liittyvää sortamista ja puolusti heikommassa asemassa olevia. Näyttelyssä on esillä useita muotokuvia, joita Repin työsti taiturimaisella otteellaan ja tarkalla psykologisella silmällä. Teoksissa on myös kuvattu niitä yhteisön henkilöitä, jotka muuten ovat jääneet taidehistoriassa pimentoon.

Taidepaja sisältää lyhyen opastetun kierroksen Repin-näyttelyyn, jossa tutustutaan erityisesti taiteilijan tapaan kuvata ihmistä. Työpajassa tutkitaan omakuvaa ja tutustutaan eri piirrostekniikoihin sekä vesiohenteisten maalien käyttöön. Oma, erilainen omakuva toteutetaan puupohjalle.

Osta liput Museoshopista >

Vedenalainen lumous – kukka- ja helmipaja

Ateneumin taidemuseo, Helsinki | 15.4.2021 klo 17.00–19.30 & 20.5.2021 klo 17–19.30

Kevät tuo tullessaan Ateneumin valloittavat kukka- ja helmipajat. Museokortilla osallistut etuhintaan 29 € (norm 39 €). Taidepajassa tutustutaan Ilja Repinin dramaattisiin, jopa teatraalisiin teoksiin ja inspiroidutaan Sadkon tarinasta.

Sadkon tarina on monivaiheinen, ja kertomus johdattaa kauppias-musikantin kohti käsittämättömiä rikkauksia. Ahneuden myötä Sadko päätyy vedenkuninkaan valtakuntaan, jossa Sadko solmii avioliiton merenneidon kanssa.

Pajan lähtökohtana on Sadko vedenalaisessa valtakunnassa -teos, joka valmistui vuonna 1876. Pajassa kootaan merenväen päähine tai koru oikeista kasveista ja erilaisista helmistä.

Osta lippusi Museoshopista >

Katso kaikki Museokortti-edut >