26.2.2021

Tee virtuaalinäyttelystä elämyksellisempi kokemus näillä vinkeillä – "Etsi näyttelyyn sopiva kirja ja tutki museota sen avulla"

Digimuseo.fi -palvelussa pääset museoon ajasta ja paikasta riippumatta. Erikoisnäyttelyt ovat koettavissa tietokoneella, puhelimella sekä tabletilla.

Monet museot tarjoavat hienoja digitaalisia sisältöjä ja interaktiivisia etäopastuksia. Joskus digimuseovierailut jäävät kuitenkin etäisiksi kokemuksiksi. Miten elämyksellisyyttä voisi kotioloissa lisätä ja digimuseokäynnistä saisi vielä enemmän irti? Humakin kulttuurituottajaopiskelija Margit Ojaniemi antaa vinkkejä koko perheelle!

Viime viikolla koin ahaa-elämyksen iltasatua lukiessani. Luimme lasteni kanssa Carlos Da Cruzin ja Janne Haikarin kirjaa Suomalaiset tutkimusmatkailijat. Se on mainio lapsille osoitettu tietokirja, jossa kerrotaan suomalaisista seikkailijoista sekä heidän kokemuksistaan ja saavutuksistaan ympäri maailman.

Kirjassa kerrottiin myös Helinä Rautavaara -nimisestä tutkimusmatkailijasta. Tiesin, että Digimuseon tarjontaan on hiljattain avautunut Rautavaaran elämää käsittelevä AR-näyttely. Iltasatumme jatkui siis suoraan museoon!

Itselleni “oikeissa” museokäynneissä antoisinta on ennen kaikkea inspiroivien ajatusten herääminen ja uuden oppiminen. Parasta on, jos näyttely pystyy antamaan uusia näkökulmia, herättämään mielenkiintoa ja jättämään edes vaikka pienen muistijäljen.

Helinä Rautavaaran museon AR-näyttelyssä teokset vaihtuvat ruutua kääntämällä. Tila ja näyttely on näin helppo hahmottaa. Koululaisia kiinnosti eniten videot ja näyttelyn musiikki.

Digimuseovierailu pystyy tähän samaan, mutta se vaatii ehkä hieman enemmän vaivaa. Lopputulos oli kuitenkin vaivan arvoinen. Lapset innostuivat näyttelystä heti. Kuvat olivat kiehtovia, ja jutun juurta ja ihmettelyn aihetta riitti loputtomasti. Digimuseovierailu tarjosi rikkaan kokemuksen ja antoi meille yhteisiä lämpimiä muistoja.

Helinä Rautavaaran museon AR-näyttelyssä ovat digitaaliset mahdollisuudet ja tuotanto kohdillaan. Puhelimella tilassa liikkuminen on tehty yksinkertaiseksi ja toimivaksi. Teokset ovat hyvin esillä ja niistä saa lisätietoja helposti.

Virtuaaliset näyttelyt ja niiden esillepano ovat kehittyneet viimeisen vuoden aikana huimasti. Käyttöliittymät toimivat ongelmitta niin puhelimella, tabletilla kuin tietokoneellakin. Teoksia on ehkä vähemmän esillä, mutta jokaiseen on helppo tutustua, ja elämyksellisyyttä on tehostettu usein myös videoiden ja äänimaisemien avulla. Virtuaaliset museokäynnit avaavatkin uuden ulottuvuuden, johon uppoutuu pitkäksikin toviksi.

Suosittelenkin lämpimästi tutustumaan Museokortti-museoiden laajaan digitarjontaan! Kuten alussa mainitsin, monet museot järjestävät tällä hetkellä virtuaaliopastuksia ja mielenkiintoisia etätapahtumia. Digimuseo.fi -palvelusta on hyvä aloittaa, ja sieltä löydät kootusti näyttelyitä viiden eri museon kokoelmista.

Tästä pääset Helinä Rautavaaran museon virtuaalinäyttelyyn >
Katso myös muut Digimuseon näyttelyt >

Margitin kolme vinkkiä, joilla saat Digimuseosta enemmän irti

Helinä Rautavaaran elämä on monella tapaa kiehtova. Ihana, että diginäyttelyn kautta voi laajentaa tietämystään hänen seikkailuistaan.

1. Liitä museoon kirja tai tarina!

Tietokirjoja ja tarinoita on tarjolla valtavasti. Etsi virtuaaliseen museoon sopiva kirja ja tutki museota sen avulla. Museoiden sivuilta löytyy myös paljon oheismateriaalia ja taustoja, joiden valossa virtuaalinäyttely herää uudella tavalla eloon.

Lisävinkkinä lapsiperheille: Koiramäki-kirjat ja Suomen maatalousmuseo Sarka toimivat myös hyvänä parina ja elämyksenä kotisohvalta käsin!

2. Liitä museokäyntiisi musiikkia!

Jos voit, liitä museovierailuusi musiikkia. Liittyykö aiheeseen suoraan jonkun aikakauden klassikoita tai herättääkö näyttely sinussa vahvan mielikuvan tietynlaisesta musiikista? Vahvista kokemustasi sävelien avulla!

3. Löytyisikö aiheesta elokuvaa tai dokumenttia? Katso se kaverin kanssa!

Näyttely saattaa avautua täysin uudella tavalla, jos löydät erilaisia näkökulmia tai muuta aiheeseen liittyvää materiaalia. Nappaa vielä kaveri kainaloon, ja nauttikaa yhteisestä ajatustenvaihdosta!

Teksti & kuvat: Margit Ojaniemi

Helinä Rautavaara (1928-1998) oli suomalainen tutkimusmatkailija, toimittaja ja keräilijä. Hänen nimeään kantava museo on perustettu Espooseen vuonna 1998.

Museokortin kanavissa seurataan Humanistisen ammattikorkeakoulun 12 kulttuurituotannon opiskelijan vuoden mittaisen Museokortti-matkaa. Kirjoittaja Margit Ojaniemi on kulttuurituottajaopiskelija Keravalta, joka seikkailee neljän pienen lapsensa kanssa eri puolilla Suomea historiallisia ja innostavia museoita etsien.

Lue myös: Tervetuloa seuraamaan kulttuurituottajien Museokortti-matkaa – luvassa vuoden odotetuimmat museotapaukset ja kurkistuksia kulisseihin