16.5.2020

Anne Tamminen ja Jonni Roos tekivät hulvattoman hienon version Hieronymus Boschin taiteesta. Vasemmalla kuvassa on yksityiskohta Pyhän Antoniuksen kiusaukset -triptyykista.

#Karanteenitaidetta-haasteen suosio jatkuu – palkitsemme toukokuun lopussa kaksi teosta Museokortilla

Huhtikuun alussa Museokortin käynnistämä #Karanteentaidetta-haaste kerää yhä valtavasti osallistumisia uusilla upeilla teoksilla. Pelkästään Instagramista kyseisellä tunnisteella löytyy jo 3 500 kuvaa. Päätimme jatkaa haasteen kuvakilpailua!

Museoihin pääsyä odotetaan vielä kesäkuun alkuun, jolloin suurin osa museoista avaa ovensa. Tekemistä odotteluun tarjoaa #Karanteenitaidetta-haaste, jossa luodaan omia versioita tutuista taideteoksista.

Haasteen ensimmäisen kuukauden ajan oli mahdollisuus voittaa Museokortteja. Haasteen suuren suosion vuoksi päätimme jatkaa myös kilpailua ja palkitsemme kaksi teosta Museokortilla. Kilpailuaikaa on 31.5. asti. Kaikki jo haasteeseen osallistuneet ovat yhä mukana kilpailussa.

Suosittuja teoksia uudelleenversiointiin ovat olleet etenkin suomalaisklassikot. Toinen toistaan kekseliäämpiä versioita on tehty muun muassa Helene Schjerfbeckin, Hugo Simbergin, Akseli Gallen-Kallelan sekä Albert Edelfeltin tunnetuista teoksista.

Haasteen satoa löydät Museokortin @Karanteenitaidetta-tililä Instagramista >

Miten voin lähteä mukaan haasteeseen?

Luo uudelleen tuttu taideteos, julkaise se Instagramissa, Facebookissa tai Twitterissä tunnisteella #karanteenitaidetta. Lisää julkaisuun myös tunnisteet @Museokortti ja @karanteenitaidetta. Kokoamme kuvat uudelle Instagram-tilille ilahduttamaan muitakin.

Osallistumalla haasteeseen:

1. Annat Museokortille luvan jakaa ja uudelleenjulkaista (esim. regrammata) toteuttamasi version Museokortin viestintäkanavissa, esimerkiksi @karanteenitaidetta-tilillä.
  2. Vakuutat, että olet huomioinut alkuperäisteoksen tekijänoikeudet: tekijän kuolemasta on yli 70 vuotta tai sinulla on oikeuksien haltijan antama kirjallinen lupa teoksen hyödyntämiseen.

Miten osallistun haasteeseen liittyvään kilpailuun Museokorteista?

Palkitsemme kaksi teosta Museokortilla. Kilpailuaikaa on 31. toukokuuta asti. Kaikki haasteeseen jo osallistuneet ovat yhä mukana kilpailussa. Kilpailuun voi osallistua niin monella kuvalla kuin haluaa. Olemme yhteydessä palkittaviin tekijöihin sähköpostitse tai some-kanavien välityksellä kesäkuun alussa.

Olet mukana kilpailussa Museokorteista samalla tavoin kuin haasteeseen osallistumalla.

Merkitse siis somejulkaisusi tunnisteilla #karateenitaidetta ja @museokortti ja @karanteenitaidetta. Jaa versiosi omalla, julkisella sosiaalisen median tililläsi. HUOM. Valitettavasti emme näe yksityisten sometilien julkaisuja, vaikka tunnisteita olisi käytetty.

Halutessasi voit lähettää teoksesi myös sähköpostilla viestinta@museot.fi -osoitteeseen. Muistathan kertoa viestissäsi, saako teoksesi julkaista Museokortin viestintäkanavissa ja mitä nimeä/nimimerkkiä voidaan käyttää julkaisun yhteydessä. Kerro myös alkuperäisen teoksen tekijätiedot.

Mitkä ovat haasteen säännöt?

Jos teet kuvaparin, jossa käytät alkuperäistä taideteosta, alkuperäisen taideteoksen tekijänoikeudet on huomioitava.

Tekijänoikeuslaki EU-alueella määrittelee, että taiteilijan tekijänoikeus on voimassa 70 vuotta taiteilijan kuolinvuoden päättymisestä. Tämän jälkeen teokset ovat käytettävissä, jollei toisin mainita. Haasteeseen osallistujan on itse huolehdittava alkuperäisen teoksen tekijänoikeuksista.

Kuvataideteoksen suoja alkaa, kun teos on riittävän itsenäinen ja omaperäinen ylittääkseen teoskynnyksen. Myös teoksen luonnos, keskeneräinen tai signeeraamaton teos voi olla suojattu. Lisätietoja tekijänoikeuksista löydät esimerkiksi näistä lähteistä: Tekijänoikeus.fi, Kuvaston ohjeet, Tekijänoikeuslaki.

Mistä löydän tekijänoikeuksista vapaita teoksia?

Löydät tuhansia teoskuvia Kansallisgallerian kokoelmahausta, josta pystyy rajaamaan tekijänoikeusvapaat kuvat.

Wikipedia on myös koonnut vapaasti käytettäviä teoksia taiteilijoilta, joiden kuolemasta on kulunut yli 100 vuotta.

Lue lisää #Karanteenitaidetta-haasteesta