9.5.2021

Krista Kosonen: "Kulttuuri ravistelee ja tuo kauneutta elämään"

Museokortti ja MIELI ry kysyivät tunnetuilta suomalaisilta, mitä taide, kulttuuri ja museot heille merkitsevät. Näyttelijä Krista Kosonen kertoo kulttuurielämysten helpottavan esimerkiksi stressiä.

Kulttuurin intohimoiseksi kuluttajaksi tunnustautuva näyttelijä Krista Kosonen saa kulttuurielämyksistä uusia näkökulmia.

– Mä ajattelen, että kulttuuri on sitä, mikä auttaa meidät näkemään asioita jostain uudesta näkökulmasta, tekemään uusia oivalluksia. Tunne-elämysten kautta se helpottaa elämää ja stressiä, rauhoittaa, joskus tekee sopivasti levottomaksi. Ylipäätänsä se vähän ravistelee ja tuo lempeyttä ja kauneutta elämään.

Museovierailut auttavat näyttelijää asettamaan itsensä osaksi ympäröivää maailmaa.

– Kun mä käyn museoissa, mä haluan nähdä kauniita esineitä, mutta haluan myös nähdä historiaa ja haluan laittaa itseni janaan ja nähdä, että aina on täällä oltu ja aina on tehty asioita. Ja myös tajuta sen jatkumon.

Vuonna 2021 järjestetty Museokortin ja MIELI ry:n Hyvinvointia kulttuurista -kampanja muistutti meitä kaikkia kulttuurin vaikutuksista mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

Valtakunnallinen kriisipuhelin: 09 2525 0111

Tarvitsetko tukea tai apua? Kri­isi­pu­he­lin tarjoaa kes­kus­te­lua­pua nu­me­ros­sa 09 2525 0111. Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa.