17.5.2020

Museot availevat oviaan kesäkuun alussa, jolloin museokierrokset ovat taas mahdollisia. Sitä ennen voi ulkoillessa ihastella julkista taidetta. Kuva: Ella Karttunen

Lähde julkisen taiteen kierrokselle – taidekävely virkistää kehoa ja mieltä!

Taiteesta voi nauttia myös kävelyllä. Suomi on täynnä upeaa julkista taidetta – pelkästään Helsingissä on nähtävillä yli 450 ulkoveistosta, ympäristötaideteosta ja historiallista muistomerkkiä.

Museoiden aukeamista odotellessa voi nauttia kevätauringosta ja samalla tutustua julkiseen taiteeseen. Veistoksiin ja historiallisiin muistomerkkeihin tutustuminen tuo lisäantia kävelyretkiin.

Kokosimme tärppejä Helsingin, Tampereen ja Turun julkisiin taideteoksiin. Tutustu teoksiin ja käy paikan päällä ihastelemassa!

Pian Museokorttia pääsee ulkoiluttamaan museoissa. Kuva: Ella Karttunen

HAMin veistoskierrokset Helsingissä tuovat näkökulmia Tove Janssonin elämään sekä tarjoavat vinkkejä kaupungin parhaimpiin piknikpaikkoihin

HAM Helsingin taidemuseon veistospankkiin on koottu 450 Helsingissä sijaitsevan veistoksen tiedot. Veistoskartasta näet veistoksen sijainnin, kuvan ja lisätietoja sen taustasta.

Tutustu Helsingin veistoksiin kartalla >

HAM on koonnut myös omatoimisesti toteutettavia teemallisia veistoskierroksia. Tove Janssonin elämänpolku-nimisellä reitillä tutustut taiteilijan elämään, joka näkyy Helsingin kaduilla ja puistoissa.

Elämän suuria kysymyksiä pääset pohtimaan nimen mukaisesti Elämän kysymykset-veistosreitillä. Millaisia tunteita ja ajatuksia taide herättää?

Sateenkaari@Helsinki -reitti puolestaan avaa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen historiaa Helsingin ulkoveistosten, katujen ja rakennusten kautta.

Miltä kuulostaisi keväinen piknik Rakkauden temppelillä, Sibelius-monumentilla tai Teetä kahdelle -veistoksella? Elämän eliksiirin paikat-reitille on koottu julkisen taiteen äärellä olevien piknikpaikkojen parhaimmistoa.

Tutustu HAMin veistoskierroksiin >

Yhteiset taidekierrokset niin museoissa kuin ulkona tuovat hauskaa yhteistä tekemistä läheisten kanssa. Kuva: Ella Karttunen

Koe Tampereen julkista taidetta ja lue tarinoita teosten takana

Tampereen kaupunki on koonnut Tampereen julkiset veistokset ja monumentit sivustolleen. Tutustu teoksiin ja niiden tarinoihin teoksen nimeä klikkaamalla.

Tampereen viihtyisästä Sorsapuistosta löytyy useita ulkoveistoksia: Istuva nainen (Viktor Jansson), Tanssiva tyttö (Väinö Richard Rautalin), Kajastus (Viktor Jansson) ja Nuori nainen (Viktor Jansson). Oletko kuullut teoksiin liittyvät tarinat ja miten ne ovat päätyneet puistoon esille? Puistokävelyllä voi tutustua veistoksiin ja vaikkapa jäädä piknikille kevätaurinkoon.

Listauksesta voit myös tehdä oman reittisi vaikkapa valitsemalla haluamasi kuvanveistäjän veistokset. Esimerkiksi Wäinö Aaltosen teoksia löydät Hämeensillalta (Eränkävijä, Kauppias, Veronkantaja ja Suomenneito, Pyynikin kirkkopuistosta (Suru), Eteläpuistosta (Osuustoimintamuistomerkki) sekä Kirjastonrannasta (Runoilija ja Muusa / Aleksis kiven muistomerkki).

Tutustu Tampereen julkisiin veistoksiin ja monumentteihin >

Veistoskierros voi olla myös hauska treffipäivä kumppanin kanssa! Kuva: Ella Karttunen

Tutustu kartalta Turun ulkoveistoksiin ja suunnittele oma reittisi

Turun kaupungista löytyy lähes 100 ulkoveistosta ja ympäristötaideteosta. Kaupungin taidekokoelmaan kuuluu niin monumentteja, veistoksia kuin myös nykytaidetta ja väliaikaisia teoksia.

Tutustu Turun julkiseen taiteeseen kartalla >

Turun kaupungin sivuilta pääsee lukemaan teoksista lisää. Suunnittele oma veistosreittisi ja lähde tutustumaan ulkoveistoksiin ja samalla Turun kaupunkiin syvemmin.

Tiesitkö, että Antti Louhiston teos Ystävyyden patsas kuvaa Turun ja Leningradin ystävyyskaupunkisuhdetta? Tai että kokoelman vanhin ulkoveistos on muistomerkki H. G. Porthanista? Veistos on Carl Eneas Sjöstrandin muotoilema, ja se paljastettiin juhlavasti vuonna 1864.

Lue lisää Turun ulkoveistoksista >