23.5.2021

Ilmaisia etätapahtumia yli 40 museossa – Mental Health Art Weekilla opastuksia, keskustelutilaisuuksia ja taidejoogaa!

MHAW-viikolla pääsee nauttimaan Gallen-Kallelan museon etäopastuksesta, Helsingin Taidehallin videoidusta kierroksesta ryijynäyttelyssä sekä Porin taidemuseon TAIDEjoogasta etänä.

MIELI ry:n Mental Health Art Week – Hyvää mieltä kulttuurista -viikkoa vietetään seitsemättä kertaa 24.–30.5.2021. Tänä vuonna yli 40 Museokortti-kohdetta osallistuu MHAW-tapahtumaviikolle omilla virtuaalitapahtumillaan, jotka ovat kaikille avoimia.

Museokortin ja MIELI ry:n Hyvinvointia kulttuurista -kampanja on nostanut toukokuun ajan taiteen ja kulttuurin positiivisia vaikutuksia mielen hyvinvointiin. Kampanjassa 16 tunnettua suomalaista, 8 200 kyselytutkimukseen vastannutta sekä 40 museota muistuttavat kulttuurin hyvinvointivaikutuksista.

Kampanja huipentuu 24.–30. toukokuuta järjestettävään Mental Health Art Week -tapahtumaviikkoon, johon Museokortti-kohteet osallistuvat omilla tapahtumillaan. Museoissa järjestetään yli 50 erilaista verkkotapahtumaa virtuaaliopastuksista proosaluentaan ja lyhytelokuvista taidejoogaan.

Katso museoiden kaikki MHAW-tapahtumat >

MHAW on MIELI ry:n vuosittain koordinoima toimintaviikko, jonka tavoitteena on herättää keskustelua mielenterveydestä ja sen merkityksestä yksilöille ja yhteisölle monipuolisten kulttuuri- ja taidetapahtumien kautta ympäri Suomen. Tänä vuonna edistetään erityisesti ikääntyneiden hyvinvointia.

Taidekoti Kirpilä järjestää osana MHAW-viikkoa maksuttoman etäopastuksen, jossa tutustutaan Juhani Kirpilän taidekokoelmaan. Kuvassa opas Karoliina Arola.

Virtuaaliopastuksilla nautitaan taiteesta etänä

Gallen-Kallelan Museo kutsuu osallistumaan Valoa ja pimeyttä Akseli Gallen-Kallelan taiteessa -virtuaaliopastukselle MHAW-viikolla. Akseli Gallen-Kallela kohtasi elämässään monia haasteita ja synkkiä aikoja. Kuinka taiteilija käsitteli mielenterveyttä taiteessaan? Aihetta käsitellään opastuksella.

Turun taidemuseon etäopastuksella sukelletaan Sigrid Schaumanin maalauksiin ja vaiherikkaaseen tarinaan kuva- ja videoesityksen avulla. Taidekoti Kirpilän etäopastuksella opas Karoliina Arola kertoo lääketieteen lisensiaatti Juhani Kirpilästä ja tämän huikeasta taidekokoelmasta.

Suosittu ryijynäyttely Kudottua kauneutta – suomalaisen ryijyn neljä vuosisataa on nähtävissä Helsingin Taidehallin video-opastuksilla. Opastettu videokierros Tampereen taidemuseon vuoden 2020 suosituimmassa näyttelyssä esittelee puolestaan Joseph Alasen Kalevala-kuvituksia ja muuta tuotantoa.

Katso kaikki MHAW -tapahtumat >

Suomen valokuvataitteen museon MHAW-etätapahtumassa vietetään keskusteleva Slow Art -hetki kuvien parissa! Kuva: Hans von Schantz: Sarjasta Figueira de Fox, 1981. Hannula & Hinkka -kokoelma, Suomen valokuvataiteen museo

Museoissa proosaluentaa, taidejoogaa ja keskustelutilaisuuksia

Porin taidemuseo kutsuu MHAW-tapahtumaviikon kunniaksi aloittamaan päivän lempeällä TAIDEjooga-harjoituksella tai soveltamaan harjoitusta hetken hengähdykseen päivän aikana. TAIDEjoogaa on järjestetty säännöllisesti Porin taidemuseon näyttelytiloissa, taideteosten äärellä. Nyt harjoitukseen pääsee mukaan videon välityksellä.

Ateneumin taidemuseon näyttelyssä Schillmark-variaatiot nähdään kuvataiteilija ja kirjailija Hannu Väisäsen variaatioita Nils Schillmarkin maalauksesta Mansikkatyttö (1782). Maalausten lisäksi näyttelyn yhteydessä esitellään 18 taiteilijan kirjoittamaa proosakatkelmaa. Ateneum tarjoaa osana MHAW-viikkoa mahdollisuuden kuunnella Väisäsen proosakatkelmia kirjailijan lukemina.

Suomen valokuvataiteen museo K1 kutsuu mukaan keskustelevaan Slow Art -hetkeen kuvien parissa. Virtuaalitilaisuudessa tähdätään yhdessä ennakkoluulottomaan ajatteluun, kuunteluun ja keskustelevaan kuvantarkasteluun. Keskustelua ohjaa museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Museoiden kaikki yli 50 MHAW-tapahtumaa löytyvät täältä >

Järvenpään taidemuseon Keskustelua taiteesta ja (työ)hyvinvoinnista- tapahtumassa mukana ovat LTO, FM, Susanna Kosonen ja Järvenpään taidemuseon yleisötyön amanuenssi Pinja Petäjä. Kuva: Venny Soldan-Brofeldt, Rannalla. Öljy. Järvenpään taidemuseo