9.5.2021

Nanna Susi: "Näyttelykokemukset vaikuttavat ja antavat voimaa"

Museokortti ja MIELI ry kysyivät tunnetuilta suomalaisilta, mitä taide, kulttuuri ja museot heille merkitsevät. Kuvataiteilija Nanna Susi on kokee kulttuurin asiana, joka hämmästyttää ja herättää kysymyksiä, muttei välttämättä tarjoa vastauksia.

Taidemaalari Nanna Susi pohtii omaa suhdettaan taiteeseen ja sitä, mitä kulttuurielämykset tuovat hänen elämäänsä.

– Kulttuuri mun mielestäni on sellaisia asioita, mitä me hämmästellään, jotka herättää meidän uteliaisuuden, mitä kohti me halutaan mennä, mutta ei välttämättä löydetä tietenkään niitä kaikkia oikeita vastauksia, onko niitä? Ne on eri elämänvaiheissa erilaisia. Ja kulttuuri on myös sellaista, että jotenkin tuntee olevansa yhdessä yhtä suurta perhettä.

Värikylläisistä teoksistaan tunnetun taiteilijan omia teoksia on ollut esillä useissa museoissa. Susi käy usein museoissa katsomassa näyttelyitä ja kertoo nauttivansa reaktioista, joita muiden ihmisten tekemä taide hänelle saa aikaan.

– Mulle museot ja näyttelykokemukset on monesti vaikuttavia. Toisten ihmisten työt saattavat vaikuttaa minuun, joko ne hämmästyttää tai niistä tulee iloiseksi, mutta ne vaikuttaa ja tosi pitkälle antaa voimaa.

Katso Nannan video

Vuonna 2021 järjestetty Museokortin ja MIELI ry:n Hyvinvointia kulttuurista -kampanja muistutti meitä kaikkia kulttuurin vaikutuksista mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

MIELI ry:n Kriisipuhelin: 09 2525 0111

Tarvitsetko tukea tai apua? Kri­isi­pu­he­lin tarjoaa kes­kus­te­lua­pua nu­me­ros­sa 09 2525 0111. Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa. Lue lisää MIELI ry:n sivuilta >