3.1.2020

Museokortti otettiin käyttöön toukokuussa 2015, jonka jälkeen museot ovat rikkoneet kaikkien aikojen kävijäennätykset joka vuosi. (Kuva: Ella Karttunen)

Museokortti-käynnit hurjassa 43% kasvussa – katso TOP 20 museokohteet vuonna 2019

Museoiden ja Museokortin suosio kasvoivat entisestään vuonna 2019. Kortilla vierailtiin museoissa lähes 1,4 miljoonaa kertaa, joka on 43 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018. Museokorttien myynti kasvoi viidenneksellä.

Museokortti rikkoi vuonna 2019 jälleen ennätyksiä. Museokortilla maksettiin 1,4 miljoonaa museokäyntiä, joka on peräti 43 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018. Tällöin käyntejä tehtiin noin miljoona.

Museokorttien myynti kasvoi jälleen viidenneksellä. Kortteja myytiin vuoden aikana noin 185 000 kappaletta. Lukuun sisältyvät uudet Museokortit ja aiemmin hankittujen korttien uusinnat. Kokonaiskasvua edellisvuoteen verrattuna oli noin 20 prosenttia. Vuonna 2018 Museokortteja myytiin 154 000 kappaletta.

– 43 prosentin kasvu käyntimäärissä ja viidenneksen kasvu myynnissä on hieno saavutus ja kertoo, että museot ovat vetovoimaisia ja Museokortin omistajat ovat korttiin tyytyväisiä, iloitsee tj. Kimmo Levä.

Museokortilla maksettiin museokäynti vuonna 2019 keskimäärin 8,7 kertaa.

”Museokortin omistaminen on jo elämäntapa”

Museokortti otettiin käyttöön toukokuussa 2015, jonka jälkeen museot ovat rikkoneet kaikkien aikojen kävijäennätykset joka vuosi. Vuoden 2019 kaikki käynnit sisältävät museotilastot valmistuvat Museovirastossa keväällä 2020.

– Voidaan hyvin perustein puhua Museokortti-ilmiöstä. Koska muut ovat innostuneet museoista, halutaan ilmiöön osallistua. Monelle suomalaiselle Museokortin omistamisesta on muodostunut jo elämäntapa, kertoo kehitysjohtaja Seppo Honkanen.

Museoiden yhteenlasketut pääsymaksutulot, eli kertalippu- ja Museokortti-tulot yhteensä ovat kasvaneet vuoden 2014 jälkeen ainakin 71 prosenttia ja museoiden kokonaiskävijämäärä kolmanneksella.

– Pääsylipputulojen kävijämääriä voimakkaampaa prosentuaalista kasvua selittää se, että noin puolet tilastoiduista museokäynneistä on ilmaiskäyntejä. Museokortti kasvattaa nimenomaan maksullisten museokäyntien määrää, kertoo Honkanen.

Museokortin myyntitulot palautetaan museoille käyntikorvauksina. Vuonna 2019 Museokortti tuloutti museoille 9,4 miljoonaa euroa. Vastaava summa oli 7,4 miljoonaa euroa vuonna 2018.

Museokortti-järjestelmän perustamiseen ei ole käytetty julkista rahoitusta.

TOP20 museot Museokortti-käyntien perusteella vuonna 2019

Ateneumin taidemuseo