24.10.2020

Lomaile Saimaan rannoilla – luvassa virkistäytymistä järvikaupunkien luontopoluilla ja kulttuurielämysten parissa

Saimaan-kierroksella viihtyy pidemmänkin tovin tutustuen järvikaupunkien kulttuurielämyksiin ja luontokohteisiin. Kuvat: Jussi Silvennoinen / Visit Finland (vas.), Marjo Vänttinen / Museokortti ja Julia Kivelä / Visit Finland

Muoseokortti tarjoaa matkavinkkejä elämykselliseen kotimaanmatkailuun. Koe toinen toistaan upeampia kokemuksia Saimaan liepeillä: Punkaharjun kansallismaisemista jylhään Olavinlinnaan, leppoisaan Kuopioon, Varkauden kiehtovaan teollisuuskaupunkiin ja omaleimaiseen Mikkeliin. Katso matkavinkit tunnelmallisiin järvikaupunkeihin!

Museokortin uusi matkailupalvelu tuo museot, luontokohteet ja paikalliset nähtävyydet helposti löydettäviksi kokonaisuuksiksi – tunnelmallisia ravintoloita ja majapaikkoja unohtamatta.

Valmiiksi suunniteltujen kulttuurikierrosten lisäksi palvelussa voi suunnitella omia matkareittejään. Tarjolla on päiväretkiä kaupungeissa, minilomia viikonloppuihin sekä ideoita pidemmille kulttuurilomille kotimaassa. Valikoimasta löytyy seikkailu lumoavassa Lapissa, matka muotoilun jäljillä Järvi-Suomessa, kulttuurielämyksiä Saimaan rannoilla sekä yli 20 muuta kierrosta kauniissa kotimaassa.

Kulttuuritarjonnaltaan Saimaan alue on ilahduttavan rikas. Pääset syventymään muun muassa metsäkulttuuriin, elävään ortodoksiperinteeseen, kiehtoviin taiteisiin sekä maata muovanneeseen sotahistoriaan. Esittelemme Kulttuurielämyksiä Saimaan rannoilla -kierroksen!

Jos etsit tunnelmallista majapaikkaa Saimaan-matkalle, kansallismaisemassa sijaitseva historiallinen Hotelli Punkaharju on kaikilla aisteilla koettava ilmiö, jossa yhdistyvät rakkaus metsä- ja järviluontoon, taiteeseen ja kulttuuriin.

1. Punkaharju

Saimaan alueen ainutlaatuinen luonto on läsnä kaikkialla. Punkaharjun kansallismaisemassa voit sukeltaa metsän uumeniin niin Suomen metsämuseo Luston vaikuttavissa näyttelyissä kuin alueen monipuolisilla luontopoluillakin.

Palvelut ja muut elämykset:

Tuhansien tarinoiden ja monien taistelujen Olavinlinna on yksi Suomen tunnetuimmista nähtävyyksistä. Kuva: Julia Kivelä / Visit Finland

2. Savonlinna

Savonlinnan keskustassa Saimaan rannalla komeileva Olavinlinna on monien historiallisten tapahtumien näyttämö, ja maakuntamuseo Riihisaaressa tutustut syvemmin Saimaan luontoon ja kulttuurihistoriaan.

Palvelut ja muut elämykset:

Kuopion horisontissa siintävää Puijon tornia ympäröi monipuolinen virkistysalue luontopolkuineen. Konttilan kierron varrella näet Puijon rinteet, vanhan metsän ja saatat törmätä perinnetilalla laiduntaviin lampaisiin. Kuva: Mika Markkanen/Retkipaikka

3. Kuopio

Kierroksella kannattaa poiketa myös Outokummun kaivosmuseoon, joka on jännittävä kokemus kaikenikäisille. Outokummun jälkeen matka jatkuu Kuopion monipuolisiin museokohteisiin, joissa koet taide-elämyksiä, kurkistuksia vanhan ajan elämään sekä ortodoksiseen kulttuuriin.

Palvelut ja muut elämykset:

Taipaleen kanavamuseo sijaitsee Varkaudessa, Taipaleen kanava-alueella. Vuoksen vesistöön, Pohjois-Savon reitille sijoittuva Taipaleen kanava on toimiva syväväyläkanava, alueella sijaitsee myös 1840 valmistunut museokanava.

4. Varkaus

Seuraavaksi reitti johdattaa kotimaanmatkailijan Varkauden museon, jossa tutustuu niin taiteeseen kuin Varkauden historiaankin. Keskiössä on Varkauden teollisen yhteisön historia, teollisuushistoria ja ympäristöt. Taipaleen puistomaisella kanava-alueella sijaitsevat kanavamuseo kahviloineen, yli 170-vuotias vanha kivikanava ja vilkasliikenteinen toiminnassa oleva syväväyläkanava.

Muut elämykset:

Matkalla Mikkelissa kannattaa poiketa Tertin kartanossa, joka on aito sukukartano. Pihapiirissä palvelee kartanoravintola, herkkupuoti, kahvila ja kodikas kartanohotelli.

5. Mikkeli

Ikonisiin kohteisiin sekä merkkihenkilöihin tutustut Olavinlinnan ja Kuopion korttelimuseon Minna Canthin salongin lisäksi Mikkelin Päämajamuseon Mannerheimin työhuoneessa sekä muissa päämajakaupungin sotahistoriallisissa museoissa.

Palvelut ja muut elämykset:

Muista myös nämä luontokohteet:

Ainutlaatuinen pala suomalaista järviluontoa löytyy Linnansaaren kansallispuistosta, joka soveltuu niin telttailijoille ja veneilijöille, päiväretkeilijöitä unohtamatta. Kansallispuisto ja sen lähivedet ovat uhanalaisen Saimaannorpan keskeistä elinaluetta. Kuva: Tarja Jauhiainen

Museo- ja luontoelämysten lisäksi nautit savolaisesta vieraanvaraisuudesta viihtyisissä majapaikoissa ja paikallisen ruokakulttuurin äärellä. Virkistäydy järvikaupunkien luontopoluilla, aidon savolaisen saunan löylyissä tai ihan vaan taivasta tuijottelemalla – tällä kierroksella viihdyt pidemmänkin tovin.

Katso kierros kartalla

Museokortti (69€) on vuoden mittainen pääsylippu yli 300 museokohteeseen ympäri Suomen, Ahvenanmaalta Inariin. Museokortilla voi kokea suurimmat ja merkittävimmät museot, tiedekeskukset ja muut paikalliset aarteet. Nähtävää riittää niin taiteen, tieteen, historian, luonnon kuin myös designin ja tekniikan parissa.

Lähde vuoden mittaiselle kulttuurimatkalle >