28.2.2020

Pohjois- ja Itä-Suomessa vietetään talvilomaa viikolla 10 (2.3.–8.3.). Lähde museokierrokselle ja tutustu suomaiaisten taiteilijoiden upeisiin teoksiin. Kuvassa Ellen Thesleffin Lehtimaja-teos.

Tunnelmoi talvilomalla Thesleffin, Särestöniemen ja muiden suomalaisten taiteilijoiden pysäyttävää taidetta

Tutustu näyttelyvinkkeihin ja suunnittele oma lomakierroksesi museoissa. Tarjolla taidenäyttelyitä muun muassa Reidar Särestöniemen ja Ellen Thesleffin maailmoissa sekä nykytaiteen parissa Nanna Suden teosten muodossa.

Mitä tehdä talvilomalla? Suuntaa museoon ja löydä sadat mukaansatempaavat näyttelyt ja tapahtumat. Tänäänkin Museokortilla avautuu 390 näyttelyä ja 345 tapahtumaa 300 museossa ympäri Suomen. Lähde vuoden mittaiselle kulttuurimatkalla >

1. Viimeinen hukka – hätä arktisen luonnon puolesta

Särestöniemi-museo, Kittilä | 6.11.2019–31.10.2020

Viimeinen hukka – hätä arktisen luonnon puolesta -näyttelyssä esitellään Reidar Särestönimen maalauksia, jotka ottavat kantaa luonnonsuojelun puolesta.

Reidar Särestöniemi (1925–1981) kertoi 1970-luvulla ajatuksistaan, kuinka näki ”tuhannen kilometrin säteellä arktisen maailman tuhon.” Hänen mukaansa maapallon voimavarat eivät kestäisi enää kauan. Olisi elintärkeää varjella luontoa eikä uhrata sitä taloudelle ja teollistumiselle.

Särestöniemi samaisti itsensä uhanalaisiin eläimiin, kuten suteen tai ilvekseen, joista maksettiin tapporaha. Vuoden 1980 näyttelyluettelonsa esipuheessa hän sanoi: ”On todella aika herätä ja antaa suuren luonnon elää tekemättä sille väkivaltaa.” Näyttelyssä esitellään Särestöniemen luonnonsuojelun puolesta kantaaottavia maalauksia.

2. Ellen Thesleff – Aurinkosuudelma

Oulun taidemuseo | 15.2.–31.5.2020

Thesleff eli taiteelleen ja hänen taiteensa elää yhtä aistivoimaisena ja vapautuneena kuin luomisensa hetkenä. Kuvassa: Lehtimaja (yksityiskohta), 1908, yksityiskokoelma. Kuva: Hanna Kukorelli.

Ellen Thesleff (1869–1954) eli aikana, jolloin moderni maailma haki muotoaan. Näyttely kertoo kiinnostavasti, miten ajan henki ja laaja kansainvälinen elinpiiri peilautuvat Thesleffin taiteessa eri vuosikymmeninä. Taiteilijan kiehtovat elämänvaiheet saavat lisävaloa tekstien, valokuvien ja arkistomateriaalien avulla. Esillä on noin 70 maalausta, runsaasti grafiikkaa, valokuvia, kirjeitä ja luonnoskirjoja.

Thesleff on yksi maamme ensimmäisistä ekspressionisteista ja yksi merkittävimmistä pohjoismaalaisista maalareista. Hän oli edelläkävijä aikana, jolloin naistaiteilijoiden oli vaikeampaa saada tunnustusta, olivatpa heidän teoksensa kuinka korkeatasoisia hyvänsä.

3. Nanna Susi: Blue and Red – Hetkissä on ikuisuus

Rovaniemen taidemuseo Korundi | 24.1.–31.5.2020

Nanna Suden mukaan tunteet tekevät maalauksista elämisen arvoisia. Kuva: Nanna Susi: Kullanhuuhdontaa, 160 x 160 cm, öljy, 2019 / Jussi Tiainen

Nanna Susi on yksi Suomen menestyneimpiä ja rakastetuimpia nykytaiteilijoita. Suden maalauksissa tunteet leiskuvat.

– Tunteet antavat elämässä suunnan, inhimillisyyden ja uteliaisuuden. Ne ovat ihmisen ajattelun perusta. Joku voisi kutsua niitä omaksi otetuiksi tunnoiksi, omatunnoksi tai ehkäpä sieluksi. Ilman tunteita tuskin ajattelukaan kehittyisi. En hae tunteiden kautta draamaa, vaan läsnäoloa siitä mitä on olla ihminen, toteaa Nanna Susi.

Suden maalauksiin voi ”astua sisään”, antaa itsensä tunteiden vietäväksi tai lähteä matkalle toiseen todellisuuteen.

4. Päättymättömät tarinat

Joensuun taidemuseo Onni | 20.2.–31.5.2020

Juhani Linnovaara, Yökarnevaalit 2008. Rolando ja Siv Pieraccinin kokoelma, Keravan taidemuseo.

Joensuun taidemuseossa on esillä Keravan taidemuseolta Rolando ja Siv Pieraccinin taidekokoelman teoksia. Päättymättömät tarinat -näyttelyn pääosassa ovat tunnettujen suomalaistaiteilijoiden grafiikantyöt. Mukana on muun muassa Juhani Linnovaaran, Esa Riipan, Marjatta Hanhijoen, Lars-Gunnar Nordströmin ja Paul Osipowin teoksia.

Kokoelman kerääjä, italialaislähtöinen Rolando Pieraccini on asunut Suomessa yli 40 vuotta ja keräillyt intohimoisesti suomalaista kuvataidetta.

5. Taiteilijan tie – kuvanveistäjä Eemil Halonen Suomea veistämässä

Taidemuseo Eemil, Lapinlahti | 31.12.2020 asti

Fede Petri Sancha konservoimassa Eemil Halosen Haukipojat-kipsiveistosta (1913).

Kokoelmanäyttely Taiteilijan tie esittelee kuvanveistäjä Eemil Halosen (1875–1950) taiteilijanuraa ja tuotantoa historiallisessa viitekehyksessään, itseään etsivässä Suomessa.

Suomalaisilla kuvataiteilijoilla oli keskeinen rooli kansallisen identiteettimme rakentamisessa 1900-luvun alkupuolella. Eemil Halosen sosiaalinen nousu köyhästä loisen pojasta nuoren kansakunnan sivistyneistöön nivoutuu Taiteilijan tiessä osaksi meidän suomalaisten tarinaa, hänen taiteilijauransa mielenkiintoiseksi osaksi kulttuurihistoriaamme.

Tutustu Museokortti-museoiden näyttelytarjontaan >

Museokortti tarjoaa kiinnostavaa tekemistä talvilomalle: lähde museokierrokselle ja uppoudu kiehtoviin näyttelyihin.

Museokortti (69€) on vuoden voimassa oleva pääsylippu 300 museoon Ahvenanmaalta Inariin. Nähtävää riittää niin historian, taiteen, designin, luonnon, tekniikan kuin vaikkapa jääkiekon ystäville. Osta Museokortti >