9.5.2021

Elias Salonen: "Kulttuuri on auttanut ymmärtämään maailmaa ja antanut uusia näkökulmia"

Museokortti ja MIELI ry kysyivät tunnetuilta suomalaisilta, mitä taide, kulttuuri ja museot heille merkitsevät. Näyttelijä Elias Saloselle kulttuuri tuo voimavaroja. Työn lisäksi hän kuluttaa kulttuuria vapaa-ajallaan. Museovierailut ovat Saloselle hitaita tutkimusmatkoja, joiden jälkeen hän tuntee itsensä aina vähän fiksummaksi.

Näyttelijä Elias Salonen kertoo kulttuurin olevan työn lisäksi läsnä jokapäiväisessä elämässä.

– Kulttuuri merkitsee mulle ihan älyttömän paljon. Tietysti sen takia, että mun ammatti on kulttuurin parissa, mutta myös kulttuurin kuluttajana. Leffat, teatteri ja erityisesti kirjat ovat auttaneet mua ymmärtämään maailmaa, antaneet uusia näkökulmia ja parhaat teokset ovat jopa muokanneet maailmankuvaani tosi isosti.

Museovierailut ovat Saloselle tutkimusmatkoja, jotka saavat janoamaan uutta tietoa.

– Tykkään käydä museoissa tosi paljon ja musta tuntuu, että aina kun mä meen museoon, niin mulla menee siellä tosi pitkään, koska on pakko pysähtyä jokaisen esillä olevan asian äärelle, lukea kaikki mitä siitä sanotaan ja ehkä vielä googlailla jotain siihen lisää päälle. Aina kun tulen museosta pois, tulee sellainen olo, että on pikkasen fiksumpi.

Vuonna 2021 järjestetty Museokortin ja MIELI ry:n Hyvinvointia kulttuurista -kampanja muistutti meitä kaikkia kulttuurin vaikutuksista mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

Valtakunnallinen kriisipuhelin: 09 2525 0111

Tarvitsetko tukea tai apua? Kri­isi­pu­he­lin tarjoaa kes­kus­te­lua­pua nu­me­ros­sa 09 2525 0111. Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa.