20.8.2020

Suomen valokuvataiteen museo K1:n avajaisnäyttelyssä ikonisia kuvia Marilyn Monroesta ja Coco Chanelista

Douglas Kirkland: Marilyn Monroe, Hollywood, 1961. ©Douglas Kirkland/Photo Op

Helsingin keskustaan on avattu Suomen valokuvataiteen museon uusi näyttelytila K1. Tutustu avajaisnäyttelyihin ja vieraile uudessa kohteessa, johon pääsylippuna käy myös Museokortti.

Suomen valokuvataiteen museon kiehtoviin näyttelyihin pääset jatkossa tutustumaan Kaapelitehtaan lisäksi nyt myös uudessa K1-nimisessä näyttelytilassa Helsingin ydinkeskustassa kauppakeskus Kämp Galleriassa. Uusi tila keskustasta on ollut jo pitkään suunnitelmissa.

– Meillä on hienot näyttelytilat Kaapelitehtaalla ja 2 miljoonaa kuvaa, mutta halu olla lähempänä yleisöä ja tulla keskustaan, on vuosien saatossa elänyt, kertoo museonjohtaja Elina Heikka.

K1-näyttelytilassa tullaan näkemään popkulttuuriin painottuneita näyttelyitä, jotka tarjoavat katsauksia historiaan mutta myös nykyhetkeen. Näin valikoituivat myös ensimmäisenä esillä olevat näyttelyt.

Douglas Kirklandin ikoniset valokuvat vievät 1960-luvulle iltaan legendaarisen elokuvatähden Marilyn Monroen kanssa sekä muotiguru Coco Chanelin arkeen. Toinen avajaisnäyttelyistä puolestaan esittelee mediataiteilija Liisa Vääriskosken Instagramissa elävää performanssihahmoa Munalissua.

– Ensimmäisiä esillä olevia K1-näyttelytilan näyttelyitä yhdistää se, että niissä keskeiseksi aiheeksi nousee kuvan kohteena oleminen. Toisaalta kuvan kohteena ovat Douglas Kirklandin kuvaamat valovoimaiset superkuuluisat naiset, Coco Chanel ja Marilyn Monroe, ja sitten taas toisaalta oman kameran edessä, täysin omilla ehdoillaan esiintyy Liisa Vääriskoski ottaen Munalissun hahmon, intendentti Maria Faarinen kuvailee avajaisnäyttelyitä.

Douglas Kirkland: Marilyn Monroe, Hollywood, 1961. ©Douglas Kirkland/Photo Op

Miltä näyttää maailmankuulujen naisten elämä läpi kameran linssin?

Douglas Kirkland: Coco Chanel & Ilta Marilynin kanssa
20.8.–20.12.2020 | Suomen Valokuvataiteen museo K1, Helsinki

K1-tilan avajaisnäyttelyinä nähdään Hollywoodissa pitkän uran tehneen valokuvaajan Douglas Kirklandin (s.1934) näyttelyt Coco Chanel sekä Ilta Marilynin kanssa. Näyttelyt tuovat esiin kaksi ikonista naista, jotka ymmärsivät visuaalisuuden voiman.

Kirkland kuvasi sekä Marilyn Monroen että Coco Chanelin 1960-luvun alussa työskennellessään Look-aikakausilehdessä.

Hermostunut nuori valokuvaaja tapasi Hollywoodin yhden maailman tunnetuimman elokuvatähden Marilyn Monroen tehtävänään kuvata hänet Look-lehden 25-vuotisjuhlanumeroon.

Monroe poseerasi sängyllä valkoisissa silkkilakanoissa, Kirkland kiipesi pienelle parvekkeelle sängyn yläpuolelle ottamaan kuvia ja tuloksena syntyivät ikoniset kuvat, joita ihaillaan yhä.

K1:n avajaisnäyttelyssä pääsee myös itse kokeilemaan sängyllä poseeraamista Marilyn Monroen tapaan ja kuvan ottamista asetelmasta.

Kahdeksan kuukautta myöhemmin Kirkland matkasi Pariisiin aikeenaan kuvata 79-vuotiaasta muotigurusta Coco Chanelista reportaasi, mutta Chanel ei päästänyt nuorta valokuvaajaa noin vain seuraamaan arkeaan.

Kirlandin täytyi ensin osoittaa taitonsa valokuvaamalla Chanelin muotiluomuksia mallien yllä. Vasta sitten alkoi yhteistyö Chanelin kanssa ja kiehtovan muotitalon arjen taltioiminen paraatipaikalta.

Douglas Kirkland: Coco Chanel in her atelier 31 Rue Cambon, Paris, 1962. ©Douglas Kirkland/Photo Op

Nuorella valokuvaajalla oli poikkeuksellinen taito luoda yhteys maailmantähtiin.

– Kirklandin kuvissa näemme nämä naiset, joilla on mannerlaatan kokoinen mainen, yllättävänkin inhimillisinä ja läsnäolevina, aitoina ihmisinä. On todellista kuvaajan ammattitaitoa, että pystyy voittamaan kohteensa puolelleen ja saamaan esiin sellaisia inhimillisiä piirteitä, Maria Faarinen kuvailee Kirklandin kuvia.

”Munalissu on oodi naisen vapaudelle”

Liisa Vääriskoski: Munalissu
20.8.–20.12.2020 | Suomen valokuvataiteen museo K1, Helsinki

Liisa Vääriskosken performanssihahmon näyttäytymiskanavana toimii Instagram.

Mediataiteilija Liisa Vääriskosken näyttelyssä tutustutaan Munalissu-hahmoon, joka on syntynyt Vääriskosken Instagram-tilillä neljä vuotta sitten.

– Instagram-tilini kulki nimellä MonaLissu aikaisemmin. Ihmiset alkoivat kiinnostumaan sisällöstä, jota tein ja sitten aloin kehittää sitä tällaisen hahmon muotoon ja performatiiviseen suuntaan, mistä syntyi Munalissu, Liisa Vääriskoski kertoo.

Vääriskoski on kuviensa paitsi malli niin myös kuvaaja, puvustaja, käsikirjoittaja ja editoija.

– Munalissu on feministinen performanssi. Naiseuden elinvoimaisuudella ja seksuaalienergialla latautunut alterego. Se on ikään kuin semmoinen filtteri, minkä läpi voin katsoa maailmaa, kun siltä tuntuu.

– Munalissu ei tunne termiä häpeä, että hän tekee just niinkun lystää ja mitä tahtoo eikä kumartele tai pyytele keltään anteeksi. Munalissu on oodi naisen vapaudelle, Vääriskoski jatkaa.

Suomen valokuvataiteen museo K1 on ainutkertainen taide-elämys

Uusi K1-näyttelytila sijaitsee Helsingin keskustassa kauppakeskus Kämp Gallerian kellarikerroksessa.

Valokuvien maailma näkyy myös uuden näyttelytilan arkkitehtuurissa. Kamera on toiminut arkkitehti Auvo Lindroosin inspiraationa tilan suunnitellussa.

– Koko alakerta voidaan ajatella, että se on iso kamera. Pyöreä valoaukko keskellä, kameran objektiivi on lipunmyyntitiskinä ja tilan kulmat ovat kauttaaltaan pyöreät. Ne pyöristyvät kuin filmirulla, museonjohtaja Elina Heikka kuvailee.

Museon yhteydessä on museokauppa, ravintola The Glass sekä tapahtumatila Kamera. Museo on avoinna seitsemänä päivänä viikossa klo 11–20. Sisäänpääsy myös Museokortilla.

Koe uusi Suomen valokuvataiteen museo K1 ja 300 muuta kiehtovaa museota – osta Museokortti >