Museokortti: Usein kysyttyä
Tältä sivulta löydät aiheittain luokitellut vastaukset yleisimpiin kysymyksiin ja pulmatilanteisiin. Tutustu myös Museokortin käyttöehtoihin.
Tältä sivulta löydät aiheittain luokitellut vastaukset yleisimpiin kysymyksiin ja pulmatilanteisiin. Tutustu myös Museokortin käyttöehtoihin.
Museokortin voit ostaa omaksi Museokortti-kohteista, Museokortin verkkokaupasta sekä Museokortti-sovelluksesta.
Korttikohteesta saat väliaikaisen Museokortin, jonka numerolla rekisteröidytään Museokortin käyttäjäksi. Rekisteröintitietojen perusteella lähetämme muovisen kortin.
Kun ostat Museokortin omaksi verkosta tai sovelluksesta, teet rekisteröinnin oston yhteydessä ja lähetämme muovisen kortin suoraan ilmoittamaasi osoitteeseen. Oston jälkeen saat sähköpostitse ja tekstiviestitse asiakasnumeron, joka toimii pääsylippunasi välittömästi.
Sovelluksessa maksutapoina toimivat maksukortit. Verkkokaupassa taas voit maksaa seuraavilla maksutavoilla:
Museokortin voit ostaa lahjaksi verkkokaupastamme ja Museokortti-kohteista. Voit ostaa kerralla juuri niin monta lahja-Museokorttia kuin haluat. Korttikohteissa lahjan voi maksaa käteisellä tai kortilla ja verkkokaupassamme maksuvälineinä käyvät maksukortit, MobilePay sekä verkkopankkimaksaminen. Lisätietoa Museokortista lahjakäytössä löydät täältä!
Museokortin
verkkokaupasta lahja on mahdollista ostaa joko postitettavana
lahjakuorena tai digitaalisena lahjana, joka toimitetaan sähköpostina ja
tekstiviestinä lahjansaajalle. Digilahjan toimitusajankohdan valitset
itse ja sähköpostiin voi myös liittää terveiset tai onnittelut
lahjansaajalle.
Museokortti-kohteista ostettaessa saat väliaikaisen Museokortin, jonka voit antaa lahjaksi kenelle vain.
Erillisille kävijäryhmille suunnattuja hintoja ei ole. Vuoden 2023 hinnaston mukaan uusi Museokortti maksaa 76 euroa ja voimassa olevan kortin uusiminen 69,50 euroa.
Museokortin voi ostaa ja uusia museokohteissa kulttuuri- ja virikeseteleillä. Maksumahdollisuus riippuu kuitenkin korttikohteesta ja heidän linjauksistaan, joten asia on hyvä varmistaa soittamalla tai kohteen kotisivuilta. Muistathan, että kulttuuri- ja virikesetelit ovat henkilökohtaisia.
Museokortin verkkokaupassa ja Oma Museokortti -asiakassivuilla maksutapana voi käyttää Smartumia, ePassia, Edenred-korttia ja Eazybreakiä. Verkkokaupassa koko loppusumma tulee maksaa valitulla maksutavalla. Museokortin voi ostaa kulttuuri- ja virikeseteleillä myös Tiketistä. Lue lisää Tiketin maksuvälineistä täältä. Tiketin verkkokaupan ostosivun löydät taas täältä.
Yli 10 kappaleen Museokortti-tilaukset on mahdollista maksaa laskulla: osoitteessa museot.fi/yritystilaus yritys tai yhteisö voi vaivattomasti tilata useampia kortteja ja maksaa tilauksen paperi- tai verkkolaskulla. Lisätietoa yritystilauksesta löydät täältä. Jos haluat maksaa useamman kortin uusimisen laskulla ota yhteys Museokortin asiakaspalveluun.
Kyllä, muovikortteja postitetaan myös ulkomaisiin osoitteisiin.
Tarvittaessa osoitekenttään voi kirjoittaa myös c/o-merkinnällä työpaikan, tuttavan tai väliaikaisen osoitteen, jossa viipyy vähintään kuukauden. Merkintä lisätään osoitekentän alkuun. Mikäli tällaista osoitetta ei ole käytettävissä, voit ottaa yhteyttä Museokortin asiakaspalveluun.
Mahdollinen kampanjakoodi oikeuttaa johonkin etuun ja se syötetään Kampanjakoodi-kenttään. Kampanjakoodit ovat voimassa rajoitetun ajan.
Jos unohdat käyttää kampanjakoodia tai käytät vanhentunutta kampanjakoodia, etua ei voida lisätä Museokorttiisi jälkikäteen.
Täysin uuden Museokortin voimassaoloaika alkaa aina ensimmäisestä museokäynnistä, kun kortille merkitään ensimmäinen museokäynti. Ostoajankohta tai käyttäjäksi rekisteröinti ei vaikuta voimassaoloon, ellei Museokortille merkitä museokäyntiä heti ostotilanteen yhteydessä. Tämä koskee myös lahjaksi ostettuja kortteja. Toisin sanoen: Kun ostat Museokortin tänään, mutta menet sillä museoon vasta ensi kuun viides päivä, voimassaoloaika alkaa tuosta käynnistä.
Huomioithan, että kun voimassaoleva Museokortti uusitaan, sen viimeistä voimassaolopäivää siirretään 12 kuukaudella eteenpäin. Jo umpeutuneen kortin uusi 12 kuukauden voimassaolo alkaa uusimispäivästä.
Museokorttisi voimassaolon voi tarkistaa museossa lukijalaitteella, Oma Museokortti -asiakassivulta tai Museokortti-sovelluksesta.
Museokortti on aina esitettävä lipunmyynnissä vierailun yhteydessä. Jos varsinainen Museokortti unohtuu kotiin, pelkän asiakasnumeron avulla pääsee museoon, mutta asiakasnumeron kanssa on aina varauduttava todistamaan henkilöllisyys kuvallisella henkilöllisyystodistuksella. Voit myös ladata Museokortti-sovelluksen, liittää korttisi siihen ja käyttää sitä museokäynteihin. Lisätietoja sovelluksesta löydät täältä sekä tämän sivun kohdasta 8.
Pelkän henkilöllisyystodistuksen tai nimen esittäminen ei siis riitä sisäänpääsyyn. Museossa on aina esitettävä joko Museokortti, sovellus (johon on liitetty asiakasnumero) tai sitten asiakasnumero ja henkilöllisyystodistus. Suosittelemme tallentamaan Museokortin asiakasnumeron esimerkiksi puhelimeen. Käytännöllinen tapa on myös ottaa kuva Museokortista.
Rekisteröimättömällä asiakasnumerolla voi vierailla museoissa kahden viikon ajan ensimmäisestä käynnistä alkaen. Tämän jälkeen sinun on rekisteröidyttävä käyttäjäksi päästäksesi korttikohteisiin. Rekisteröinti tapahtuu täällä.
On
myös mahdollista, että korttisi voimassaolo on päättynyt. Tässä
tapauksessa voit uusia kortin museovierailun yhteydessä, Oma Museokortti -asiakassivuilla tai sovelluksessa.
Kun voimassaoleva Museokortti uusitaan, sen viimeistä voimassaolopäivää siirretään 12 kuukaudella eteenpäin. Jo umpeutuneen kortin uusi 12 kuukauden voimassaolo alkaa uusimispäivästä. Museokortti kannattaa uusia ajoissa: voimassaolevan Museokortin uusiminen maksaa vain 69,50 €. Vanhentuneen Museokortin eli kortin jonka käyttöaika on jo päättynyt uusiminen maksaa 76 €.
Museokortin voi uusia Oma Museokortti -asiakassivulla, kaikissa korttikohteissa sekä Museokortti-sovelluksessa. Voit
uusia korttisi (eli ostaa siihen 12kk lisäaikaa) milloin tahansa, vaikkapa
puoli vuotta ennen vanhenemista. Jo vanhentuneen Museokortin voi myös uusia
milloin vain. Uusimisen jälkeen ei lähetetä uutta muovikorttia, vaan
uusi voimassaolo lisätään jo olemassa olevalle kortille.
Uusiminen tapahtuu osoitteessa asiakassivu.museokortti.fi. Pääset kirjautumaan sivulle syöttämällä Museokorttisi numeron sekä pyydetyt
lisätiedot. Valitse sitten "Uusi Museokorttisi nyt". Voimassaolon jatkamisesta sovelluksen kautta voit lukea kohdasta 8.11.
Asiakassivulla
uusimisen voi maksaa seuraavilla maksutavoilla:
Museokortin voimassaolo päivittyy kun maksu on suoritettu. Kuitti maksusta päivittyy samalla asiakassivulle. Jos voimassaolo ei päivity heti uusimisen jälkeen, kirjaudu ulos ja uudelleen sisään Oma Museokortti -asiakassivulle.
Museokortin voi uusia kaikissa korttikohteissa
koska vain. Kortti uusitaan museon tiskillä ja voimassaolo päivittyy heti.
Muissa
myyntipisteissä (mm. Tiketti) korttia ei voi tällä hetkellä uusia.
Huomioithan, että kun voimassaoleva Museokortti uusitaan, sen viimeistä voimassaolopäivää siirretään 12 kuukaudella eteenpäin. Jo umpeutuneen kortin uusi 12 kuukauden voimassaolo alkaa uusimispäivästä.
Korttikohteissa uusinta maksetaan käteisellä tai kortilla. Museokohteessa voi uusia myös kulttuuri- ja virikeseteleillä. Maksumahdollisuus riippuu korttikohteesta, joten asia on hyvä varmistaa soittamalla tai kohteen kotisivuilta. Muistathan, että kulttuuri- ja virikesetelit ovat henkilökohtaisia.
Voit kytkeä päälle kestotilauksen kun maksat Museokortin uusinnan maksukortilla joko verkossa tai sovelluksessa. Kestotilaus uusii korttisi automaattisesti ennen seuraavaa voimassaolon päättymistä ja samalla uusinta veloitetaan maksukortiltasi. Näin Museokorttisi on voimassa jatkuvasti! Saat aina ennen automaattista uusimista muistutuksen asiasta sähköpostiisi siltä varalta että haluatkin kytkeä pois automaattisen uusinnan.
Kirjauduthan oikealla sivulla? Museokortin asiakassivu löytyy osoitteesta museot.fi/asiakassivu. Jos
lomake jumiutuu tai jos et pääse sivuilta eteenpäin kannattaa
kirjautumista yrittää eri laitteella tai selaimella. Jos
tämäkään ei auta voit olla yhteydessä Museokortin asiakaspalveluun. Jos unohdat tai hukkaat salasanasi voit nollata sen klikkaamalla "Unohditko salasanasi?" -nappia.
Kun rekisteröidyt Museokortin käyttäjäksi tietosi tallentuvat järjestelmäämme. Näiden tietojen perusteella painamme ja lähetämme muovisen, nimelläsi varustetun kortin.
Verkkokaupasta tai sovelluksesta itselleen Museokortin hankkineiden ei tarvitse erikseen rekisteröityä, koska korttiin tulevat henkilötiedot kysytään jo oston yhteydessä.
Verkkokaupasta lahjaksi tai museosta ostettujen korttien omistajat rekisteröityvät itse netissä, ja kirjautumistietojen perusteella postitamme varsinaisen, muovisen Museokortin.
Mahdollinen kampanjakoodi oikeuttaa johonkin etuun tai lisäpalveluun ja se syötetään Kampanjakoodi-kenttään. Kampanjakoodit ovat kuin kaupan erikoistarjouksia eli voimassa vain rajoitetun ajan.
Jos unohdat käyttää kampanjakoodia tai käytät vanhentunutta kampanjakoodia, etua ei voida lisätä Museokorttiisi jälkikäteen.
Asiakasnumero on mahdollisesti jo käytössä. Ota yhteys Museokortin asiakaspalveluun.
Jos olet antanut väärän osoitetiedon, voit lähettää korjatut tiedot sähköpostitse asiakaspalveluun.
Jos et pääse eteenpäin lomakkeessa (esim. jos seuraava-nappi ei toimi) tai jos sivu jumittuu, kannattaa rekisteröintiä yrittää eri laitteella tai selaimella. Henkilötietojen automaattinen täyttö saattaa myös joissakin tapauksissa aiheuttaa lomakkeen jumiutumisen.
Voit ottaa yhteyttä Museokortin asiakaspalveluun, jos ongelmat jatkuvat.
Varsinainen, kohopainettu Museokortti saapuu noin 3–4 viikossa tietojen rekisteröinnin jälkeen. Korttipainon ja postin toimitusprosessit saattavat meistä riippumattomista syistä kuitenkin joskus venähtää. Jos Museokortti ei saavu reilun kolmen viikon kuluessa, ota yhteyttä asiakaspalveluun.
Muistathan, että korttia odotellessa museoon pääsee myös asiakasnumeroa ja henkilöllisyystodistusta näyttämällä tai sitten sovelluksella, johon on liitetty korttisi numero.
Ei, mutta et pääse enää museoon ennen rekisteröintiä. Tee rekisteröinti heti kun se on mahdollista. Tämän jälkeen kortti aktivoituu jälleen.
Museokortti-museoita on tälle hetkellä yli 300 ja niissä voi poiketa kuinka monta kertaa tahansa. Samaan kohteeseen pääsee yhdellä kortilla kerran päivässä, mutta vaikka joka päivä uudelleen.
Täältä löydät kohdekartan ja Museot.fi-sivuston eri hakutoiminnot auttavat löytämään museoita, näyttelyitä ja tapahtumia.
Väärinkäytösten välttämiseksi yhdellä kortilla voi vierailla samassa kohteessa vain kerran päivässä. Useimmat museot antavat asiakkailleen (myös Museokortti-asiakkaille) tarran tms. jolla museossa voi vierailla päivän ajan.
Kyllä. Mukana on yli 300 museota eri puolilla Suomea, mutta museokohteiden määrä kasvaa edelleen. Järjestelmä on avoin, eli uudet museot pääsevät mukaan.
Huomaattehan, että museot päättävät täysin itsenäisesti siitä, ovatko ne mukana Museokortissa. Jos oma suosikkimuseosi ei vielä ole Museokortti-kohde, kannattaa aiheesta antaa ystävällistä asiakaspalautetta suoraan heille.
Suomen museoliitto suosittelee, että museovieraiden avustajilla on vapaa pääsy kaikkiin liiton jäsenmuseoihin. Museoliiton tiedotteen asiasta löydät täältä. Museoiden käytännöt kuitenkin vaihtelevat, joten asia on ennen vierailua hyvä tarkistaa soittamalla tai museon kotisivulta.
Kohteet voivat halutessaan tarjota Museokortin omistajille etuja. Kannattaa kysellä mahdollisista eduista lippukassalla! Etuihin voit tutustua myös täällä.
Museokortin käyttöehdot suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Museokortti-kohteiden lipputiskeillä autetaan asiakkaita ilomielin. Jos olet ostanut korttisi museosta, mahdollisissa pulmatilanteissa kannattaakin kääntyä ensin kyseisen museon puoleen. Myös apua käyttäjäksi rekisteröitymiseen saa tarvittaessa lipputiskien asiakaspalvelijoilta.
Museokortin asiakaspalvelun tavoittaa lähettämällä sähköpostia museokortti@museot.fi tai arkisin klo 9-12 numerosta 044 - 784 5745.
Suomen museoliiton puhelinnumeroista ei vastata Museokorttia koskeviin tiedusteluihin.
Kortit valmistetaan ja postitetaan annettujen tietojen perusteella automaattisesti: nimeä ei voi muuttaa jälkikäteen. On kortin käyttäjän vastuulla, että hän näppäilee oman nimensä huolellisesti. Kokonaan uusia kortteja voidaan postittaa näppäilyvirheiden korjaamiseksi ainoastaan perustelluissa poikkeustapauksissa.
Jos nimesi on muuttunut esimerkiksi naimisiinmenon seurauksena voit olla yhteydessä Museokortin asiakaspalveluun.
Väliaikaisesta kortista kannattaa ottaa valokuva tai kirjoittaa asiakasnumero ylös mahdollisten katoamisen varalta.
Jos väliaikainen ja rekisteröimätön korttisi kuitenkin katoaa, eikä sinulla ole asiakasnumeroasi tiedossa emme valitettavasti voi antaa sinulle uutta korttia, sillä jokainen numero on yksilöllinen ja maksaa 76 €.
Ota yhteyttä Museokortin asiakaspalveluun niin toimitamme sinulle uuden muovikortin. Muistathan mainita viestissä kotiosoitteesi sekä korttisi numeron, jos se on sinulla muistissa. Tämä nopeuttaa toimitusprosessia.
Korttia jolla ei olla rekisteröidytty käyttäjäksi emme voi korvata uudella sillä sen tietoja ei ole järjestelmässämme.
Museokortin uutiskirje lähetetään kerran kuukaudessa kortinomistajille, jotka ovat antaneet sähköpostiviestinnälle luvan kirjautumisen yhteydessä. Kirjeessä kerrotaan Museokortin kuulumisia ja nostetaan esiin mielenkiintoisia näyttelyvinkkejä.
Jos et kirjautumisesta huolimatta saa uutiskirjettä tai jos uutiskirje ei toimi kunnolla, tarkista sähköpostiosoitteesi Oma Museokortti -asiakassivulta tai ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Jos kortin automaattinen lukeminen ei onnistu, virkailija voi näppäillä asiakasnumeron lukijalaitteeseen. Mikäli siru ei toimi muissakaan museokohteissa, kyseessä on todennäköisesti viallinen kortti. Ota tässä tapauksessa yhteyttä asiakaspalveluun.
6.10. En halua saada Museokortilta markkinointitekstiviestejä. Mitä voin tehdä?
Museokortti viestii asiakkaille aina Museokortin viimeisen voimassaolopäivän lähestyessä muistutuksena tekstiviestillä. Lisäksi lähetämme viestejä ajankohtaisista kampanjoista. Kampanjaviestinnän piiristä voi poistua lähettämällä tekstiviestin MUSEOT STOP numeroon 18200. Viestin lähettäminen on ilmaista.
Museotilat ovat avaria, ja niissä vierailevien asiakkaiden on mahdollista noudattaa kaikkia THL:n turvallisuusohjeita koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi. Museot työskentelevät aktiivisesti turvallisten museokäyntien varmistamiseksi. Museokortti-sovellus on hygieeninen pääsylippu ilman fyysistä kontaktia.
Museokäynnit ovat eräitä turvallisimmista kulttuuriharrastuksista. Texasin lääketieteellinen yhdistys on luokitellut koronavirustartuntariskin mukaisesti arjen tapahtumia erilaisiin riskiluokkiin, joka ovat: korkea, keskimääräistä korkeampi, keskitaso, keskimääräistä matalampi ja matala riskiluokka.
Tutkimuksen mukaan matalaan riskiluokkaan sijoittuu esimerkiksi postin avaaminen ja telttailu. Museovierailut puolestaan luokitellaan keskimääräistä matalamman riskiluokan tapahtumiin samaan tapaan kuin muiden kanssa ulkona kävely tai ruokakaupassa käyminen.
Avarat museotilat mahdollistavat turvavälien pitämisen. Museoissa työskennellään myös aktiivisesti monipuolisin toimenpitein museokäyntien turvallisuuden varmistamiseksi. Toimenpiteet kohdistuvat erityisesti siisteyden ja hygienian tehostamiseen sekä turvavälien ylläpitämiseen.
Tartuntoja ehkäistään välttämällä lähikontakteja muihin ihmisiin ja käyttämällä kasvomaskia etenkin tilanteissa, joissa lähikontakteja ei voi välttää. Museokävijänä suojelet itseäsi ja muita parhaiten noudattamalla ohjeistuksia. Otathan muut huomioon museokäynnilläsi: vieraile museoissa vain terveenä, pidä muihin riittävä etäisyys ja huolehdi hyvästä käsihygieniasta.
Ohjeita museovierailuun:
THL suosittelee käyttämään kasvomaskia erityisesti ruuhkaisissa sisätiloissa. Ajantasaisen tiedon THL:n maskisuosituksista löydät täältä.
Kasvomaskin asianmukainen käyttö vähentää tartuntoja estämällä pisaroiden leviämistä ympäristöön sekä niiden päätymistä omiin hengityselimiin. Maskien teho perustuu osittain siihen, että mahdollisimman moni käyttää niitä asianmukaisesti.
Museokäynnit ovat kaikille miellyttävämpiä, jos mahdollisimman monet käyttävät kasvomaskia ja näin luovat yhteistä turvallisuutta. Museokohteet voivat omilla päätöksillään edellyttää kasvomaskin käyttöä tiloissaan.
Museokortti kannustaa noudattamaan viranomaisten suosituksia. Pidetään toisistamme huolta.
9.1. Mistä matkavinkit koostuvat?
Museokortin
matkavinkit koostuvat valmiista kulttuurikierroksista, matkan
suunnittelutyökaluista sekä muista matkaideoista. Matkavinkeistä löydät
inspiraatiota ja käytännön vinkkejä niin päiväreissuihin,
viikonloppumatkoihin kuin pitkiin lomiin kotimaassa. Matkavinkit löydät täältä!
9.2. Mistä kulttuurikierrokset koostuvat ja mitä niihin sisältyy?
Kulttuurikierrokset
ovat kokonaisvaltaisia reittiehdotuksia, joilta löydät
Museokortti-museoita, kumppaniemme tarjoamia matkailupalveluja sekä
muita elämyksiä ja nähtävyyksiä. Ne eivät ole matkapaketteja, vaan
ideoita erilaisiin reissuihin Suomessa. Voit selata kulttuurikierroksia Matkavinkit -sivulta tai kartalta. Kulttuurikierroksia lisätään
palveluun tasaisin väliajoin.
Museokortti on pääsylippu
kierrosten
varrella oleviin Museokortti-museoihin. Lisäksi kortilla saa etuja
kierrosten kumppanien, kuten hotellien tai ravintoloiden palveluista.
Edut voivat olla alennuksia tai lisäpalveluja, ja niiden voimassaolon
sekä lunastusohjeet näet kierrosten yhteydessä kumppanikohteen sivulta Museot.fi:ssä.
Kierroksilta
löytyy myös muita elämyksiä, kuten luontokohteita ja maksuttomia
nähtävyyksiä.
9.3. Miten reittivinkit-työkalu toimii?
Voit suunnitella oman reittisi kartalta löytyvän Reittivinkit -työkalun
avulla. Voit kirjoittaa matkasi lähtö- ja päätepisteen, ja työkalu
näyttää kaikki Museokortti-museot reittisi varrella. Jos esimerkiksi katsot reittiä Tampereelta Ouluun, palvelu näyttää matkan varrella
olevat Museokortti-kohteet.
Kun olet syöttänyt lähtöpisteen ja
määränpään, kartta näyttää autolla kuljettavan reitin. Palvelu ei näytä julkisen liikenteen yhteyksiä tai pyöräteitä.