26.11.2019

Mahdollisimman kestävästi elämään pyrkivä Otso Sillanaukee pitää tavaralahjojen sijaan aineettomista elämyslahjoista, kuten lupauksesta viettää läheisten kanssa aikaa.

Aineeton lahja on ympäristöteko: Nollahukka-elämää elävä Otso Sillanaukee vinkkaa kestäviä lahjavalintoja

Ahdistaako turha tavara, mutta jouluna haluaisi ilahduttaa läheisiä lahjalla? Kirjailija ja Nollahukka-blogin perustaja Otso Sillanaukee kertoo, miten omilla lahjavalinnoillaan voi tukea kestävää kehitystä ja vinkkaa ekologisia lahjaideoita.

Zero Waste – jäähyväiset jätteille -kirjan kirjoittanut Otso Sillanaukee toteuttaa Nollahukka-elämäntyyliä. Nollahukka-ajattelu perustuu viidelle K:lle: kieltäydy, karsi, käytä uudelleen, kierrätä ja kompostoi. Sillanaukee pyrkii elämään mahdollisimman kestävästi kaikkea hukkaa vähentämällä.

– Omassa elämässäni Nollahukka näkyy niin, että kaikki vuodessa aiheuttamani sekajätteet mahtuvat 0,5l hillopurkkiin, neljä vuotta sitten Nollahukka-ajattelun aloittanut Sillanaukee kertoo.

Sillanaukeen mukaan Nollahukka-elämäntyylissä ei kuitenkaan ensisijaisesti ole kysymys vain roskan ja hukan vähentämisestä, vaan myös ajattelutavan muuttamisesta resurssiviisaaseen kiertotalousajatteluun.

– Olin jo jonkin aikaa ollut huolissani ilmastonmuutoksesta ja merten muoviongelmasta, mutten tiennyt mitä voisin niille tehdä, kunnes törmäsin netissä Zero Waste -elämäntyyliin. Siitä muodostui Nollahukka-ajattelu, joka tasapainottaa jätteen vähentämisen, ilmastotavoitteet ja resurssiviisaan ajattelun kestävämmäksi elämäntavaksi.

Otso Sillanaukee pitää aineettomia elämyslahjoja erinomaisina lahjavalintoina.

Karsi tavaralahjoja ja suosi aineettomia elämyksiä – ”yhteinen kahvihetki tai museokierros voi olla vieläkin arvokkaampi lahja”

Sillanaukeen mielestä lahjasta hyvän tekee se, että se on saajalle varmuudella sekä mieluinen että tarpeellinen.

– Lahjassa tärkeintä on toisen ihmisen halu näyttää, että tämä välittää sinusta – tavara on toissijainen, siksi pidänkin enemmän elämyslahjoista, kuten lupauksesta läheisten kanssa yhdessä vietetystä ajasta.

Lahjavalinnoillaan voi vaikuttaa kulutuskulttuurin muuttamiseen kestävämmäksi. Sillanaukeesta sen edesauttamiseksi voi pohtia, voisiko tavaralahjojen antamisesta ja vastaanottamisesta luopua kokonaan. Sen sijaan, että esimerkiksi joulunaikaan keskittyisi tavaroiden ostamiseen, voi nauttia läheisten ihmisten kanssa vietetystä ajasta.

Yksi vaihtoehto on antaa kierrätettyjä lahjoja eli ostaa lahjaksi käytettyjä tavaroita. Lahjaksi voi myös pyytää lahjoitusta valitsemaansa hyväntekeväisyyteen tai muuhun toimintaan.

Sillanaukee pitää myös aineettomia elämyslahjoja erinomaisina lahjavalintoina.

– Elämyslahjoja on monenlaisia, ja minulle parhaita ovat sellaiset, joissa voi viettää aikaa läheisten kanssa. Elämyslahjan ei tarvitse olla laskuvarjo- tai benjihyppy, vaan arkisemmatkin kokemukset ovat oikein sopivia lahjoja. Tänä päivänä, kun tunnumme olevan koko ajan vain kiireisempiä, yhteinen kahvihetki tai museokierros voi olla vieläkin arvokkaampi lahja.

Aineeton Museokortti-joululahja ilahdutti

Sillanaukee ilahtui saadessaan läheiseltään tänä vuonna Museokortin aikaisena joululahjana. Hän kertoo aikoneensa hankkia Museokortin itselleen, joten lahja miellytti paljon.

– Nyt kun Museokortti löytyy lompakosta, tulee helpommin lähdettyä museoihin. Kaverit ja sukulaiset ovat suositelleet monia näyttelyitä – nyt tulee mentyä niihin heidän kanssa. Muun muassa Amos Rexissä esillä oleva Birger Carlstedin Kultainen kissa -näyttely on ihan listan huipulla!