15.4.2020

Kaisa Hernberg teki perheensä kanssa karanteenitaidetta Gallen-Kallelan tunnetusta Symposion-teoksesta. Uudella teoksella pyrittiin kuvaamaan karanteenin tylsyyttä. Ketsuppipurkki ja soijakastike korvaavat alkuperäisen teoksen pulloja.

Gallen-Kallelan kuuluisa Symposion-maalaus versioitiin ilmentämään karanteenin tylsyyttä – ”Koko perhe on saanut monet hyvät naurut”

Museokortin #karanteenitaidetta-haasteessa luodaan uusia versioita tutuista taideteoksista. Haasteen kuvakilpailussa palkitaan huhtikuun loppuun asti joka viikko kaksi teosta Museokortilla. Katso viikon voittokuvat ja osallistu haasteeseen itsekin.

Suomalaiset ovat innostuneet tekemään karanteenitaidetta versioimalla tuttuja kotimaisia teoksia kodin tavaroilla karanteeniajan hengessä. Somessa maaliskuusta asti kiertänyt haaste sai alkunsa alankomaalaiselta @tussenkunstenqurantaine-tililtä.

Museokortin #karanteenitaidetta-haasteeseen on osallistuttu jo yli 1 500 julkaisulla. Kokoamme @karanteenitaidetta-tilille haasteen parhaita paloja. Lue ohjeet, miten osallistua itse haasteeseen >

Haasteeseen liittyvä kuvakilpailu jatkuu 29.4. asti. Palkitsemme joka keskiviikko kaksi parasta teosta Museokortilla. Kaikki aiemmin osallistuneet ovat yhä mukana kilpailussa.

Tämänkertaisiksi voittajiksi valittiin Helene Schjerfbeckin ja Akseli Gallen-Kallelan teoksista luodut karanteenitaideteokset.

Sakari Röyskö osallistui perheensä kanssa haasteeseen hienolla tulkinnalla Schjerfbeckin vuoden 1888 klassikkoteoksesta Toipilaasta. Röyskön ottamassa kuvassa esiintyy hänen tyttärensä Viktoria.

– Tyttärelläni oli koulussa tehtävänä tehdä uudelleen tulkinta jostain klassikkomaalauksesta. Viktoria valitsi Toipilaan, ja kuvaan hän sonnustautui itse. Isä ja äiti auttoivat taustan lavastuksessa, Röyskö kertoo kuvasta.

#Karanteenitaide-haasteessa tehdään versioita klassikoista. Röyskö kokee haasteen olevan hyvä tapa lähestyä tuttuja maalauksia.

– Kieliposkella tehdyt uudelleentulkinnat klassikoista lähentävät nykyihmistä totuttuihin kuviin ja saavat ihmiset tutkimaan taidetta.

Toiseksi voittajateokseksi valittiin Kaisa Hernbergin uudelleenversiointi Gallen-Kallelan kuuluisasta Symposion-maalauksesta, jossa pöydän ääressä ovat taiteilijan itsensä lisäksi Oskar Merikanto, Robert Kajanus ja Jean Sibelius.

– Koko perhe osallistui. Minä puvustin, meikkasin, kuvasin ja käsittelin kuvan, ja mies ja lapset toimivat malleina. Hauskasti keskimmäisellä lapsella on yhtä villit kiharat kuin Sibeliuksella, ja mies on kuin ilmetty Robert Kajanus, Hernberg kertoo.

Nykyaikaan tuodussa versiossa istutaan ruokapöydän ääressä samassa asetelmassa ja samoin ilmein kuin alkuperäisessä teoksessa. Ketsuppipurkki ja soijakastike korvaavat alkuperäisen teoksen pulloja.

– Rakastan Symposion-taulua. Hahmot ovat niin ilmeikkäitä. Päädyimme ilmentämään karanteenin tylsyyttä ja korvasimme pullot ketsupilla ja soijakastikkeella.

Hernberg kertoo haasteen ilahduttaneen korona-ajan arkea.

– Karanteenitaidehaaste on aivan mainiota piristystä välillä melko puuduttavan koronteenin keskellä. Koko perhe on saanut monet hyvät naurut riemastuttavista taidetulkinnoista, ja oman versioinnin tekeminen oli myös tosi hauskaa.

Katso myös viime viikon voittajien haastekuvat ja lue koomiset tarinat niiden takana >

Lue #karanteenitaidetta-haasteen ohjeet >