6.10.2020

Koe ikimuistoiset tähtihetket, karvaat pettymykset ja suuret tunteet uudessa Urheilumuseossa

Täysin uudistunut Urheilumuseo on avannut ovensa Helsingin olympiastadionille. Uusi Urheilumuseo nostaa urheilun suuret tunteet pintaan. Koe unohtumattomat urheilutapahtumat ja aisti onnen kuin myös pettymyksen ja häpeänkin hetket.

Viiden vuoden odotuksen jälkeen Urheilumuseo on palannut uudistuneena elokuussa käyttöön vihitylle Helsingin olympiastadionille. Uusi Museokortti-kohde herättää suomalaisen urheilun ikimuistoisimmat tähtihetket eloon. Teemoina pysyvässä näyttelyssä on esillä joukkuelajit, Helsingin olympialaiset 1952, urheilusankaruus, talviurheilu sekä e-urheilu ja elämysurheilu.

– Uusi Urheilumuseo on suomalaisen urheilun ja liikunnan kohtauspaikka, joka tarjoaa maailmankin mittakaavassa uniikin kokonaisuuden. Suomalaisen urheilun tarina elää Urheilumuseossa. Tarinaa kerrotaan kuvin, äänin ja esinein, museonjohtaja Jukka-Pekka Vuori kuvailee.

Museonjohtaja Jukka-Pekka Vuori toivottaa tervetulleeksi tutustumaan suomalaisen urheilun tarinaan. Kuva: Marjo Vänttinen / Museokortti

Museon uudet näyttelytilat kuljettavat urheilun tarinaa visuaalisesti näyttävän kokonaisuuden kautta. Keskiössä olevien suurten videoteosten avulla pystytään välittämään urheilun liike ja syvin olemus.

– Urheilumuseon videoteoksissa yhdistyy urheilu ja taide. Aitoja asioita vahvalla tunteella ja visuaalisella otteella, kehitysjohtaja Kaisa Laitinen kiteyttää.

Pukuhuoneen kaappeja availemalla löytää urheiluhistorian tunteikkaita hetkiä ja niihin liittyviä esineitä. Kuva: Marjo Vänttinen / Museokortti

Näyttely alkaa pukuhuoneesta, jossa on esillä onni, pettymys ja häpeäkin

Museon perusnäyttely teemoineen on kokenut remontin näyttelytilojen ohella. Uuden näyttelyn rakentamisessa haluttiin tuoda esiin niin urheiluhistoriaa, nykyhetkeä kuin myös tulevaisuutta. Kuului urheilu intohimon kohteisiin tai ei, urheilumuseo tarjoaa kaikille kiinnostavia elämyksiä.

– Uusi Urheilumuseo on museokävijälle helpommin hahmotettava kokemus, kun ei ole vain irrallisia esineitä, vaan kokonaisuuksia, jotka liittyvät toisiinsa. Tilat ohjaavat kulkua museossa. Samoin äänisuunnittelu on otettu hyvin vahvasti mukaan kaikkiin teemoihin, mikä vahvistaa museokokemusta, näyttelyarkkitehti Kimmo Tuhola kuvailee suunnitteluprosessia.

Näyttelyarkkitehti Kimmo Tuhola kertoo, että äänisuunnittelu on otettu vahvasti mukaan uuden perusnäyttelyn suunnittelussa. Kuva: Marjo Vänttinen

Perusnäyttely johdattaa urheiluelämyksiin viiden teeman läpi, joista ensimmäinen on pukuhuone ja joukkuelajit. Pukuhuoneessa esillä olevat pukukaapit edustavat urheilun suuria tunteita. Kaapin ovea raottaessa paljastuu unohtumattomia hetkiä, jotka ovat niin onnen ja riemun kuin myös sisun, pettymyksen ja häpeänkin sävyttämiä.

Urheilumuseossa pääset tutustumaan Helsingin kesäolympialaisiin, jotka järjestettiin vuonna 1952. Kuva: Marjo Vänttinen / Museokortti

Helsingin olympialaisista urheilusankaruuteen ja e-urheiluun

Yksi näyttelyn teemoista johdattaa vuoteen 1952, jolloin koko maailma saapui Helsinkiin kylään. Pääset värifilmin siivittämänä ainutlaatuiselle aikamatkalle Helsingin olympialaisiin.

Historiallisista kesäolympialaisista muistuttaa niin kultamitalistien nimikirjoituksilla täytetty nyrkkeilyhanska, suomalaisurheilijan tunnusomainen Suomi-verryttelyasu kuin myös Akusti Tuhkan suunnittelema Helsingin olympialaisten hopeasoihtu, joka on suuri harvinaisuus. Soihtuja valmistettiin vain 23 kappaletta.

Videotaiteilija Janne Aholan teoksessa yhdistyy urheilu ja taide. Kuva: Urheilumuseo

Urheilusankaruus-teema puolestaan näyttäytyy upeassa videoteoksessa ja urheilutähtien esineistössä.

– Teoksen päällä lipuvassa aallossa on pyritty ottamaan mukaan stadionin pehmeä muoto, kesäinen aurinko sekä olympiakilpailun huuma. Aalto kätkee sisäänsä valtavan arkiston huippu-urheilua ja aina auetessaan antaa katsojalle pienen kurkistuksen menneeseen, videotaiteilija Janne Ahola kuvailee.

Näyttävän 12-metrisen videoteoksen edessä komeilee esineitä, jotka tuovat muistoja kautta aikojen. Museossa on esillä muun muassa olympiavoittajan, juoksija Paavo Nurmen (1897–1973) piikkarit 1920-luvulta ja olympiamitaleja sekä ex-nyrkkeilijän Eva Wahlströmin nyrkkeilyhanskat ja -shortsit uran viimeiseksi jääneestä ottelusta vuodelta 2020, jolloin hän menetti MM-tittelinsä Iso-Britanian Terri Harperille.

Urheilumuseossa on nähtävillä huippu-urheilijoiden esineistöä ja mitaleja. Kuva: Marjo Vänttinen

Legendaarisen mäkihyppääjän Matti Nykäsen (1963–2019) ensimmäiset mäkisukset ja monot ovat esillä talviurheilua esittelevässä osiossa. Nykänen voitii nuorten MM-tittelin vuonna 1981 samaiset monot jalassaan. Talviurheilua voi myös tunnelmoida istahtamalla Suomen ensimmäisen tuolihissin penkille tai ihastelemalla huipputaitoluistelija Susanna Rahkamon entistä taitoluistelupukua.

Viimeisen näyttelyteeman löytää museon yläkerrasta, jossa katse suunnataan tulevaisuuden lajeihin. Tutustu e-urheilun ja elämysurheilun maailmaan: lajikirjo kattaa niin vuorien huiputtamisen, lentokoneesta pudottautumisen kuin koskien ja kaiteiden kesyttämisenkin.

Eläydy Museokortilla suomalaisen urheilun tarinaan uudessa Urheilumuseossa!

Osta Museokortti >

Urheilumuseo on avoinna joka päivä. Katso aukioloajat >