11.4.2019

Lönnströmin taidemuseon Flatlands-esitys Riikassa 2.6.2018. Kuva: Pēteris Vīksna.

Vuoden museo 2019 -palkinto jaetaan toukokuussa – ensimmäisenä esittelyssä Lönnströmin taidemuseo

Vuoden museo 2019 -finaaliin on valittu kolme hyvin erilaista, mutta alueillaan vaikuttavaa, vakuuttavaa ja merkittävää museota: Amos Rex Helsingistä, Lönnströmin taidemuseo Raumalta ja Satakunnan museo Porista. Ensimmäisenä esittelyssä on Lönnströmin taidemuseo.

Finaaliin valitut museot kertovat teoillaan ja saavutuksillaan museomaailman muutoksesta, ilmiöistä ja merkityksestä niin koko kansalle kuin oman alueensa asukkaillekin.

Vuoden museo -tunnustuspalkinto myönnetään museolle, joka on omalla toiminta-alueellaan edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Museon toiminta tuo uusia tai erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia museoalalle. Palkinto voi olla myös tunnustus kokoelmiin, näyttelyihin tai museopedagogiaan liittyvistä saavutuksista tai muusta innovatiivisesta toiminnasta.

Vuoden museo 2019 -voittaja valitaan 16. toukokuuta Tampereella Valtakunnallisten museopäivien Museopalkintogaalassa. Gaalassa jaetaan myös Vuoden viestintäteko -palkinto ja Museokortin erikoispalkinto.

Lönnströmin taidemuseon Flatlands-esitys Raumalla 9.8.2018. Kuva: Rauma Festivo / Diego Casiraghi.

Ensimmäisenä esittelyssä Lönnströmin taidemuseo Raumalta

Seuraavassa esittelytekstissä Lönnströmin taidemuseo tiivistää olennaisen omasta tarinastaan kohti Vuoden museo 2019 -titteliä:

"Lönnströmin taidemuseo haluaa olla kannustava esimerkki siitä, miten taloudellisen ahdingon voi kääntää rohkeasti positiiviseksi, uutta luovaksi ja vaikuttavaksi toiminnaksi. Olemme todistaneet seinättömän museokonseptimme vaikuttavan niin yksilöihin kuin organisaatioihinkin.

Taidemuseo valitsee vuosittain avoimen haun kautta kuvataiteilijan tai työryhmän kanssa yhteistyössä toteutettavan nykytaideprojektin ja varaa sen toteuttamiseen 100 000–150 000 euroa.

Vuonna 1993 perustetulla Lönnströmin taidemuseolla on meneillään neljäs toimintavuosi seinättömänä museona. Samalla on alkanut neljännen mittavan kokoluokan nykytaideprojektin, Kelluvan saaren, toteuttaminen yhteistyössä kuvataiteilijan kanssa.

Aiemmat nykytaideprojektit ovat vaikuttaneet laajalti. Pöytyäläisistä on tullut ylpeitä Khronoksen talon, käsitteellisen ympäristötaideteoksen, omistajia. Flatlands-teoksessa kokeneen ammattimuusikon suhde omaan soittamiseen muuttui projektin myötä. Raumalaiset ovat kertoneet taiteilijoille, että he toivovat Keskustelupuiston saavan ihmiset aktiivisemmin käyttämään kaunista kaupunkiympäristöään.

Museo sai tuoreimman palautteen seinättömästä museotoiminnasta Educa 2019 -messuilla: Tämä oli messujen paras anti! Tehän olette edelläkävijä! Museoiden on pakko muuttua!”

Lönnströmin taidemuseon ja Tellervo Kalleisen ja Oliver Kochta-Kalleisen yhdessä toteuttama nykytaiteen projekti Keskustelupuisto – peli yhteisestä maaperästä sijoittuu Raumalla kerrostalojen keskelle osoitteeseen Kalliokatu 28–30.

Lue myös Amos Rexin ja Satakunnan Museon finalistiesittelyt!

Juttu on alunperin julkaistu Museo-lehden numerossa 1/2019. Alkuperäisessä jutussa esitellään kaikki kolme Vuoden museo 2019 -finalistia. Tilaa Suomen ainoa museoalan aikakauslehti kätevästi verkkolomakkeella.

Museo-lehden tarjous museokorttilaisille:Tilaa Museo-lehti ja saat edellisen numeron kaupan päälle tarjouskoodilla MKortti.

Tilaa Museo-lehti tästä!