9.5.2021

Kuvaaja: Julius Konttinen

Helmi-Leena Nummela: "Museo on yksi niistä harvoista paikoista, jossa muu häly poistuu"

Museokortti ja MIELI ry kysyivät tunnetuilta suomalaisilta, mitä taide, kulttuuri ja museot heille merkitsevät. Näyttelijä Helmi-Leena Nummela kokee pääsevänsä museossa pakoon ympäröivän maailman hälyä.

Näyttelijä Helmi-Leena Nummela kokee taiteen ja kulttuurin vaikutukset merkityksellisiksi.

– Taide ja kulttuuri suojaavat mun mielenterveyttä sillä lailla, että taiteen kautta mä liityn ja samaistun toisiin ihmisiin. Taiteen äärellä en ole yksin universumissa, vaan mulla on mahdollisuus olla osa sitä. Mahdollisuus ymmärtää, oppia ja sivistyä.

Museossa Nummela nauttii sen tuomasta häiriöttömästä ympäristöstä ja mahdollisuudesta pysähtyä.

– Museo on yksi niistä harvoista paikoista, jossa muu häly poistuu ja kännykät laitetaan kiinni. Voi olla vaan rauhassa taiteen äärellä ja kosketuksissa omaan ytimeen. Parhaimmillaan voisi ajatella, että taide auttaa minua ymmärtämään kuka minä olen.

Vuonna 2021 järjestetty Museokortin ja MIELI ry:n Hyvinvointia kulttuurista -kampanja muistutti meitä kaikkia kulttuurin vaikutuksista mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

Valtakunnallinen kriisipuhelin: 09 2525 0111

Tarvitsetko tukea tai apua? Kri­isi­pu­he­lin tarjoaa kes­kus­te­lua­pua nu­me­ros­sa 09 2525 0111. Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa.