13.5.2019

Tänään alkanut Museoviikko tarjoaa tapahtumia yli sadassa museossa eri puolilla Suomea

Tällä viikolla vietettävä Museoviikko ilahduttaa museokävijöitä eri puolilla Suomea monipuolisella ohjelmallaan. Yli sadassa museossa järjestetään tapahtumapäiviä, opastuksia, työpajoja ja taiteilijatapaamisia. Moneen museoon on myös vapaa pääsy. Tutustu Museoviikon tapahtumiin täältä.

Museoiden keväistä tapahtumaviikkoa vietetään jo 21. kerran. Museot eri puolella Suomea tarjoavat monenlaista ohjelmaa 13.–19.5. Museoviikolla koettavaa riittää kaikenikäisille.

Poikkea museossa jo tänään – luvassa tapahtumia joka makuun

Tänään 13.5. Aboa Vetus & Ars Novassa, Turussa käynnistyy Arkeologinen ilmiöviikko, joka tarkastelee nykyajan ilmiöitä arkeologisen tiedon valossa. Arkeologinen ilmiöviikko toteutetaan Suomen Kulttuurirahaston Mullankaivajat-avustuksella. Ohjelma on kouluille maksutonta

Raumalla puolestaan pääsee tutustumaan Rauman Merimuseon näyttelyihin, vaihtamaan taimia sekä osallistumaan kompostointiaiheisille luennoille ULKONA-puutarhatapahtumassa. Tänään Merimuseonmäellä vietettävän puutarhatapahtuman järjestää Rauman merimuseo ja Rauman Puutarhayhdistys ry.

Helsingissä voi kokea digitaalisen pelikokemuksen Kansallismuseon Inherit the Dust- näyttelyssä. Bust the Dust -peli on vuorovaikutteinen tapa kokea Nick Brandtin vaikuttavista panoraamakuvista koostuva näyttely. Oikeilla valinnoilla Inherit the Dust -näyttelyn tila valokuvateoksineen muuttuu vehreäksi ja eläväksi keitaaksi, kun taas vääristä vastauksista se hiljenee ja kadottaa värinsä.

Katso kaikki Museoviikon tapahtumat!

Kansainvälisenä museopäivänä lauantaina 18.5. tarjolla Museoiden yö -tapahtumia ja paljon muuta

Kansainvälistä museopäivää on vietetty museoissa ympäri maailmaa vuodesta 1977. Tämän vuoden teema on Museums as Cultural Hubs: The Future of Tradition.

Lappeenrannan Linnoituksen museoissa vietetään lauantaina 18.5. Museoiden yötä. Etelä-Karjalan museo ja Lappeenrannan taidemuseo ovat avoinna kello 15–23 ja museoihin vapaa pääsy. Illan aikana on ohjelmaa sekä lapsille että aikuisille.

Jyväskylässä vietetään Yläkaupungin yötä. Keski-Suomen luontomuseossa musisoi Muuan Mies, ja museo on auki iltaan saakka. Suomen käsityön museossa näyttelyitä rytmittävät Yläkaupungin Yön tarjoamat letkeät musiikkiesitykset, jotka vaihtelevat jazzahtavista tahdeista a cappellaan ja hiphoppiin.

Riihimäellä Suomen lasimuseon Museoiden yö -tapahtumassa luvassa koko perheen lasipolku, jossa kaikki osallistujat saavat palkinnon. Illan aikana on kolme opastusta. Museoon on myös vapaa pääsy koko päivän.

Kimmo Pyykkö -taidemuseossa mahdollisuus tutustua Kansainvälisenä museopäivänä maksutta kuvataiteilija Samuli Heimosen laajaan yksityisnäyttelyyn Monesta yksi, joka tuo Kangasalle uusia, mosaiikkimaisella maalaustavalla toteutettuja susi- ja koiramaalauksia.

Myös Gallen-Kallelan Museoon on lauantaina 18.5. vapaa pääsy. Gallen-Kallelan Museossa on myös Kansainvälisen museopäivän kunniaksi taiteilija tavattavissa: Jenni Tieaho kertoo museon pihapiirissä teoksistaan ja työskentelystään. Opastettu kierros Sielun silmä -näyttelyyn alkaa kello 13.

Haminan kaupunginmuseo juhlistaa museopäivää tarjoamalla lapsille työpajan ja poistuvia museokaupan tuotteita ilmaiseksi. Tuunaa oma museoesine -työpajassa pääsee käyttämään luovuutta ja toteuttamaan oman vision museoesineestä. Työpajassa ei käytetä oikeita museoesineitä, vaan vanhoja tarpeettomia tavaroita, joille luodaan uusi ''museoilme''.

Rovaniemen Tiedekeskus Pilkkeessä on maksuton sisäänpääsy tiedekeskukseen. Tarjolla on omatoiminen työpaja, jossa pohditaan ilmastonmuutosta ja monimuotoisuutta biotalouden näkökulmasta sekä tutustutaan puupohjaisiin tuotteisiin.

Katso Museoviikon kaikki tapahtumat täältä!