17.10.2019

Musiikkimuseossa kävijät saavat kokeilla, miltä tuntuu ohjata orkesteria Musiikkitalon kapellimestarin korokkeella tai laulaa karaokea Savonlinnan oopperajuhlien päävalalla.

Uusi Museokortti-kohde avaa ovet suomalaisen musiikin historiaan – Fame on elämyksellinen museokokemus!

Musiikkimuseo Famessa pääsee kokemaan, millaista on laulaa Savonlinnan Oopperajuhlilla tai Hartwall Arenan lavalla. Uusi Museokortti-kohde haluaa erottautua muista museoista modernin teknologian tuomalla elämyksellisyydellä.

Kauppakeskus Triplaan torstaina avattu Musiikkimuseo Fame on matka suomalaisen musiikin historiaan, nykypäivään ja tulevaisuuteen. Museo painottaa näyttelyissään elämyksellisyyttä ja hyödyntää uutta teknologiaa.

Museokokemus syntyy esimerkiksi suurista videoscreeneistä, virtuaalikokemuksista ja immersiivisistä äänimaailmoista. Kävijät saavat esimerkiksi kokeilla, miltä tuntuu ohjata orkesteria Musiikkitalon kapellimestarin korokkeella tai laulaa karaokea Savonlinnan oopperajuhlien päävalalla.

Musiikkimuseon sisältöjohtaja Jere Jäppinen tiivistää museon idean kolmeen sanaan: tietoa, tunnetta, toimintaa.

Museo esittelee suomalaista musiikkia populaarimusiikista klassiseen, 1890-luvulta nykypäivään.

– Lähtökohta on ollut luoda suomalaisen musiikin museo, jossa kaikki musiikin lajit ovat rinta rinnan kokonaisuutena, Jäppinen kertoo.

Musiikkimuseo Famen avajaisiin oli kutsuttu muun muassa Remu Aaltonen ja Tommi Läntinen.

Musiikkimuseon esikuvana on muun muassa Tukholman Abba-museo. Hankkeen ideasta ja toteutuksesta vastaavan Finnish Music Hall of Fame Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Vanni uskoo, että musiikin erikoismuseolle on myös Suomessa kysyntää.

– Musiikkimuseoon odotetaan 100 000 kävijää vuodessa, mutta uskon että luku voi kaksinkertaistua, koska Museokortin omistajiakin on kohta jo 200 000, Vanni kertoo.

Pääsylippu Musiikkimuseoon maksaa 25 euroa. Museon pääsylipuksi käy myös Museokortti.

Vaihtuva Kovaa työtä! – Naiset populaarimusiikissa -näyttelyn on omistettu populaarimusiikin suomalaisille naisille.

Kunnianosoitus suomalaisten rakastamille artisteille

Musiikkimuseon sydämessä on kunniagalleria, johon valitaan vuosittain joukko suomalaisten rakastamia muusikoita. Kunniagalleria täydentyy jatkossa uusilla jäsenillä.

Kunniagalleriaan on koottu kaikkien musiikkilajien huippuja kapellimestareista räppäreihin, hevibändeistä kansanmusiikkiyhtyeisiin, sinfonikoista iskelmäartisteihin.

Tällä hetkellä kävijä pääsee tutustumaan muun muasssa Reino Helismaan, Juice Leskisen, Hurriganesin, Nightwishin ja Katri Helenan tuotantoon.

Museon ensimmäinen vaihtuva näyttely on omistettu populaarimusiikin suomalaisille naisille. Mukana on kuusi eri naisartistia. Muusikko Mira Luoti kertoo, että naisten asema musiikkimaailmassa on parantunut huomattavasti hänen uransa aikana.

– Tytöttelyä on aikaisemmin ollut, mutta olemme raivanneet hienosti tilaa naisartisteille. Naiset otetaan tänä päivänä vakavasti, muusikko Mira Luoti sanoo.

Luoti on yksi Kovaa työtä! – Naiset populaarimusiikissa -näyttelyn tähdistä. Yhden huoneen kokoinen näyttely nostaa Luodin lisäksi esille Vicky Rostin, Jonna Tervomaan, Litku Klemetin, Saara Aallon ja Nelli Matulan.

Musiikkimuseo Fame painottaa näyttelyissään elämyksellisyyttä ja hyödyntää uutta teknologiaa.

Ravintolatoiminnalla täydennetään museokokemusta– inspiraatio bäkkäreiltä ja keikkarundeilta

Fame toimii kahdessa kerroksessa. Näyttelytilat ovat yläkerrassa ja alakerrassa on ravintola. Ravintolassa on tarkoitus järjestää myös live-esiintymisiä.

Ravintola FAME luottaa museon tapaan suomalaiseen konseptiin. Se on saanut inspiraationsa muusikoilta ja suomalaisesta musiikista.

– Menu on syntynyt bäkkäreiden ja keikkarundien makumuistoja kunnioittaen, ravintolatoimenjohtaja Anne-Maria Parkkinen kertoo.

25 vuotta keikkaillut muusikko Mira Luoti on ollut yksi innoittaja ravintolaan ja mukana ruokalistan tekemisessä.

– Kasvissyöjänä ei ole aina ollut helppoa. Raiderissa ollaan pyydetty aikoinaan esimerkiksi pähkinää, että saataisiin jotain kasvisruokaa, Luoti naurahtaa.

Fame esittelee musiikkilajoen kirjon klassisesta populaarimusiikkiin.

Musiikkimuseo Fame on avoinna joka päivä aamuyhdeksästä iltayhdeksään. Museon yhteydessä oleva Ravintola Fame on auki torstai-, perjantai- ja launtai-iltoina.

Tutustu Kovaa työtä! – Naiset populaarimusiikissa -näyttelyyn

Lue lisää Musiikkimuseo Famesta