Writing Stories with Three Letters -näyttelyn nimi viittaa paitsi EGS -kirjaimiin, myös siihen, miten taiteen voi valjastaa yhteiskunnallisten muutosten airueksi kuvastamaan ajankohtaisia ilmiöitä. ”Vuosikymmenien ajan olen kirjoittanut kirjainyhdistelmää, joka ei tarkoita mitään. Nyt tuntuu, että saan tehdä jotain syvempää. Kuva: Henna Aaltonen

Katutaiteilija EGS inspiroitui lasinpuhalluksesta: ”Haluan yhdistää eri taidemuotoja yllättävillä tavoilla”

Viisi vuotta sitten Suomen kansainvälisesti tunnetuin, anonyymina pysyttelevä graffititaiteilija EGS inspiroitui lasista ja lasinpuhalluksesta. Suomen lasimuseon Writing stories with three letters -näyttely esittelee makupaloja EGS:n lasitaiteesta. Juttu on julkaistu aikaisemmin Museo-lehden 01/2020 numerossa.

Kuten lasi taiteen ja teollisuuden raaka-aineena, myös lasinpuhallus lasinmuokkaustekniikkana juontaa juurensa aikaan ennen ajanlaskun alkua. Koska nykyään valtaosa lasiesineistä valmistetaan koneellisesti, on lasinpuhallukseksta tullut harvinainen ja osittain jopa uhanalainen taito.

Juuri lasinpuhalluksen ikiaikainen luonne ja lasinpuhallustekniikan tasapainottelu sukupuuton partaalla tekivät vaikutuksen myös EGS-nimimerkillä kansainvälisesti tunnettuun, suomalaiseen graffititaiteilijaan.

– Minua viehättää erityisesti lasin vahva luonne ja sen fyysisyys digitaalisessa ajassa. Lasinpuhallus on tuhansia vuosia vanha tekniikka, ja toisin kuin melkein kaikkea muuta tänä päivänä, sitä ei ole mahdollista nopeuttaa tai tehostaa. Se on kiehtova ominaisuus, EGS sanoo.


Haluan yhdistää eri taidemuotoja yllättävillä tavoilla, kuten yhdistämällä graffitin ja lasitaiteen. Samalla haluan kehittää niitä eteenpäin myös taiteenaloina. Kuva: Marko Rantanen

Ensikosketus lasinpuhallukseen tapahtui viisi vuotta sitten, kun EGS kutsuttiin työskentelemään Osuuskunta Lasismiin Riihimäelle. Eri taidemuotoja ja tekniikoita rohkeasti yhdistelevä taiteilija tarttui härkää sarvista nähdäkseen, mitä lasi voisi hänen taiteelleen antaa. Päivä lasinpuhaltajien maailmassa riitti vakuuttamaan maailmaa jo 30 vuotta kiertäneen ja yli 50 maahan EGS-nimimerkkinsä ikuistaneen taiteilijan lasin vetovoimaisuudesta ja sen käyttökelpoisuudesta omassa työssä.

– Koukutuin täysin puhallettuun lasiin. Se tuntui luontevalta laajennukselta taiteeseeni. Itse asiassa olin jo pitkään etsinyt tapaa tehdä veistoksia. Suomessa ei myöskään ole aiemmin tehty lasitaidetta, joka ammentaisi katutaiteesta, joten se oli silläkin saralla uutta, EGS perustelee.

EGS:n lasiveistokset syntyvät pääosin siellä, missä lasikipinä puoli vuosikymmentä sitten syttyi: Osuuskunta Lasismissa Riihimäellä. Jokainen teos on pitkän ja hartaan tiimityön tulos ja työnjako selvä. Taiteilijana EGS muotoilee lasiveistokset, ja lasinpuhaltajat, tyypillisesti kolme puhaltajaa teosta kohti, puhaltavat ne. Yhteistyö on myös yksi niistä tekijöistä, joka EGS:n mukaan yhdistää lasinpuhalluksen graffititaiteeseen.


Viimeisen kymmenen vuoden aikana anonyymina pysyttelevä graffititaiteilija EGS on tehnyt uusia aluevaltauksia taiteen kentällä. ”Puhalletusta lasista on viimeisten vuosien aikana tullut todella tärkeä osa työskentelyäni”. Kuva: Henna Aaltonen

– Lasinpuhaltamisessa, samoin kuin graffitien tekemisessä, tarvitaan tiimityötä. Myös tietynlainen fyysisyys, adrenaliini ja vaaran elementit ovat yhteisiä. Lasinpuhalluksessa vaaran tuntu syntyy erityisesti prosessin ennustamattomuudesta. Jäähdytysuunin avaaminen jännittää joka kerta, EGS kuvailee.

Lasin parissa työskennellessään EGS kuvaa itseään vihjeenantajaksi. Hän antaa lasille vihjeitä siitä, mihin muotoon hän haluaisi sen asettuvan. Samalla prosessia ohjaa kuitenkin nöyryys ja kunnioitus materiaalia kohtaan. Lopputulos on aina monien, osin itsestä riippumattomien sattumien summa. Sama pätee graffitiin.

– En halua suunnitella liikaa ennakkoon. Yhtä lailla lasitaiteessa kuin graffiteissakin hienoimmat työt syntyvät yleensä spontaanisti, suunnittelematta ja sattumalta, EGS kuittaa.

Monista yhteneväisyyksistä huolimatta EGS haluaa kumota ajatuksen hänen taiteessaan ilmenevien taidemuotojen välisestä, kiinteästä symbioosista. Ainoa hänen hyödyntämiään taidemuotoja ja tekniikoita aidosti yhdistävä tekijä on nimittäin kolmen kirjaimen kombo eli EGS.


Writing Stories with Three Letters -näyttely on parhaillaan esillä Suomen lasimuseossa Riihimäellä.

– Kirjoitan tarinoita kolmella kirjaimella, jotka ovat läsnä kaikissa teoksissani. Ne eivät oikeastaan tarkoita mitään. E,G ja S ovat muovautuneet muun muassa kartoiksi. Kartat ja niihin piirretyt rajat ovat maailman vaikutusvaltaisimpia viivoja, joiden vuoksi maailmassa on sodittu ja toisaalta haluttu elää”, taiteilija kertoo.

EGS-kirjainyhdistelmän merkitys, samoin kuin taiteilijan tuotannon laajuus avautuu parhaiten Suomen lasimuseossa esillä olevan näyttelyn kautta. Writing stories with three letters -nimeä kantava kokonaisuus tuo yhteen EGS:n lasiveistoksia, installaatioita ja maalauksia muodostaen toisiinsa limittyvien tarinoiden, visioiden ja yhteiskunnallisten kannanottojen kudelman.

– Näyttely edustaa uudenlaista lasitaidetta. Lasiveistokseni ovat kuin karttapalloja, rajaseutujen vaikeakulkuisia vuorijonoja, matkatavararöykkiöitä ja paperittomien siirtolaisten sormenjälkiä, EGS kuvaa.

– Puhalletusta lasista on tullut tärkeä osa työskentelyäni ja lasitaiteen kautta koen saavani tehdä jotakin syvempää, minkä toivon välittyvän myös tästä näyttelystä, hän lisää.

EGS uskoo jatkavansa sekä graffiti- että lasitaiteen parissa niin pitkään kuin terveys sallii. Lähitulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu matkustaminen uusiin kohteisiin maalaamaan. Työn alla on myös muutama mittava, toistaiseksi salaisena pysyvä taideprojekti. Tekemistä ohjaa sisäinen palo ja halu parantaa maailmaa.

– Taiteessa intohimonani on kertoa merkityksellisiä tarinoita, tutkia historiaa ja yhteiskuntaa sekä herättää keskustelua. Taiteeni kautta haluan tehdä maailmasta oikeudenmukaisemman paikan kaikille, EGS ynnää.

Writing Stories with Three Letters -näyttely Suomen lasimuseossa Riihimäellä 15.2.–19.4.2020.

EGS

  • Suomen kansainvälisesti tunnetuin graffititaiteilija.
  • Pysyttelee anonyyminä, henkilöllisyys tuntematon.
  • Syntynyt vuonna 1974.
  • Opiskellut graafista suunnittelua University of Arts Londonissa, Iso-Britanniassa.
  • Maalannut EGS-graffitinimimerkkiään lähes 30 vuoden ajan ympäri maailmaa, yhteensä yli 50 maahan. Viimeisen 10 vuoden ajan laajentanut taiteen tekemistään muun muassa lasitaiteeseen.
  • Herättänyt uusilla töillään myös vahvaa, kansainvälistä kiinnostusta.
  • Työskentelee täysipäiväisenä taiteilijana Helsingissä.
  • Tulossa: EGS – Writing Stories with Three Letters -kirja taiteilijan työstä ja urasta. Kirja julkaistaan huhtikuussa 2020.
Teksti: Maria Paldanius
Juttu on alunperin julkaistu Museo-lehden numerossa 01/2020. Tilaa Suomen ainoa museoalan aikakauslehti kätevästi verkkolomakkeella.
Museo-lehden tarjous museokorttilaisille: Tilaa Museo-lehti ja saat edellisen numeron kaupan päälle tarjouskoodilla MKortti.

Tilaa Museo-lehti tästä!


 
  • Facebook
  • Twitter

3.3.2020

Facebook-arvioita Museokortista


"Tärkein innovaatio sitten höyrykoneen."


"Kätevä ja helppokäyttöinen avain kulttuurikatselmuksiin!"


"Museokortti on loistava keksintö. Mainio lahja myös ystävälle, jolla on jo kaikkea."


"Innostaa myös kotimaan matkailuun. Ollaan käyty paikoissa joihin ei muuten olis tullut lähdettyä. Antaa sisältöä ja merkitystä elämään."


"Kiva kun mahdollistaa pienetkin piipahtelut: voi palata jatkamaan toisella kertaa – samalla rahalla."


"Museokortti on aivan helmi! Madaltaa kynnystä mennä useampiin museoihin, kuin muuten tulisi mentyä. Avartaa siis maailmankatsomusta ja kulttuurin tuntemusta olemalla vain se pieni keltainen kortti. "

"Reitti maailman ihmettelyyn, oppimiseen, kaikenlaisista ihmeistä ja kauneudesta nauttimiseen
= Museokortti."


"Loistava keksintö, joka innostaa poikkeamaan museoissa."
 
 
.