27.11.2020

Epidemiatilanne aiheuttaa pääkaupunkiseudulla museoiden sulkemisia

Pääkaupunkiseudulla on otettu uusia rajoituksia käyttöön koronavirusepidemian hillitsemikseksi. Kaupunkien julkiset tilat, mukaan lukien museot, suljetaan kolmeksi viikoksi 20.12. asti. Yksityisiä toimijoita suositellaan toiminaan samoin.

Elämme poikkeuksellisia aikoja. Keväällä pidensimme automaattisesti kaikkien Museokorttien voimassaoloa kuukaudella, kun museot suljettiin valtioneuvoston päätöksellä. Lisäksi asiakkaamme saivat valita itse, tukevatko he museoita ja tyytyvät kuukauteen vai haluavatko mahdollisesti pidemmän ajallisen hyvityksen kiinniolojaksolta.

Koronavirusepidemia on johtanut museoiden alueellisiin sulkemisiin Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa. Osa näiden kuntien museoista on ilmoittanut sulkevansa ovensa. Museokortti-museot päättävät hyvityskäytännöistä yhdessä, ja nämä päätökset tehdään 10. joulukuuta. Tiedotamme aiheesta tarkemmin heti, kun tiedämme enemmän.

Museokierrokselle pääsee tällä hetkellä aivan normaalisti rauhallisen epidemiatilanteen alueilla ja hyvillä mielin myös Uudellamaalla tilanteen rauhoituttua.

Ajantasaiset suositukset ja määräykset epidemiatilanteeseen liittyen löydät esimerkiksi THL:n, Aluehallintovirastojen ja Valtioneuvoston verkkopalveluista.