4.3.2022

Sini Majurin veistokset heijastavat näkökulmia ihmismieleen: ”Lasi on universaali kauneuden ja näkymättömyyden kieli”

Sini Majurin herkät lasiteokset käsittelevät kodin merkitystä ja eriarvoisuutta. Majuri on nykylasia elinvoimaistavan ja kansainvälistävän FRESH Finland -hankkeen perustaja.

Palkitun lasitaiteilija Sini Majurin näyttely Taidemuseo Eemilissä pureutuu kodin merkitykseen herkän lasin välityksellä. Sata vuotta vanhalla lasinpuhallustekniikalla valmistetut veistokset heijastavat kuvamaailmoja, jotka käsittelevät kotien eriarvoisuutta sekä ihmisten kohtaamisten tapoja tässä ajassa.

Vuosi 2022 on YK:n kansainvälinen Lasin vuosi ja haasteellisessa asemassa olevaa lasinpuhalluksen taitoa haetaan Unescon maailmanperinnön listalle. Lasitaiteilija Sini Majurin Koti -näyttely on osa juhlavuoden ohjelmaa ja käsittelee kotien eriarvoisuutta sekä ihmisen kohtaamisen tapojen murrosta suupuhalletun lasin välityksellä.

Koti heijastaa sitä, keitä olemme ja millaisia haluaisimme olla. Sen kautta määrittelemme itseämme.

Sini Marjuri on palkittu lukuisilla muotoilupalkinnoilla ja hänen lasiveistoksiaan on nähty monissa kansainvälisissä näyttelyissä. Nyt Suonenjoelta kotoisin olevan taiteilijan näyttely on esillä Taidemuseo Eemilissä Lapinlahdella.

Näyttelyn aihe koskettaa meitä jokaista.

– Koti heijastaa sitä, keitä me olemme ja millaisia haluaisimme olla. Sen kautta määrittelemme itseämme. Se voi olla kaaos tai seesteinen turvasatama. Koti voi olla vaarallinen. Rakastava. Kodin istumapaikat löytävät persoonansa ihmisten kautta. Kotiin ikävöidään. Sitä puunataan hiki hatussa, kun uudet ystävät ovat tulossa kylään. Vie aikansa, ennen kuin uusi koti alkaa tuntua kodilta, Majuri pohtii.

Herkät lasiteokset käsittelevät sitä, miten omat kokemuksemme vaikuttavat siihen, kuinka näemme toisemme. Ihminen on aina kytköksissä omaan aikaansa ja kulttuuriinsa.

– Kokonaisuudessa koti näyttäytyy ihmisen psyyken vertauskuvana, Majuri kertoo.


Sini Majuri käyttää töissään vanhaa puhallustekniikkaa, jossa lasikerrosten väliin upotetaan kuvia.


Sata vuotta vanha lasinpuhallustekniikka mahdollistaa kuvien upottamisen lasikerrosten alle



Näyttely tuo esille suomalaisen nykylasin moninaisuutta ja esittelee nykylasin syntyprosessia.

Näyttelyssä esillä olevat lasiveistokset on tehty studiotyönä suupuhalletusta lasista.

– Juuri studiossa työstetyn lasin käyttö taiteellisen ilmaisun keinona on minulle merkityksellinen valinta. Lasi on herkkä materiaali, jolla on mahdollista antaa muoto aineettomalle, Majuri kuvailee.

Majuri käyttää töissään sata vuotta vanhaa graal-puhallustekniikkaa, jossa lasin kerrosten väliin upotetaan kuvia.

Veistokset ovat moniulotteisia ja muuttuvat riippuen siitä, mistä kulmasta niitä katsotaan. Katsomisen näkökulmien muuttaminen ja sillä leikittely antavat merkityksiä ja tasoja esineille.

– Paksun lasimassa sisään upotetut huonekalut venyvät ja katoavat. Lapsen selän takana olevat pelot ja painostava ilmapiiri hiipuvat eri kulmista katsottuina – kuten yleensä tapahtuu, kun kohtaamme toisiamme. Ei ole helppoa paljastaa itsestään kaikkea, Majuri pohtii

Veistokset leikittelevät kiehtovasti lasin optiikalla ja kuvamaailmat tulkitsevat tunteita, joiden sanoittaminen on haastavaa.

– Haen teosten viivaan muinaisuuden tuntua, virheitä, halkeamia ja huojuvuutta, Majuri sanoo.

Lasin sisälle upotettuna kuvat eivät koskaan muutu, vaikka aikaa kuluisi kymmeniätuhansia vuosia.


Lasinpuhallukseen liittyvää tietoa, tekniikkaa ja taitoa haetaan Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon.


Lasin työstäminen vaatii erityistä taituruutta: "Lasi on universaali kauneuden ja näkymättömyyden kieli"


– Lasi on universaali kauneuden ja näkymättömyyden kieli. Kokonaisuus houkuttelee katselemaan ja tutkimaan eri kulmista. Olen halunnut, että myös lapset pääsevät teosten tasalle. Tuon myös esille nykylasin syntyprosessia.

Näyttely tuo esille suomalaisen nykylasin moninaisuutta ja esittelee nykylasin syntyprosessia. Lasinpuhallukseen liittyvää tietoa, tekniikkaa ja taitoa haetaan Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon.

– Olen mukana Suomenlinnan Lasistudio Hytin sekä lukuisten kollegoideni ja alan toimijoiden kanssa hakemassa käsin valmistettuun lasiin liittyvää tietoa, tekniikkaa ja taitoa Unescon ihmiskunnan aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon.

Lasin avulla on mahdollista katsoa mikroskooppisen lähelle sekä avaruuden kaukaisuuteen.

Lasitaiteilijoiden sekä puhaltajien yhteisö on tiivis. Veistokset on luotu Suomenlinnan Lasistudio Hytissä sekä Riihimäen Lasistudio Mafka&Alakoskessa yhdessä studion lasinpuhaltajien Marja Hepo-Ahon ja Kari Alakosken kanssa.

– Tilassa esitetyssä videoteoksessa veistokset esiintyvät oranssinhehkuisina, kuin sulana laavana. Samalla on nähtävissä, kuinka fyysistä ja erityistä taituruutta vaativaa työtä teisten toteuttaminen on. Sieltä voi myös bongata esimerkiksi lattian alle hukutetun luurangon kokonaisuudessaan, koska esineen kerrosten alle suljettuna se näkyy vain piilohahmona, Majuri kertoo.

Lasi on eläväinen materiaali, jonka työstäminen vaatii erityistä taituruutta. Lasitaiteen tekemisessä Majuria kiehtovat materiaalin alkuvoimaisuus ja historia.

– Lasi on ilmaisuvoimainen materiaali, jolla on mahdollista tavoittaa olemassaolon näkyviä ja näkymättömiä puolia. Se on yksi niistä avainteknologioista, joista nykymaailma on muotoutunut. Sen avulla on mahdollista katsoa mikroskooppisen lähelle sekä avaruuden kaukaisuuteen. Lasi kiinnostaa minua, koska siinä on taikuutta ja alkuvoimaisuutta. Vaaraa. Historiaa. Tuntemattomuutta.

Lasitaiteilijalla on suuri vastuu määritellessään, mitä nykylasi on. Taiteilija ei muotoile ainoastaan työstämäänsä materiaalia, vaan koko alaa ja sen tulevaisuutta


Sini Majuri on palkittu lukuisilla muotoilupalkinnoilla, kuten kultaisella A’Design Awardilla Italiassa.


Näyttely houkuttelee katselemaan ja tutkimaan teemaa eri kulmista



Nainen on toistuva teema näyttelyn veistoksissa.

Sini Majuri esittelee näyttelyn teoksista yhden, joka on hänelle erityisen merkityksellinen.

– Family Portrait -veistossarja viidestä sisaruksesta heijastaa ihmisen mielen herkkää ja moniulotteista kokonaisuutta. Kauneuden ja hirviömäisyyden rajalla tasapainoilevat sisarukset vääristyvät, kalanruotoparkettien takana piilottelee kuolema ja salakirjoitukset on sidottu teosten varjoihin. Nainen on toistuva teema veistoksissa: Kuinka häntä on kuvattu kulttuurissa halki vuosituhansien. Teokset ovat samalla pyhimyskuvia, elokuvien kaunottaria ja selfieitä.

Teos käsittelee ihmisen kohtaamisen tapojen murrosta pandemiassa.

Sisarussarjan Melancholy-teos käsittelee sitä, kuinka pandemian aikana ihmisen kohtaamisen ja näkemisen hetket ovat muuttuneet radikaalisti. Nainen aaltoilee. Varsinkin sivulta katsottuna silmät moninkertaistuvat. Hän on samalla veden alla tai vanhanaikaisessa kuvakehyksessä, futuristisen solumassan sisällä

Sini Majuri on Suonenjoelta kotoisin oleva lasitaiteilija ja muotoilija, joka on erikoistunut ilmaisussaan suupuhallettuun lasiin. Koti -näyttely on esillä Taidemuseo Eemilissä 17.4. asti.


Lasitaiteilija Sini Majuri: Koti

Taidemuseo Eemil, Lapinlahti

28.1.2022–17.4.2022

Kerro tästä myös ystävillesi!

  • Facebook
  • X
  • Instagram
  • WhatsApp