9.2.2022

Miten museoissa otetaan kävijät huomioon? Kulttuurituottajat kertovat!

Humanistisen ammattikorkeakoulun kulttuurituottajaopiskelijat Margit Ojaniemi ja Annemarie Müller pohtivat tekstissään yleisötyön tärkeyttä ja sen muotoja. Yleisötyö on usein huomaamatonta, mutta se on olennainen osa onnistunutta museovierailua. Kirjoitus on osa Kulttuurituottajien matkassa -yhteistyötä.

Museoissa käydessä ei aina huomaa kaikkea sitä, mitä näyttelyn ja vierailun eteen on jo tehty. Polku käynnille on ikään kuin jo tasoitettu. Ennen kuin astut sisään museoon, näyttely on jo kuratoitu, on pohdittu teosten yhteyttä, sopivaa kokonaisuutta, teemaa ja sijoittelua sekä valaistusta. Sinun tehtäväksesi jää ennen kaikkea näyttelyn vastaanottaminen. Museoissa vietetään aikaa, tavataan ystäviä, hiljennytään mutta myös opitaan uusia asioita, vastaanotetaan tietoa.

Museoita käsittelevissä tutkimuksissa on todettu, että se museo, joka pystyi huomioimaan museokävijän fyysiset tarpeet, onnistui useimmiten myös tarjoamaan kokonaisvaltaisimman taidekokemuksen. Ensikertalaisena tai kokemattomana kävijänä museokokemukseen vaikuttavat erityisesti perustarpeiden täyttyminen. Nälkäisenä ja janoisena parhainkin näyttely saattaa tuntua ikävältä! Mitä enemmän taidekokemuksia kertyy, sitä vähemmän fyysiset tarpeet tai ulkoiset tekijät häiritsevät itse taidevierailua. Erilaisten kävijöiden tarpeiden huomioiminen ja täyttyminen tukee myös museoiden pyrkimyksiä täyttää saavutettavuuden ja esteettömyyden vaatimuksia.

Taitava opas vie sinut matkalle uusin maailmoihin ja tutustumaan näyttelyn kokonaisuuteen. Annemarie Müller toimi Tiedekeskus Heurekan Ideaverstaalla harjoittelijana marraskuussa 2021. Kuva: Pinja Tolvanen.

Kävijän tarpeisiin vastaa erityisesti museoiden laadukas yleisötyö. Työ, joka usein jää kävijältä huomiotta, mutta vaikuttaa olennaisesti kokemukseen. Opasteet, asiakaspalvelu sekä opaskierrokset ovat näkyvä osa museoissa tehtävää yleisötyötä. Asiantuntevat oppaat tähtäävät juurikin sinun viihtymiseesi ja kokonaisvaltaisen taidekokemuksen syntymiseen. Myös erilaiset tapahtumat ja materiaalipaketit ovat tärkeä osa yleisötyötä. Myös Museokortti täyttää helppoudellaan ja tarjonnallaan kävijöiden tarpeita ja näin ollen toimii mainiona yleisötyön avaimena.

Kävijän taidesuhde on kävijän henkilökohtainen näkemys taiteesta ja siihen liittyvistä, negatiivisista tai positiivisista, mieltymyksistä. Kirjailija Siri Kolu on kuvannut yksilön taidesuhdetta rutiiniksi ja sen oppimiseksi. Mitä enemmän ihminen osallistuu erilaisiin taidekokemuksiin, sitä paremmin hän viihtyy niissä. Kaikesta ei tarvitse pitää, mutta kaikkea voi ehdottomasti kokeilla. Taidesuhde kehittyy läpi elämän ja siihen vaikuttavat kokemamme taide-elämykset.

Erilaiset työpajat ovat tärkeä osa museoiden yleisötyötä. Kuva: Margit Ojaniemi, Järvenpään taidemuseon mosaiikkipaja.

Kynnys museoon astumiseen saattaa kuitenkin olla korkea. Enhän minä ymmärrä tästä mitään! En ole koskaan opiskellut kuvataiteita, en tunne tyylisuuntia tai taidelajia. Ei hätää: ei tarvitsekaan! Sitä varten näyttely on sinulle koottu, että voit sen kokea ja vastaanottaa sellaisena kuin olet.

Seuraavan kerran kun käyt museossa, haastamme sinut tarkkailemaan sinua varten jo toteutettuja elementtejä? Miten sinut otettiin huomioon ja miten yleisötyö toimi? Suuntaa siis nokkasi kohti museota!

Teksti: Margit Ojaniemi ja Annemarie Müller

Museokortin kanavissa seurataan Humanistisen ammattikorkeakoulun 12 kulttuurituotannon opiskelijan vuoden mittaista Museokortti-matkaa.