9.5.2019

Vie äiti museoon – äitienpäivänä museoissa tarjolla opastuksia, työpajoja ja konsertteja

Vietä äidin kanssa laatuaikaa museoissa äitienpäivänä 12. toukokuuta. Kokosimme äitienpäiväsunnuntain menovinkit museoihin.

Paras lahja äidille on yhteinen aika. Hyvä tapa juhlistaa äitienpäivää on vierailla museossa äidin kanssa. Museoissa järjestetään monenlaisia äitienpäivätapahtumia 12. toukokuuta. Yleisöopastukset vievät muun muassa naistaiteilijoiden, Fredrika Runebergin puutarhan sekä maalaiskartanoelämän maailmoihin. Museoissa on luvassa myös konsertteja sekä koko perheen työpajoja. Tutustu museoiden äitienpäiväohjelmaan.

Äitienpäivän yleisöopastuksia aktiivisista naisista modernien värien runouteen

Osallistu suositun František Kupka -näyttelyn opastukselle

Ateneumin kevään suurnäyttely, František Kupka, päättyy pian. Äitienpäivänä museokorttilaisilla on mahdollisuus varata lippu opastukselle tähän suosittuun väreillä leikittelevään näyttelyyn. Muutoin näyttelyn opastetut kierrokset ovat myynnissä vain ryhmille. Varaa paikkasi opastukselle täältä, sillä paikkoja on rajoitetusti. Tsekkiläinen František Kupkan (1871–1957) taidetta on kuvailtu ”moderniksi värien runoudeksi".
Ateneum, Helsinki
12.5.2019 kello 12

Tutustu Runebergin puutarhan saloihin oppaan johdolla

Fredrika Runebergin puutarhan alkukesän kukkijoihin pääsee tutustumaan oppaan johdolla vierailemalla Runebergin kotimuseossa. Opastus on kello 14 suomeksi ja kello 15 ruotsiksi. Myös erä suosittuja Runebergin kodin huonekasvien pistokkaita tulee myyntiin äitienpäivänä kello 10 alkaen. Fredrikan kasvien pistokkaat ovat sananmukaisesti elävää historiaa, ja myös mitä mainioin lahjaidea! Kierroksille ja puutarhaan on vapaa pääsy.
Runebergin kotimuseo, Porvoo
12.5.2019 kello 10–15:30

Tunnelmoi maalaiskartanoelämää Kotkaniemen draamakierroksilla

P. E. Svinhufudin kotimuseo kutsuu viettämään äitienpäivää luonnon helmaan Kivijärven rannalle. Kello 12 järjestetään draamakierros, jossa vierailijat johdatetaan todellisten tarinoiden ja sattumusten kautta retkelle Kotkaniemen maalaiskartanon elämään. Draamaopastuksella tutustutaan Ellen ja Pehr Svinhufvudin aikaisiin vuosiin. Viihdyttävä, vajaan tunnin mittainen kierros tapahtuu pääosin museon pihapiirissä.
Kotkaniemi, P. E. Svinhufvudin koti, Luumäki
12.5.2019 kello 11–16

Sukella tekniikan maailmaan osallistumalla tekniikka-aiheiselle opastukselle

Tekniikan museossa järjestetään äitienpäivänä kello 15 koko perheen opastus Tekniikan maa -näyttelyyn sekä Etäunelmia-näyttelyyn. Opastuksella tarkastellaan muun muassa ihmisen ja tekniikan suhdetta sekä viestintäunelmia ja viestintätekniikan kehittymistä. Näyttelyistä löytyy puuhapisteitä perheiden pienimmille. Museoon on äitienpäivän ajan vapaa pääsy.
Tekniikan museo, Helsinki
12.5.2019 kello 11–17

Juhlista äitienpäivää tutustumalla aktiivisiin naisiin

Espoon kaupungimuseo KAMU:ssa järjestetään äitienpäivän kunniaksi Aktiivisia naisia kivikaudelta kaupunkiin -opastus. Kierroksella pääset tutustumaan Tuhat tarinaa Espoosta -näyttelyn aktiivisiin naisiin eri ajanjaksoilla.
Espoon kaupunginmuseo, KAMU, Espoo
12.5.2019 kello 13

Tutustu naistaiteilijoiden teoksiin Järveenpään taidemuseossa

Vietä äitienpäivää Järvenpään taidemuseossa osallistumalla kello 13 alkavaan yleisöopastukseen. Opastuksessa tutustut Sadejuovia ja pilvisäteitä -näyttelyn naistaiteilijoiden teoksiin. Äitienpäivän kunniaksi kaikille äideille on myös vapaa pääsy Järvenpään taidemuseoon koko päivän ajan.
Järvenpään taidemuseo, Järvenpää
12.5.2019 kello 11–18

Museokonsertteja äidin iloksi

Viihdy suomalaisen lied-musiikin parissa

Sibelius-opiston nuoret lied-duot esiintyvät Sibeliuksen syntymäkodissa äitienpäivänä. Konsertin jälkeen voi osallistua myös museon opastetulle kierrokselle.
Sibeliuksen syntymäkoti, Hämeenlinna
12.5.2019 kello 14

Ilahduta äitiä Sonos-kvartetin soinnuilla

Tornionlaakson maakuntamuseolla järjestetään ätienpäivän konsertti, jossa esiintyy Sonos-kvartetti. Konserttiin on vapaa pääsy.
Tornionlaakson maakuntamuseo, Tornio
12.5.2019 kello 12

Koko perheen työpajoja äitienpäivän kunniaksi

Istuta kasvi äidille

Osallistu äitienpäivän työpajaan Talomuseo Glimsissä. Tässä työpajassa laitetaan sormet multaan ja istutetaan kasvin siemen kasvamaan äitienpäivälahjaksi.
Espoon kaupunginmuseo, Talomuseo Glims, Espoo
12.5.2019 kello 13–15

Askartele äidille koru

Suomen Lelumuseo Hevosenkengän äitienpäivän aaton työpajassa pääsee askartelemaan hienon helmikorun sekä korurasian lahjaksi vaikkapa isoäidille tai äidille.
Suomen Lelumuseo Hevosenkenkä, Espoo
11.5.2019 kello 13–15

Yllätä äiti viemällä hänet museoon – näihin museoihin äideillä on vapaa pääsy äitienpäivänä

Monet museot juhlistavat äitienpäivää tarjoamalla äideille ilmaisen sisäänpääsyn 12. toukokuuta. Näissä museoissa on äitienpäivänä maksuttomia sisäänpääsyjä:

Äitienpäivälahja hankkimatta? Museokortti ehtii digilahjana aina perille!

Anna äidille lahjaksi vuoden mittainen kulttuurimatka. Museokortti-digilahja ehtii aina perille: päivämäärän valitset itse ja voit ajastaa lahjan saapumaan vaikkapa äitienpäivän brunssin yhteyteen.

TARJOUS: Syntymäpäivien kunniaksi Museokortin saa nyt kaikkien aikojen tarjoushintaan: Museokortti verkkokaupasta vain 64€ (norm. 69€) ja kaupan päälle lisäkuukausi. Synttäritarjous koskee sekä uusia kortteja että voimassaolon jatkamista. Tarjous voimassa äitienpäiväsunnuntaihin 12.5. asti.

Osta Museokortti äitienpäivälahjaksi