24.10.2019

Vincent van Gogh: Poika ja sirppi, 1881. Collection Kröller-Müller Museum, Otterlo, Alankomaat.
Kuva: Rik Klein Gotink

Didrichsenin taidemuseo tuo Vincent van Goghin näyttelyn ensi kertaa Suomeen!

Museokortilla pääsee syksyllä näkemään maailman tunnetuimpiin kuuluvan taiteilijan Vincent van Goghin teoksia. Didrichsenin taidemuseon Tie taiteilijaksi -näyttely on ensimmäinen van Goghin omien teosten esittely Suomessa.

Ensi vuonna 55-vuotisjuhlaansa viettävässä Didrichsenin taidemuseossa nähdään maailmankuulun Vincent van Goghin (1853 –1890) näyttely. Näyttelyssä on valikoima taiteilijan uran alkuvaiheen piirustuksia, jotka on lainattu hollantilaisesta Kröller-Müller-museosta.

Kansainvälisellä taidenäyttelykentällä van Gogh kuuluu halutuimpiin taiteilijoihin. Van Goghin teoksia on ollut varsin vähän Suomessa nähtävillä. Tie taiteilijaksi on ensimmäinen yksinomaan van Goghin taidetta esittelevä näyttely.

Vincent van Gogh: Tuulimyllyjä Dordrechtissa (Weeskinderendijk), 1881. Collection Kröller-Müller Museum, Otterlo, Alankomaat.
Kuva: Rik Klein Gotink

Näyttely esittelee vähemmän tunnettuja piirroksia ja pyrkii kertomaan, miten van Goghista tuli taiteilija. Näyttelyn ytimen muodostaa valikoima taiteilijan uran alkuvaiheen piirustuksia. Vincent van Gogh oli taiteilijana pääosin itseoppinut. Piirustukset kertovat van Goghin matkasta taiteilijaksi.Keskeisiä aiheita ovat maalaisväestön ja maatyön kuvaus, hollantilainen maisema maaseutu- ja kaupunkinäkymineen sekä henkilötutkielmat.

Vincent van Gogh omakuva vuodelta 1887. Kuva: Kröller-Müller-museo

Kröller-Müller-museon omistuksessa on maailman toiseksi suurin Van Goghin teosten kokoelma.

Tie taiteilijaksi -näyttelyssä nähdään 39 piirustusta ja yksi grafiikantyö sekä kaksi öljyvärimaalausta. Näyttelyyn on lainattu ainoa suomalaisessa omistuksessa oleva Van Gogh: Ateneumin taidemuseon omistuksessa oleva Katu, Auvers-sur-Oise vuodelta 1890. Toinen kuuluista öljyväriteos on Kröller-Müllerin kokoelman Omakuva vuodelta 1887.

Näyttely on Didrichsenin taidemuseolta suuri panostus. Näyttelyä ja se onkin on valmisteltu pitkään ja se on museon historian kallein näyttely.

Tie taiteilijaksi -näyttely on esillä Didrichsenin taidemuseossa 5.9.2020-31.1.2021.

Didrichsenin taidemuseo on Museokortti-kohde.