1.7.2022

Robotteja, supertietokoneita ja tekoälyä sisältäviä vempeleitä – Heurekan uusi näyttely vie tekoälyn maailmaan!

Heurekan uudessa näyttelyssä pääsee tutustumaan tekoälyyn hauskalla ja vuorovaikutteisella tavalla. Kuvat: Sonja Hämäläinen / Museokortti

Päihitä robottikäsi kivi-paperi-sakset-pelissä tai runoile tekoälyn kanssa. Heurekan uudessa Tekoäly – Me, Myself & AI-näyttelyssä pääsee tutustumaan tekoälyyn hauskojen ja vuorovaikutteisten aktiviteettien parissa. Näyttely tutustuttaa tekoälyn perusteisiin ja aiheeseen liittyviin termeihin. Näyttelyn ydinviestinä on se, että meitä ihmisiä tarvitaan tekoälyn kehittämiseen.

Tiedekeskus Heurekan Sylinterihalliin on avautunut uusi tekoälyaiheinen näyttely. Tekoäly – Me, Myself & AI-näyttelyssä kävijät pääsevät vierailemaan tekoälyn parissa työskentelevän Tieteilijän kodissa, pihassa ja työpajassa. Laajan tekoälyasiantuntijajoukon kanssa suunniteltu ja tuotettu näyttely käsittelee tekoälyn kehittämisen perusteita, vuorovaikutusta ihmisen ja tekoälyn ohjaamien robottien välillä sekä yhteiskunnallisia ulottuvuuksia tekoälyn kehityksen parissa.

Vantaan Tikkurilassa sijaitseva tiedekeskus Heureka on elämys, joka tarjoaa vuorovaikutteisten näyttelyiden lisäksi planetaarioelokuvia sekä tiedeohjelmia ja tapahtumia ympäri vuoden. Heurekassa on nähtävillä myös vaihtuvia näyttelyitä. SuperPUU esittelee puun ominaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia. Katastrofien keskellä -näyttelyssä kohdataan luonnonvoimia ja tutustutaan niiden vaikutuksiin.

Tieteilijän työpajassa voi luoda oman robotin ja kouluttaa sitä. Kuva: Sonja Hämäläinen / Museokortti

Vieraile Tieteilijän työpajassa, pihassa ja kodissa

Tekoäly – Me, Myself & AI-näyttely koostuu kolmesta osiosta. Tieteilijä kouluttaa tekoälyä sisältäviä robotteja työpajassaan ja herättelee ajatuksia siitä, mitä on vastuullinen tekoäly. Ennen työpajaan astumista kävijä luo oman robottinsa isolla näytöllä ja saa kortin, jonka avulla robottia pystyy kouluttamaan. Robottia koulutetaan kolmessa eri pelillisessä osiossa. Ensimmäisessä etsitään lyhyin reitti, toisessa annetaan äänille merkitys ja kolmannessa luokitellaan kuvia.

Kun robotti on koulutettu, kortilta voi tarkistaa tulokset ja sen voi palauttaa palautusautomaattiin. Työpajassa kävijä tutustuu koneoppimisen perusteisiin, kuten siihen mitä tarkoittaa ohjaamaton ja ohjattu oppiminen tai vahvistusoppiminen.

Tieteilijän pihassa voi haastaa tekoälyn kivi-sakset-paperi-peliin. Kuva: Sonja Hämäläinen / Museokortti

Tieteilijän pihassa on hauskoja vempeleitä, jotka sisältävät tekoälyä. Pihalla voi esimerkiksi haastaa robottikäden kivi-sakset-paperi-peliin. Pelissä voi kokea tekoälyn kykyä ennakoida ihmisten toimintaa yksinkertaisissa valintatehtävissä. Pihalla on myös hauska tekoälyä hyödyntävä nukketeatteri, jossa pääsee ihmettelemään sympaattisen näköistä ankkaa. Nappeja painamalla ankan saa esimerkiksi syömään.

Kaikkien vempaimien ja aktiviteettien selitykset ovat luettavissa suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja selkokielellä.

Tekoälyn kanssa luodun runon saa ottaa mukaan kotiin. Kuva: Sonja Hämäläinen / Museokortti

Tieteilijän kodissa voi muun muassa runoilla ja piirtää yhdessä tekoälyn kanssa. Runoilu toimii niin, että kävijä antaa tekoälylle muutaman avainsanan. Runokone luo uusia ehdotuksia runon aloitusriviksi ja valinnan jälkeen se tuottaa uusia ehdotuksia poimittavaksi runon jatkoksi. Tekoälyn kanssa luodun runon kävijä saa viedä mukaansa kotiin. Tekoälyn kanssa voi myös taiteilla kissan. Kun piirtää yksinkertaisen kissan näytölle, tekoäly muodostaa yksityiskohtaisen kissan viiksineen ja korvakarvoineen sen viereen.

Tekoäly – Me, Myself & AI-näyttely on esillä toistaiseksi 22.6.2022 alkaen Heurekassa.

Museokortti on vuoden mittainen kulttuurimatka yli 340 museoon ympäri Suomen. Vuoden voimassaoloaika alkaa vasta ensimmäisestä museokäynnistä.