21.12.2020

Mitä antaa joululahjaksi tavaran sijaan? Kokosimme 10 parasta aineetonta lahjaideaa

Kulttuurin ystävää voi ilahduttaa esimerkiksi lahjalipulla teatteriin, oopperaan, tanssiesitykseen tai konserttiin. Museokortti tarjoaa vuoden mittaisen kulttuurimatkan 300 museoon.

Turhien tavaroiden täyttäessä kaapit moni toivoo joululahjaksi jotain aineetonta. Lahjana toimii niin lupaus laatuajasta, lastenhoitoapu kuin vaikkapa lippu suosikkiartistin keikalle. Museokortti puolestaan tuo kulttuurielämyksiä koko vuodeksi. Lue 10 vinkkiä aineettomista lahjaideoista.

1. Anna lahjaksi yhteinen museoharrastus

Museokortin joululahjaksi saava pääsee vuoden mittaiselle kulttuurimatkalle, joka tuo aineettomia elämyksiä aina seuraavaan jouluun asti. Museokortti sopii lahjaksi kenelle vain ja toimii pääsylippuna yli 300 ainutlaatuiseen museoon ympäri Suomen. Uusien korttien voimassaolo alkaa vasta ensikäynnistä, joten lahjansaaja voi ottaa kortin käyttöön, kun hänelle parhaiten sopii.

Kulttuurin kokeminen seurassa on aina mukavampaa – suunnitelkaa yhdessä tulevaa kulttuurivuotta. Missä museoissa haluaisitte vierailla ja mitä uutuusnäyttelyitä kokea?

JOULUTARJOUS: Museokortteihin nyt lisäkuukausi kaupan päälle (12+1 kk = 13 kk). Museokortit 13 kuukauden voimassaololla verkkokaupastamme ja museoista 31.12.2020 asti. Osta Museokortti-lahja >

2. Lahjana pala kulttuuria – teatteri-ilta tai keikkaliput ensi vuodelle!

Kulttuurin ystävää voi ilahduttaa lahjalippu teatteriin, oopperaan, tanssiesitykseen tai konserttiin. Rakastaako hän elokuvia tai balettia? Yllätä hänet viemällä hänet katsomaan uutta kiinnostavaa esitystä tai konserttia.

3. Tarjoa joululahjaksi apuasi

Miten voisit auttaa läheistäsi? Olisiko lastenhoitoapu tarpeen ja oma aika tervetullutta? Voisitko auttaa viherkasvien hoidossa tai ottaisitko lemmikkieläimet hoitoon tarvittaessa? Vai pyöriikö nurkissa liikaa tavaraa, ja ilahtuisiko hän kodin perusteellisesta siivous- ja kierrätysavusta? Askartele kortti, johon kirjoitat, mitä apua läheisellesi lupaat antaa.

4. Anna tavaraa arvokkaampi lahja – lupaus yhteisestä ajasta

Joululahjassa monelle tärkeintä ei suinkaan ole paketin koko, vaan osoitus välittämisestä. Lupaa lahjaksi yhteistä aikaa tulevalle vuodelle. Lähtekää luontoretkelle lähimetsään, viettäkää hauska lautapeli-ilta tai suunnatkaa museokierrokselle uutuusnäyttelyyn.

5. Lahjoitus hyväntekeväisyyteen on kaunis aineeton lahja

Monien hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta voi tehdä erilaisia lahjoituksia hädässä oleville. Lahjoittaa voi esimerkiksi koulutarpeita kehitysmaahan tai tukea katastrofirahoitusta. Lahjoittamalla humanitaariseen apuun autat kehitysmaiden ihmisiä sekä ilahdutat läheistäsi aineettomasti.

6. Lisää aikaa harrastukselle tai uusi yhteinen harrastus

Käykö ystäväsi laulutunteilla, kuntosalilla tai harrastaako hän joogaa? Joululahja voi myös olla läheisen harrastuksen jatkaminen. Pidennä kuntosalijäsenyyttä, jatka Museokortin voimassaoloa tai anna lahjakortti harrastustunteihin. Jos harrastuksia ei ole, aloittakaa yhdessä uusi harrastus. Yhteinen harrastus, vaikkapa kulttuurin tai liikunnan parissa, parantaa hyvinvointia ja lisää yhteistä aikaa läheisen kanssa.

7. Laatuaikaa ruoan äärellä

Anna ystävälle, kumppanille tai muulle läheiselle lahjaksi lahjakortti suosikkiravintolaanne. Vaihtoehtoisesti voit kokata itse illallisen, ja voitte viettää rauhallisen koti-illan, mikä voi olla mukava pysähtyminen arjen keskellä.

8. Opeta ystävällesi taito, jonka sinä osaat jo

Oletko mestari merimiessolmuissa, kansantansseissa tai shakissa? Onko sinulla hallussa huippuruokaresepti? Soitatko kitaraa tai tiedätkö kaiken jonkin aiheen historiasta? Opeta ystävällesi lahjaksi uusi taito. Tämä lahja voi olla mitä vain, jonka opettelemisesta hän ilahtuisi. Voit jopa järjestää läheisellesi aiheesta ”kurssin”, jossa tapaatte kerran viikossa tai kuukaudessa harjoittelemisen merkeissä.

9. Muista läheistä kirjeellä tai runolla

Kirjoita läheisellesi runo tai kirje, jossa kerrot, kuinka tärkeä hän on sinulle esimerkiksi muistellen parhaita yhteisiä muistojanne. Jos musisointi on sinun juttusi, voit myös säveltää laulun hänelle.

10. Vietä ilta hemmottelun merkeissä

Kukapa ei kaipaisi pientä hemmotteluhetkeä? Anna lahjaksi hartiahieronta tai laittakaa kurkut silmille kuunnelleen rentouttavaa musiikkia. Vaihtoehtoisesti voit antaa lahjakortin kylpylään tai hierontaan.