16.7.2020

”Tavoitteenani on käydä 40 museossa vuoden aikana” – Museohaaste on täällä taas!

Museohaasteen kuvakilpailuun osallistuneiden kesken jaetaan Museokortti-palkinto joka kuukausi. Kuvituskuva: Ella Karttunen / Museokortti.

Museohaaste jatkuu jälleen! Arvioi ilmeellä näyttely, sovi treffit museoon ja vieraile museossa, jossa haluaisit asua. Haasteen 50 tehtävää tuovat hauskaa tekemistä museokesään ja mahdollisuuden voittaa Museokortin. Kesäkuun Museokortti-palkinnon voittaja Tanja Rantanen lähti pyöräretkelle Tuusulanjärven ympäri.

Oletko miettinyt, missä museossa haluaisit asua? Löytäisitkö saman taiteilijan teokset kolmesta eri museosta? Mikä museosta bongaamasi eläin muistuttaa käytökseltään omaa luonnettasi? Katso kaikki Museohaasteen tehtävät >

Osallistu haasteen kuvakilpailuun ja voit voittaa Museokortin! Jaa somessa kuva suorittamastasi Museohaasteen tehtävästä ja liitä mukaan tunnisteet #museohaaste, #museokortti ja @museokortti. Lue lisää kilpailusta >

Tanja Rantanen teki joka kesäisen reissun Tuusulanjärvelle ja vieraili samalla kotimuseo Halosenniemessä. Kuva: Tanja Rantanen

”Etsi museosta tulisija, vanha työkalu ja itse valmistettu esine”

Museoiden autettua kesäkuussa myös Museohaastetta pystyi taas suorittamaan. Museohaasteen kesäkuun Museokortti-palkinnon voittanut Tanja Rantanen suuntasi juhannusviikonloppuna pyöräretkelle Tuusulanjärven ympäri miehensä kanssa. Järvikierroksellaan he vierailivat myös taidemaalari Pekka Halosen ateljeekodissa Halosenniemessä.

– Asumme Vantaalla, ja pyörälenkki Tuusulanjärven ympäri kuuluu kesäperinteisiin. Sää oli aurinkoinen ja lämmin, ja retki oli kaikin puolin onnistunut. Halosenniemi on hieno kohde, sillä pidän erityisen paljon koti- ja ateljeemuseoista, Rantanen kertoo.

Museohaastetta suorittaessaan Rantanen etsi Halosenniemestä itse valmistettuja esineitä, vanhan työkalun sekä tulisijan. Kuvat: Tanja Rantanen

Museohasteesta Rantanen suoritti vierailullaan tehtävän 28: etsi museosta tulisija, vanha työkalu ja itse valmistettu esine. Haloseniemestä löytyi kaikki kolme.

– Tavoitteenani on käydä 40 museossa vuoden aikana. Haasteen myötä olen tutustunut itselleni uusiin museoihin.

Kesällä Rantasella on suunnitelmissa lähteä perheensä kanssa lomalle Lappiin. Matkan varrella tarkoitus on piipahtaa Oulun taidemuseon Kohtalona luovuus – ITE ja kumppanit -näyttelyssä, Reidar Särestöniemen taiteilijakodissa Särestöniemi-museossa ja taiteilija Kalervo Palsan kotimökissä ja ateljeessa Palsa-museossa Kittilässä sekä Saamelaismuseo Siidassa Inarissa.

Lähde mukaan Museohaasteeseen >