28.1.2020

Vuoden museo -finalistimuseot ovat tänä vuonna Turusta, Espoosta ja Loimaalta.

Vuoden museo 2020 -finalistit on valittu – tutustu ehdokkaisiin

Vuoden museo -kilpailun finaaliin on edennyt kolme museota: Apteekkimuseo ja Qwenselin talo, Helinä Rautavaaran museo ja Suomen maatalousmuseo Sarka. Vuoden museoksi valitaan vuosittain vaikuttava ja esimerkillinen museo.

Seitsemättä kertaa jaettavan Vuoden museo -tunnustuspalkinnon finalisteiksi on valittu Apteekkimuseo ja Qwenselin talo Turusta, Helinä Rautavaaran museo Espoosta ja Suomen maatalousmuseo Sarka Loimaalta.

Vuoden museo -tunnustuspalkinto myönnetään museolle, joka on edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta omalla toiminta-alueellaan. Se voi olla myös tunnustus kokoelmiin, näyttelyihin tai museopedagogiaan liittyvistä saavutuksista tai muusta innovatiivisesta toiminnasta.

Helinä Rautavaaran museo, Espoo

Brasilialaista taistelutanssia capoeira-rodaa Helinä Rautavaaran museossa. Kuva: Kristina Tohmo

Helinä Rautavaaran museo esittelee maailmankulttuureita. Museo on nimetty peruskokoelman lahjoittaneen värikkään maailmanmatkaajan Helinä Rautavaaran (1928­–1998) mukaan. Rautavaaran keräämät rituaali-, käyttö- ja taide-esineet Afrikasta, Aasiasta ja Latinalaisesta Amerikasta muodostavat museon kokoelmien ytimen.

Kokoelmiin kuuluu myös Rautavaaran valokuvia ja audiovisuaalisia aineistoja sekä muistiinpanoja ja päiväkirjoja. Museolla on hallussaan Suomen laajin länsiafrikkalaisten esineiden kokoelma.

Museo jatkaa Rautavaaran elämäntyötä. Yhteisöllisten näyttelyiden ja osallistavan yleisötyön avulla museo rakentaa kulttuurisesti moninaista Suomea ja sosiaalisesti oikeudenmukaista maailmaa.

Helinä Rautavaaran museo muutti syksyllä 2019 uusiin tiloihin kauppakeskus Entresseen Espooseen. Kuva: Kristina Tohmo

Helinä Rautavaaran museon näyttelyt:

• Perun mashco-pirot – sademetsän kansa | 31.8.2019–2.2.2020
    Amazonian alueen sademetsissä elää noin sata ulkomaailmasta eristäytynyttä alkuperäiskansaa. Näyttely avaa ainutlaatuisen näkymän mascho-pirojen elämäntapaan, aineelliseen kulttuuriin, luontosuhteeseen ja kontakteihin ulkomaailman kanssa.
  • Lähteneet -valokuvanäyttely | 3.3.2020–30.7.2020
    Valokuvanäyttely Lähteneet näyttää ja kertoo, mitä kotinsa jättäneille ja uutta kurkottaville ihmisille tapahtuu. Anna Autio ja Katja Tähjä ovat kuvanneet ihmisten liikkumisen vaikutuksia vuosina 2008–2018.

Apteekkimuseo ja Qwenselin talo, Turku

Qwenselin talo on 1700-luvun säätyläiskoti, joka kätkee sisäänsä ajan hengen mukaan sisustettuja huoneita. Kuva: Tuulevi ja Henrik Aschanin Kesäkasi-seikkailulta.

Apteekkimuseo ja Qwenselin talo muodostavat yhdessä ainutlaatuisen kokonaisuuden. Turun vanhin säilynyt puutalo Qwenselin talo esittelee 1700-luvun herrasväen asumista, ja Apteekkimuseo johdattaa lääkkeiden, terveyden ja sairauksien historiaan.

Turun vanhimmasta puutalosta löytyy myös Apteekkimuseo, jossa on Suomen vanhin apteekkisisustus 1800- luvulta. Kuva: Tuulevi ja Henrik Aschanin Kesäkasi-seikkailulta

Cafe Qwenselissä kahvia tarjoillaan kauniista ruusukupeista. Kuva: Tuulevi ja Henrik Aschanin Kesäkasi-seikkailulta

Taloon voi tutustua johdantonäyttelyn lisäksi myös oppaan, opaskirjan, ääniopasteen tai kartan avulla. Perheen pienemmät voivat leikkiä lasten omassa apteekissa.

Idyllinen vanhan ajan pihapiiri keskellä kaupunkia tarjoaa levähdyspaikan kiireen keskellä. Museossa toimii museokauppa ja Cafe Qwensel, jossa tarjoillaan itse tehtyjä herkkuja 1700-luvun tyyliin.

Suomen maatalousmuseo Sarka, Loimaa

Suomen maatalousmuseo Saran pysyviä näyttelyitä ovat Maatalouden aika, Ennen koneita sekä Koneista voimaa.

Suomen maatalousmuseo Sarka on valtakunnallinen maatalousalan erikoismuseo, joka esittelee maatalouden monimuotoista historiaa. Perusnäyttely Maatalouden aika kertoo koko suomalaisen maatalouden 3000-vuotisen tarinan.

Ennen koneita -näyttely käsittää yli 600 esinettä, joista vanhimmat esineet ovat 1700-luvulta.

Ennen koneita -näyttelyssä tutustutaan esikoneellisen ajan maataloustöihin ja –työvälineisiin. Runsas esineistö vie kävijän aikamatkalle talonpoikaisen Suomen maaseudulle, jossa tutuksi tulevat kaski- ja peltoviljely, sekä tuvan että pihapiirin työt. Koneistumisen historiaa esitellään Koneista voimaa! -näyttelyssä.

Suomen maatalousmuseo Sarka esittelee maatalouden monimuotoista historiaa.

Suomen maatalousmuseo Saran vaihtuvat näyttelyt:

Hyvän sään aikana | 25.1.2020–20.12.2020
Poiki meillä eilen lehmä | 16.11.2019–1.3.2020
Katoavaa maaseutua | 13.11.2019–16.2.2020
Kotimaista, kotimaasta | 17.9.2019–8.3.202

Voittaja selviää toukokuussa Museopalkintogaalassa

Suomen museoliiton ja Kansainvälisen museoneuvosto ICOM:n Suomen komitean järjestämän Vuoden museo -kilpailun ovat aiemmin voittaneet Satakunnan Museo, EMMA Espoon modernin taiteen museo, Helsingin kaupunginmuseo, Ahvenanmaan merenkulkumuseo, Serlachius-museo Gösta ja Forssan museo.

Palkintolautakunta kiertää kevään aikana finalistimuseoissa ja jakaa palkinnot Valtakunnallisten museopäivien Museopalkintogaalassa Espoossa 14. toukokuuta 2020. Gaalassa jaetaan toista kertaa myös Museokortin yleisöpalkinto.

Tutustu kaikkiin Museokortti-museoihin >