21.9.2022

Ernest Lawson haastaa itsensä käymään museossa joka kuukausi – ”Odotan tarinoita, joiden ohi olen kävellyt”

Ernest Lawson haastaa myös perheensä mukaan vierailemaan museoissa kerran kuukaudessa.

Kesän alussa alkaneessa Erkun kulttuurivuosi -haasteessa seurataan näyttelijä Ernest Lawsonin museovuotta. Hän aikoo vierailla Museokortilla vähintään 12 kertaa museossa seuraavaan kesään mennessä. Jo nyt museot ovat yllättäneet Lawsonin monipuolisella tarjonnallaan.

Näyttelijä Ernest Lawson kutsuu itseään museokävijäksi, joka aina museoon mennessään ihmettelee, miksei siellä tule käytyä useammin.

– Aina kun käy museossa, saa kivaa vaihtelua arkeen ja miettii, miksei täällä käy useammin. Museoissa on kuitenkin vuoden aikana monia vaihtuvia näyttelyä, Lawson miettii.

"Näyttelyt ovat erinomainen vaihtoehto treffeille."

Lawson kertoo vapaa-ajan kuluvan helposti samojen aktiviteettien parissa. Perheeseen kuuluvien pienten lasten kanssa leikkipuisto on tuttu paikka, ja kumppanin kanssa tekemistä miettiessä päädytään usein vaikkapa elokuvateatteriin. Museovierailuista on löytynyt Lawsonille hyvä vaihtoehtoinen tapa viettää aikaa läheisten kanssa.

– Näyttelyt ovat erinomainen vaihtoehto treffeille. Kävimme vaimon kanssa katsomassa kahdestaan näyttelyä, ja se oli kiva erilainen tapa viettää treffejä.

Museoista harrastus koko perheelle

Lawsonia on yllättänyt, kuinka kiinnostavia paikkoja museot ovat myös lapsille. Vaikka museo ei lähtökohtaisesti olisi suunnattu lapsille, löytävät pienet kävijät myös helposti mielekästä tutkittavaa ja seurattavaa näyttelyistä.

– Museon ei tarvitse olla lapsille suunnattu, ja silti lapsetkin voivat saada siitä paljon irti. Näyttelyssä lapset vain kiinnittävät huomiota erilaisiin asioihin. Savonlinnassa tyttäreni kuvitteli museolaivat merirosvolaivoiksi. Museot ovat mahtavia paikkoja lapsille antaa mielikuvituksen lentää ja antaa mukavalla tavalla rajan hälventyä siitä, mikä on totta ja mikä ei, Lawson kertoo kesän museovierailusta perheensä kanssa.

"Savonlinnassa tyttäreni kuvitteli museolaivat merirosvolaivoiksi. Museot ovat mahtavia paikkoja lapsille antaa mielikuvituksen lentää."

Kesälomareissuilla toinen Lawsonia yllättänyt asia on ollut tarjonnan paljous. Kotimaassa kesää viettäessä Museokortilla vierailtavia museoita löytyi lähes joka matkakohteesta.

– Museokortin kautta olen huomannut, miten paljon museoita ja näyttelyitä Suomessa on. Myös läheltä löytyy todella monta erilaista vaihtoehtoa. Jopa matkalla kauppaan huomaa, että tuoltakin löytyy tällainen kohde, josta en edes tiennyt. On inspiroivaa ja kiehtovaa, että löytyy niin paljon tutkittavaa.

Ernest Lawson vieraili Helsingin Teatterimuseossa, jossa museovierailijat pääsevät sovittamaan teatteripuvuston aarteita. Kaapit ovat pullollaan takkeja, hattuja ja viittoja. Kuva: Susanna Seppälä / Museokortti

Tavoitteena tutustua niin tuttuihin kuin tuntemattomiinkin paikkoihin

Ernest Lawsonin haastoi kesän alussa itsensä käymään joka kuukausi museossa vuoden ajan. Lawson tarttui haasteeseen ja aikoo käydä vähintään 12 eri museossa seuraavaan kesään mennessä. Samalla hän haastoi koko perheensä mukaan haasteeseen.

Tulevassa kulttuurivuodessa Lawsonia kiinnostaa niin lähellä oleviin, mutta vielä tuntemattomiin museoihin tutustuminen, mutta myös kokonaan uusien aluevaltausten löytäminen. Museokäynnin voi helposti yhdistää muihin suunnitelmiin esimerkiksi matkaillessa kotimaassa.

– Odotan tarinoita, jotka on koko ajan ollut todella lähellä, mutta joiden ohi olen kävellyt. Odotan myös, että kotikaupunki tulisi tutummaksi ja myös koko Suomi myös. Töiden takia tulee reissattua paljon eri kaupungeissa, joten kun on jossain itselle tuntemattomassa kaupungissa, voi työpäivän jälkeen käydä Museokortin kanssa tutustumassa uusiin paikkoihin. Ilman Museokorttia, en tiedä, mistä lähtisin liikkeelle.

Erilaisten teemojen löytäminen kiinnostaa tietopohjasta riippumatta – "Olen museossa nauttimassa"

Lawson kertoo olevansa suorastaan historianörtti, jota historia on aina vetänyt puoleensa. Siten historiakohteet ovat olleet kaikista kiinnostavimpia museokohteiden valikoimasta.

Vieraammalta ovat tuntuneet taidemuseot, ja niissä vieraileminen on ollut uudempi asia. Itselle vieraampiin aihealueisiin tutustuminen kuitenkin kiinnostaa Lawsonia, nimittäin tietämättömyys tekee hänen mielestään museokäynnistä vapauttavan.

– On ihanaa mennä taidenäyttelyihin sillä tavalla, ettei tiedä aiheesta entuudestaan eikä tarvitsekaan. Riittää, että olen siellä nauttimassa.

"On ihanaa mennä näyttelyyn niin, ettei tiedä aiheesta entuudestaan"

Lawsonin kerrottua Instagramissa Erkun kulttuurivuosi -haasteesta sai hän seuraajiltaan paljon museovinkkejä ympäri Suomea. Hän keräsi vinkeistä listan, joita hän aikoo hyödyntää vuoden aikana etsiessään vierailukohteitaan.

Lawson haluaa haastaa itsensä lisäksi myös muut museokorttilaiset viettämään omaa kulttuurivuotta ja käymään museossa joka kuukausi.

– Haluan muistuttaa museokorttilaisia, miten Museokortti on hintaansa todella paljon arvokkaampi asia. Se avaa ovet ympäri Suomen niin moneen paikkaan. Muistakaa käyttää Museokorttianne ja tutustua nettisivuilla Museokortin valmiisiin reittisuosituksiin, joista kaikki eivät välttämättä vielä tiedä, Lawson kannustaa museokorttilaisia.

Erkun kulttuurivuosi -haastetta pääset seuraamaan Lawsonin Instagram-tilillä @ernestlawson_ sekä Museokortin somekanavissa @museokortti sekä Museokorttin verkkosivuilla.

Lähde haasteeseen mukaan ja vieraile museossa joka kuukausi! Jaa kulttuurivuodeltasi kuvia sosiaalisessa mediassa tunnisteella #museokorttivuosi.